۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲
کشورهای همسایه در اولویت توسعه همکاری اقتصادی و اعزام رایزن هستند
معاون امور بین الملل اتاق ایران:

کشورهای همسایه در اولویت توسعه همکاری اقتصادی و اعزام رایزن هستند

کرباسی، معاون امور بین الملل اتاق ایران گفت: ۱۳ کشور را در اولویت همکاری اقتصادی خود قرار دادیم ولی از این ۱۳ کشور کشورهای عراق، آذربایجان، ترکیه، روسیه، افغانستان، امارات و عمان در اولویت ما قرار دارند.

به گزارش بازار، محمدرضا کرباسی با بیان اینکه انتخاب رایزن‌های بازرگانی و اعزام آن‌ها به کشورهای هدف جزو خواسته همیشگی اتاق بازرگانی وبخش خصوصی بوده است، گفت: ما در دوران‌های مختلفی شاهد بودیم که رایزن بازرگانی انتخاب و اعزام می‌شد ولی بخش خصوصی و اتاق بازرگانی هیچ دخالت و نظری روی انتخاب رایزن‌ها نداشتند.

وی اظهار کرد: خوشبختانه با حضور آقای رزم حسینی وزیر صمت این امر محقق شده و رابطه خیلی خوبی بین اتاق و سازمان توسعه تجارت در راستای انتخاب رایزن‌های بازرگانی صورت گرفته است. رزم حسینی در پیشنهاداتی که به ریاست اتاق ارائه فرمودند اعلام آمادگی کردند که این امکان ودرخواست را دارند که اتاق رایزن‌هایی از بدنه اتاق و بخش خصوصی انتخاب کند.

معاون امور بین الملل اتاق ایران افزود: این حرکت و پیشنهاد حرکت بسیار معقول و خوبی است. ما این را به فال نیک گرفتیم و داریم برنامه ریزی می‌کنیم تا بسترش در این راستا فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه کشورهای همسایه کشورهای اولویت دار ما در توسعه همکاری اقتصادی و اعزام رایزن هستند، عنوان کرد: ۱۳ کشور را در اولویت خود قرار دادیم ولی از این ۱۳ کشور چند کشور هست که در شرایط فعلی ضرورت اعزام رایزن نه حتی یکی و بلکه ممکن است در بعضی از کشورها چند تا رایزن را نیاز داشته باشیم تا اعزام کنیم از جمله کشورهای عراق، آذربایجان، ترکیه، روسیه، افغانستان، امارات و عمان هستند.

کرباسی به پاکستان اشاره کرد و گفت: ظرفیت خوبی که با پاکستان داریم و بعد مسافتی هم که با پاکستان از نظر تجارت و بازرگانی و همجواری ما با مرزهای آن‌ها داریم، کشور پاکستان هم جزو اولویت‌های ما است که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این مهم محقق شود و ما شاهد اعزام رایزن‌ها و حضور رایزن‌های خوب و فعال در این کشورها و در سطح منطقه باشیم.

وی به توقعات وزارت صمت از رایزنان بازرگانی اشاره کرد و گفت: یکی از اهدافی که ما می‌خواهیم رایزن‌های بازرگانی دنبال کنند طرف یابی و بازاریابی برای کالاهای صادراتی ایران در آن کشور است. در کنار آن جذب سرمایه گذار و همکاری مشترک در تولید کالاها چه در آن کشور هدف و چه در جمهوری اسلامی ایران است تا بتوانیم با قیمت بسیار مناسب و با کمترین هزینه کالا برای مصرف دو کشور تولید شود و بعد مازاداش برای صادرات در کشورهای دیگر فرستاده شود. هماهنگی و برنامه ریزی جهت اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری – بازاریابی بازرگانی است و بعد هم برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی است که می‌تواند در این چارچوب جزو وظایف رایزن‌های بازرگانی باشد.

معاون امور بین الملل اتاق ایران با اظهار به اینکه اتاق‌های مشترک، پیشخوان اولیه کار با کشورهای هدف در چارچوب فعالیت‌ها خواهند بود، افزود: در کنار آن از ظرفیت خوب تشکل‌های اقتصادی کشور که می‌توانند هم برای صادرات هم برای تامین مواد اولیه مورد نیاز داخلی کشور ورود پیدا کنند و حضور داشته باشند، می‌توان برای توسعه همکاری‌های اقتصادی استفاده کرد.

کد خبر: ۶۱٬۸۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha