۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۸
افزایش ۱۵۰ درصدی هزینه نگهداری جایگاه‌های سوختی| ناخالصی گاز برخی جایگاه داران را با مشکل مواجه کرده است
دبیر انجمن صنفی سی ان جی کشور خبر داد

افزایش ۱۵۰ درصدی هزینه نگهداری جایگاه‌های سوختی| ناخالصی گاز برخی جایگاه داران را با مشکل مواجه کرده است

راهروان، دبیر انجمن صنفی سی ان جی کشور، گفت: تامین و خرید بسیاری از قطعات ابزار دقیق یا مکانیکی باتوجه به افزایش نرخ ارز مشکل شده است. حتی تولید قطعات داخلی نیز وابسته به نرخ ارز است. این عوامل سبب شده که تعمیر و نگهداری از جایگاه‌ها حدود ۱۵۰ درصد افزایش یابد.

بازار؛ گروه خودرو: صف‌های طولانی سوخت گیری سی ان جی و سرد شدن هوا، نگرانی را برای مصرف کنندگان این سوخت افزایش داده است. از سوی افزایش آلودگی هوا کلانشهرها بیش از پیش مسئولان را راغب به توسعه خودروهای گازسوز کرده است. توسعه ای که زیرساخت‌های مانند جایگاه و خطوط گازی باید به موازات آن توسعه یابد. به هر میزان که خودروهای گازسوز افزایش یابد به همان میزان نیز صف های سوختگیری طولانی‌تر خواهد شد. برای بررسی مشکلات سوخت گاز در سرما و چالش جایگاه داران با محسن راهروان دبیر انجمن صنفی سی ان جی کشور به گفت و گو پرداختیم.

* باتوجه به فصل سرما و افزایش آلایندگی‌ها، خودروهای تبدیلی چه مقدار در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها نقش داشتند؟
خودروهای تبدیلی تاثیر گذار در کاهش آلودگی هستند، این مورد نیز مشروط بر تسریع عملکرد پروسه تبدیل است. در کلانشهرهای که با معضل آلودگی هوا بیشتر مواجه هستند، دو مشکل اصلی وجود دارد. نخست اینکه، تعداد جایگاه‌های سی ان جی در شهرهای مانند تهران، مشهد، تبریز و اصفهان کم هستند. باید به صورت متوازن در نقاطی که دارای جایگاه کمتر هستند به ویژه شهر تهران، افزوده شود. این موضوع می‌تواند کمک به سزایی در کاهش طول صف‌های خودروها برای سوخت گیری کند. گاهی به دلیل همین صف‌ها و نارضایتی، مالکان تمایل به سوخت گیری بنزین دارند.

دوم اینکه بنابه طرح اعلام شده از سوی شرکت ملی پخش و پالایش باید ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو تبدیل شود. از این تعداد ۱۰۰ هزار خودرو تا کنون تبدیل شده است. پروسه تبدیل حداقل دوسال زمان نیاز دارد که باید با سرعت بیشتری انجام شود. سوم اینکه، اولویت وزارت نفت روی خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی بوده که از هفته جاری تبدیل مسافر برهای اینترنتی اعلام و در دستور کار قرار گرفته است.

* آیا این طرح تبدیل برای خودروهای سنگین ناوگان حمل و نقل عمومی هم باید انجام شود؟ امکان انجام این موضوع برای خودروهای مذکور وجود دارد؟
مجدد باید تکرار کنم که طرح تبدیل یک برنامه دوساله است. ناوگان سنگین هم باید مانند کشورهای پیشرفته آمریکا، اسپانیا و سوئد و... که حتی وارد کننده گاز هستند، اقدام به انجام چنین برنامه‌ای کنند. باید سرمایه گذاری بیشتر برای ناوگان اتوبوسرانی شهری به ویژه در تهران انجام شود. زیرا اغلب خودروهای این ناوگان دیزلی بوده که حجم آلودگی هوا فراوانی را ایجاد می‌کند. حتی باید به سمت تبدیل ناوگان باری حرکت کنیم، در کشورهای پیشرفته سال‌ها است این موضوع در حال انجام بوده و منطبق با توافق نامه آب و هوای پاریس نیز است.

ناوگان سنگین هم باید مانند کشورهای پیشرفته آمریکا، اسپانیا و سوئدو... که حتی وارد کننده گاز هستند، اقدام به انجام چنین برنامه‌ای کردند

* یکی از چالش‌های که برای سوخت سی ان جی در فصل سرما ایجاد می‌شود، کاهش فشار گاز است. این مشکل تا چه میزان می‌تواند سبب اختلال سوخت گیری شود؟
در اولویت وزارت نفت  ابتدا تامین گاز منازل سپس نیاز صنعت به سوخت در اولویت است. این موضوع کتمان نمی‌شود که در زمستان افت فشار گاز داریم. بنابراین وزارت نفت تلاش برای دو اولیت نخست دارد. در اولویت سوم مدیریت انرژی جایگاه ها سوخت قرار دارد. باید متذکر شوم که تعداد قطعی گاز در کلانشهرها نداریم و تلاش و اهمیت برای عدم قطع گاز جایگاه‌های سوخت گیری همواره وجود دارد. تعدادی جایگاه سوخت در استان های فارس و مازندران و... دستخوش کاهش و قطع گاز قرار داشتند. در کنار تمام این تلاش ها سعی در عدم قطع گاز منازل بسیار جدی است. در جایگاه‌ها سوخت پارامترهای کنترلی وجود دارد که در صورت ایجاد کاهش یا افت فشار، هشدارهای لازم را می دهد. اگر گاز دچار افت فشار شود، مقدار تراکم آن پایین آمده و به طور مثال به جای ۱۰ کیلو گرم سوخت گیری ۹ کیلو گرم سوخت گیری انجام می‌شود. این موضوع هم به معنای دریافت هزینه بیشتر از مالکان نبوده بلکه به اندازه سوختگیری پرداخت خواهند داشت. فشار گاز در جایگاه های ۴ تا ۱۷ بار است که توسط کمپرسور فشار ساز به فشار مورد نیاز سوخت گیری می‌رسند. این کمپرسورها می توانند افت فشار را جبران کنند.

* همواره این سوال برای مالکان خودروها وجود دارد که گاز موجود در شبکه گازی دارای گوگرد بوده و سبب آسیب به خودرو خواهد شد؟
این موضوع باید از دیدگاه آزمایشگاهی و کارشناسی بررسی شود. نمی توان شخصی به آن پاسخ داد. اما این موضوع صادق هست که در گاز کشور مقداری ناخالصی وجود دارد. گاهی اوقات نیز جایگاه داران از این بابت بسیار  اذیت می شوند. بسیاری از جایگاه‌های که در انتها خط هستند، به سرعت کثیف می‌شوند. اما در سوخت سی ان جی اینگونه نیست، بهترین راهکار این هست که مالکان سرویس‌های دوره‌ای هر خودرو و تمیز نگهداشتن فیلترها و... را رعایت کنند تا خودرو آسیب نبیند. البته  این موضوع برای تمام سوخت عرضه شده در کشور صادق نیست.

* پیشتر اشاره داشتید که جایگاه داران به سمت و سوی تعطیلی سوق داده شدند، دلیل این موضوع چیست؟
از آن جایی که بسیاری از جایگاه های کم فروش و متوسط فروش سی ان جی باتوجه به ثابت نگهداشتن کارمزد آن دچار زیان شده اند. تامین و خرید بسیاری از قطعات ابزار دقیق یا مکانیکی باتوجه به افزایش نرخ ارز مشکل شده است. حتی تولید قطعات داخلی نیز وابسته به نرخ ارز است. این عوامل سبب شده که تعمیر و نگهداشت از جایگاه‌ها حدود ۱۵۰ درصد افزایش یابد. عدم افزایش کارمزد جایگاه‌های سی ان جی علیرغم افزایش هزینه‌ها، مشکلات اقتصادی فراوانی را برای جایگاه داران ایجاد کرده است. گزارش‌های متعددی از تعطیلی جایگاه های کم فروش و متوسط فروش داریم که می‌تواند فشار زیادی را به حمل و نقل و درون شهری جامعه وارد می کند.

کد خبر: ۶۱٬۸۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha