۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
مرسدس بنز پیشتاز فناوری طراحی پیشرانه
چگونه یک پیشرانه چهار سیلندر ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند؟

مرسدس بنز پیشتاز فناوری طراحی پیشرانه

مرسدس بنز، قوای محرکه بی‌نظیر دارد که باتوجه به چهارسیلندر بودن با آرایش خطی و حجم دولیتری‌اش می‌تواند در بهترین حالت بین ۳۸۱ تا ۴۲۱ اسب‌بخار قدرت و گشتاوری بین ۴۷۵ تا ۵۰۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند.

بازار؛ گروه خودرو: موضوع گازهای آلاینده خروجی از خودروها منجربه شده تا شاهد کاهش حجم پیشرانه‌ها باشیم. هر چند که کاهش حجم موتور برای بسیاری از دوستداران سرعت و هیجان خوشایند نیست، اما کاهش حجم موتور در حال حاضر مهم‌ترین موضوع تاثیرگذار در کاهش آلایندگی است. اما در این راستا خودروسازان اسم‌ورسم‌دار به دلیل جایگاهی که دارند با توسعه دادن به بخش‌های الکترونیکی موتورهای احتراق داخلی و اصلاحاتی در بخش مکانیکی آن، سعی در قدرتمند کردن این کم‌حجم‌ها دارند تا بتوانند قدرت و گشتاوری برابر با یک پیشرانه حجیم را تولید کند.

یکی از خودروسازانی که تکنولوژی ساخت آن زبان زد دیگر خودروسازان است و بسیار در این زمینه موفق ظاهر شده، مرسدس‌بنز است. این خودروساز آلمانی خودروی اسپرت باعملکرد بالای خود یعنی CLA۴۵ S AMG روانه بازار کرده است. در واقع معرفی CLA۴۵ S AMG به معنای نشان دادن تکنولوژی جدید و منحصربه فرد مرسدس است که بیش از پیش جایگاه خود را تثبت می‌کند. به بیان دیگر مهم‌ترین و جالب‌ترین بخش CLA۴۵ S AMG قوای محرکه بی‌نظیر آن است که باتوجه به چهارسیلندر بودن با آرایش خطی و حجم دولیتری‌اش می‌تواند در بهترین حالت بین ۳۸۱ تا ۴۲۱ اسب‌بخار قدرت و گشتاوری بین ۴۷۵ تا ۵۰۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.

چنین قدرت و گشتاور بالایی را باید مرهون سیستم پرخوران تویین اسکرول توربوشارژ، پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندر، مدیریت جرقه‌زنی هوشمند، بهینه‌سازی اتاق احتراق یا محفظه احتراق، کنترل الکترونیکی میزان فشار ورودی هوا و سوخت داخل سیلندر، انژکتورهای بهینه‌سازی شده دو حالته و بزرگتر شدن سوپاپ دود برای تسریع خروج دود از سیلندر دانست.
همانطور که مرسدس‌بنز اعلام می‌کند، بیشترین میزان اصلاحات و بهینه‌سازی روی این پیشرانه اعمال شده تا قدرت یک موتور هشت سیلندر وی‌شکل تنفس طبیعی را در یک پیشرانه چهارسیلندر خطی دو لیتری خلاصه کند. مضاف براین موارد این نکته را نباید فراموش کرد که به هر میزان که راندمان موتور افزایش می‌یابد استهلاک و خرابی آن نیز افزایش می‌یابد، بنابراین کانال‌ها و مدارهای روغن برای روانکاری بهتر و کاهش اصطکاک میان قطعات تعبیه شده که با وجود آلیاژ به‌کار گرفته شده در این موتور میزان استهلاک و خرابی را نسبت به پیشرانه‌های هم‌حجم خود را تا ۲۵ درصد کاهش داده است. مضاف براینها مهندسان بخش AMG سیستم کم‌ترونیک یا همان سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها و همچنین توربوهای دوقلو استفاده شده در موتور را اصلاح کرده‌اند تا به چنین قدرت و گشتاور دست‌یابند.

کد خبر: ۶۱٬۸۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha