۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
یلدا و جیب خالی مردم؛ دلخوشی‌هایی که در سایه کرونا و گرانی رنگ می‌بازند
بازار از لرستان گزارش می‌دهد؛

یلدا و جیب خالی مردم؛ دلخوشی‌هایی که در سایه کرونا و گرانی رنگ می‌بازند

لرستان- یلدای ۹۹ درحالی از راه می‌رسد که دورهمی‌های مرسوم شب چله در سایه گرانی و کرونا رنگ باخته است زیرا گرانی و از سوی دیگر مشکلات ناشی از کرونا سبب شده تا این آخرین یلدای قرن رنگ و بویی متفاوت برای مردم لرستان داشته باشد.

بازار؛ گروه استانها: شب یلدا همان‌قدر که برای مردم خاطره‌انگیز و لذت‌بخش است به همان اندازه هم برای سرپرستان خانوارهای نیازمند، تلخ و دلهره‌آور است همانها که امسال در سایه کرونا توجیهی برای سفره‌های خالی خود دارند اما طی سالیان گذشته همواره در مقابل فررندان خود عرق شرم ریخته‌اند.

شب یلدا فقط دور هم‌نشینی و مرور خاطره‌ها نیست و رسوم تغذیه‌ای خاص خود را دارد که نماد برکت و شادی است اما متأسفانه تورم های افسار گسیخته، کاهش قدرت خرید و نیز شرایط کرونایی دست به دست یکدیگر داده‌اند تا کام مردم را در این شب به یادماندنی تلخ کنند.

قیمت بالای اقلام شب یلدا
الهام اکبری، یکی از شهروندان خرم آبادی در رابطه با بازار شب یلدا به خبرنگار بازار گفت: امسال مانند سالهای گذشته قیمت‌ها بالاست ضمن اینکه در جریان کرونا بسیاری از مشاغل آسیب دیده‌اند و قدرت خرید مردم هم به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: اکنون که کرونا شرایطی را رقم زده که امکان دورهمی از مردم سلب شده امسال از بین اقلام شب یلدا فقط مقداری میوه و گوشت تهیه کردیم چون توانایی خرید آجیل و شیرینی را نداشتیم.

توانایی خرید آجیل و شیرینی را نداشتیم

این بانوی خرم‌آبادی عنوان کرد: به نظر می رسد در شب یلدای امسال سفره افراد زیادی از جامعه خالی می‌ماند و جای عزیزان زیادی در جمع خانواده‌ها خالی است، امیدواریم مسئولان با پیگیری مشکلات مردم و کنترل تورم، التیامی برای زخم های آنان باشند.

جیب خالی مردم
اصغر رحیمی، یکی دیگر از شهروندان خرم‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: متأسفانه بین سطح درآمد ما و هزینه‌های جاری زندگی هیچ تناسبی وجود ندارد و قدرت خرید مردم به حدی کاهش پیدا کرده که کمتر خانواده‌ای می‌تواند در شب یلدا خرید پرباری داشته باشد.

وی افزود: خرمالو، هندوانه، انار و آجیل از خوراکی‌های رایج شب یلدا هستند که معمولا نماد برکت در خانه بوده اما امسال به خرید لبو و شلغم اکتفا کردیم چون حقوق ما حتی کفاف هزینه‌های درمان را هم نمی‌دهد؛ ما در این سن و سال باید بخش قابل توجهی از درآمد خود را صرف خرید دارو کنیم.

رحیمی عنوان کرد: وقتی مردم از گرانی بازار شب یلدا می‌نالند مسئولان در پاسخ می‌گویند امسال تمام دورهمی ها تعطیل است، قبول داریم که برگزاری میهمانی ممنوع شده ولی بالاخره بنا به رسم کهن ایرانیان، هر کسی تمایل دارد در این شب حداقل‌هایی را برای خانواده‌ خود فراهم کند اگر قرار باشد این دلخوشی های کوچک را هم از مردم بگیریم که دیگر روحیه ای برای آنها باقی نمی‌ماند.

کاهش تقاضا و قدرت خرید مردم
در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: به برکت چهار فصل بودن کشورمان، هیچ مشکلی در تأمین میوه و تره بار نداریم و حتی میزان تولید نسبت به سنوات گذشته افزایش هم پیدا کرده است.

بین سطح درآمد ما و هزینه‌های جاری زندگی هیچ تناسبی وجود ندارد

وی با بیان اینکه گرانی میوه یک موضوع انکارناپذیر است، افزود: این گرانی‌ها ما را هم آزار می‌دهد چون پل ارتباطی بین مبدا و مصرف‌کننده هستیم ولی با توجه به شرایط کرونا و کاهش تقاضا، ممکن است قیمت‌ها تا شب یلدا کمتر شود.

اسدالله کارگر با بیان اینکه گرانی با گران‌فروشی فرق دارد، عنوان کرد: در حال حاضر مشکل ما گرانی میوه است نه گران‌فروشی، به هر حال میوه به اندازه کافی دپو شده و هیچ کمبودی در این رابطه نداریم.

گرانی میوه انکارناپذیر است
رئیس اتحادیه میوه و تره بار کشور در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه «چرا نرخ مصوبی برای میوه‌ها وجود ندارد؟»، خاطرنشان کرد: به توجه به تنوع و کیفیت میوه‌های مختلف، ما نمی‌توانیم یک قیمت‌ مصوب برای میوه تعیین کنیم به همین آنها را سه قیمت اعلام می‌کنیم.

کارگر ضمن تبریک شب یلدا به مردم، تصریح کرد: همکاران ما قول داده‌اند که با کمترین قیمت و سود مصوبی که برای آنها لحاظ شده میوه را به دست مردم برسانند بلکه خانواده‌ها در این شرایط شب با آرامشی را سپری کنند.

افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت آجیل
مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه از نظر تأمین جنس هیچ مشکلی نداریم، اظهار داشت: امسال حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش تولید نسبت به سال گذشته داشتیم.

وی با اشاره به نقش کرونا در رکود حاکم بر صنف آجیل و خشکبار، افزود: یکی از اصنافی که در این مدت به شدت متضرر شد، صنف آجیل و خشکبار بود و اگر دولت از آنها حمایت نکند، بسیاری از فعالان این حوزه، کناره‌گیری می‌کنند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با بیان اینکه قیمت آجیل حدود ۴۰ درصد افزایش داشته‌، عنوان کرد: این افزایش قیمت برحسب هزینه‌ها بوده و به هیچ عنوان مانند سایر اصناف که قیمت‌ها را چندین برابر کرده‌اند نبوده است. در واقع بالارفتن هزینه‌های تولید مانند حامل‌های انرژی، مالیات، بیمه، دستمزد کارگر و هزینه های جانبی سبب بالا رفتن قیمت آجیل و خشکبار شد.

کاهش ۷۰ درصدی فروش آجیل نسبت به سال گذشته
مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با بیان اینکه ما سعی کردیم که افزایش قیمت‌ را به گونه‌ای لحاظ کنیم که مردم بتوانند خرید کنند تا هم جنسی روی دست فروشنده نماند هم اینکه آجیل از سبد مصرف خانوارها حذف نشود، گفت: در حال حاضر قیمت آجیل شب یلدا را بین ۱۲۰ تا ۱۷۰ هزار تومان در نظر گرفته‌ایم در حالی که سال گذشته ۱۱۰ هزار تومان قیمت داشت یعنی کمتر از ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته‌ایم.

یکی از اصنافی که در این مدت به شدت متضرر شد، صنف آجیل و خشکبار است

کارگر با بیان اینکه  فروش آجیل و خشکبار نسبت به سال گذشته ۶۰ تا ۷۰ درصد کمتر شده به همین دلیل بسیاری از اعضای صنف ما سرمایه‌های اولیه خود را از دست داده‌اند و کمتر کسی توانست در این شرایط دوام بیاورد، بیان کرد:  دولت به دو طریق می‌تواند از اعضای صنف آجیل و خشکبار حمایت کند نخست اینکه آنها را از مالیات معاف کند و و بعد تسهیلات کم بهره در اختیار اعضای صنف قرار دهد تا سرمایه در گردش خود را بازیابند.

سال‌های گذشته تنها دغدغه مردم در شب یلدا گرانی و جیب خالی بود اما امسال معضل کرونا هم به آن اضافه شده، امیدواریم مردم با پرهیز از دورهمی‌های مرسوم، همکاری کنند تا هر چه سریعتر این بیماری از کشور رخت بر بندد و بدون غصه از دست رفتن عزیزان، عید نوروز را در کنار یکدیگر جشن بگیریم.

کد خبر: ۶۱٬۸۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha