۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
لبخند تلخ گرانی به بازار آجیل اصفهان| مردم به خرید شیرینی و شکلات بسنده کردند
گزارش بازار؛

لبخند تلخ گرانی به بازار آجیل اصفهان| مردم به خرید شیرینی و شکلات بسنده کردند

اصفهان- بازار رنگارنگ آجیل اصفهان این روزها به قدری رنگ گرانی به خود گرفته که مشتری ها از اطراف آن پراکنده شده اند، گویی کم کم آجیل نیز همانند «گز» از رسم و رسوم نوروزی اصفهان کنار گذاشته می شود.

عارف اصفهانی؛ بازار: لبخند تلخ پسته های یک میلیونی دست به دست آجیل هایی داده که از ۷۰۰ هزار تومان شروع می شوند و به واسطه گرانی روی دست فروشندگان مانده اند؛ با این وجود آمدن بهار خیلی ها را راغب کرده که سهمی از بازار آجیل را هم در سفره هایشان داشته باشند و طبق رسم و رسوم آجیل و خشکبار هم پای ثابت سفره های نوروز شود.

گرچه اگر پای صحبت فروشندگان بنشینی چندان از این وضعیت راضی نیستند؛ چرا که بازار آجیل در شلوغی های عید خلوت و بی سر و صدا است و نه تنها مصرف کنندگان بلکه فروشندگان نیز از این وضعیت زخم خورده اند.

خیابان عسگریه بورس آجیل فروش ها است؛ مغازه هایی که به واسطه محصولات تر و تازه شان هر موقع از سال که آنجا قدم بگذارید، جنس خوبی دست مشتری می دهند و نه تنها در ایام نوروز در مابقی سال هم فروش خوبی دارند.

سید ابراهیم، یکی از قدیمی های این بازار است؛ او طی چندین سالی که در این حرفه مشغول بوده رکود و سکوت بازار را به چشم دیده است؛ در میانه وزن کردن آجیل ها بدون اینکه رشته افکارش از هم گسسته شود، به خبرنگار بازار می گوید: از وقتی کرونا آمد بازارمان ساکت شد، بعد از آن گرانی پیوسته و پس از آن گرانی خوار و بار دیگر باعث شد که بازار آجیل هم توام با نوسان شود.

لبخند تلخ گرانی به بازار آجیل اصفهان| مردم به خرید شیرینی و شکلات بسنده کردند

در همین زمان مردی که در بین قفسه های آجیل، مشغول ورانداز کردن تخمه ها است، به بازار می گوید «فقط می شود تخمه خرید؛ آجیل هم در حد معقول. آجیل یک میلیون تومانی به جیب ما نمی خورد؛ وقتی می گوید ما، بانویی از قفسه پسته سر بر می گرداند؛ انگار سر درد دلش باز می شود و در این حین می گوید: ما باید آجیل بی کیفیت بخریم و خجالت بکشیم.مگر می شود با حقوق کارمندی آجیل خوب خرید؟!قیمت ها را نگاه کن! حتی دیگر نمی توانم تخمه کدو هم بخرم.»

در این بین آجیل فروش هم که چندان دل خوشی از بازار ندارد گفت و گو را از سر می گیرد و در ادامه صحبتهای قبلی تاکید می کند: سال ها سابقه حضور در بازار را دارم، اما تاکنون در طول تمام این سال‌ها وضعیتی به کسادی دو سه سال اخیر ندیده‌ام، مردم به بازار می‌آیند، اما فقط قیمت می‌کنند، کسی قصد خرید ندارد، شاید هم قصد خرید است، اما پولش را کسی ندارد.

وی دلیل این کسادی بازار را گرانی‌های بی‌رویه و کاهش قدرت خرید مردم می‌داند و تاکید می کند: هر کس امروز اندک پول که دارد را نیز برای مخارج ضروری نگه می دارد، ترجیح می‌دهد، چیزهای واجب تر بخرد تا پول برای آجیل بدهد.»

با یک حساب سرانگشتی متوجه می شویم که بازار آجیل چندان وضعیت خوبی ندارد و با اینکه عده ای حتی یک کیلو آجیل به شکل فله ای برای روزهای عید می خرند اما کم کم آجیل از سبد خانواده ها در حال حذف شدن است

اینجاست با یک حساب سرانگشتی متوجه می شویم که بازار آجیل چندان وضعیت خوبی ندارد و با اینکه عده ای حتی یک کیلو آجیل به شکل فله ای برای روزهای عید می خرند اما کم کم آجیل از سبد خانواده ها در حال حذف شدن است.

دستفروشان آجیلی

در این میان از مغازه های لوکس آجیل فروشی چه در عسگریه و یا بزرگمهر و مراکز دیگر که عبور کنی می بینی که دستفروشان هم به این بازار دستبرد زده اند و در بساطشان پای آجیل هم باز شده است؛ آجیل های فاسد و بی کیفیت که گاهی با قیمت های استثنایی و ارزان فروخته می شود؛ موضوعی که به اعتقاد کارشناسان بهداشت می تواند سلامت مردم را زیر سوال ببرد.

لبخند تلخ گرانی به بازار آجیل اصفهان| مردم به خرید شیرینی و شکلات بسنده کردند

این ها همه در حالی است که به رغم اجرای طرح‌های مختلف نظارتی و بازرسی اما گاه به سبب اینکه این قوانین نتوانسته بازدارندگی درستی داشته باشد چراکه از یک سو شاهد گرانی های بی رویه هستیم و از سویی دیگر فروشندگان غیر رسمی و از سویی دیگر هم واسطه هایی هستند که به آشفتگی این بازار دامن می زنند و همین باعث سوت و کور شدن بازار آجیل شده است.

موضوعی که در گفته های رئیس اتحادیه خوار و بار و آجیل فروشان استان اصفهان هم خیلی شفاف و روشن آمده است.

بحق: با اینکه مردم طبق رسوم نوروز اقدام به خرید آجیل می کنند اما به نسبت سال های قبل این بازار در حالت ساکت و ساکن به سر می برد؛ الویت اصلی مردم خرید مایحتاج اساسی است و به همین خاطر آجیل و شیرینی در الویت های بعدی خریداران قرار می گیرد

مسعود بحق در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به وضعیت بازار آجیل در ماه مبارک رمضان و عید نوروز بیان داشت: با اینکه مردم طبق رسوم نوروز اقدام به خرید آجیل می کنند اما به نسبت سال های قبل این بازار در حالت ساکت و ساکن به سر می برد.

وی افزود: اولویت اصلی مردم خرید مایحتاج اساسی است و به همین خاطر آجیل و شیرینی در الویت های بعدی خریداران قرار می گیرد.

جالب اینکه با وجود اینکه به گفته رئیس اتحادیه خوار و بار آجیل فروشان استان اصفهان قیمت پسته طی یک سال گذشته ثابت بوده اما با توجه به اینکه نرخ این کالا رابطه مستقیمی با دلار دارد، به همین دلیل با افزایش نرخ ارز تا حدودی قیمت پسته هم بالا رفت اما می‌توان گفت که در مجموع قیمت پسته در طول یک سال گذشته ثابت بوده اما قیمت برخی از اقلام وارداتی مثل تخمه به خاطر تغییر عرض بالا رفت.

لبخند تلخ گرانی به بازار آجیل اصفهان| مردم به خرید شیرینی و شکلات بسنده کردند

رئیس اتحادیه خواربار و آجیل فروشان استان اصفهان همچنین درباره میانگین قیمت آجیل در بازار یادآور می شود: قیمت آجیل به مولفه‌های زیادی بستگی دارد به طور مثال در آجیلی که با قیمت ۳۵۰ هزار تومان توزیع می‌شود، قطعاً پسته حذف شده و در آجیلی که از پسته و بادام مرغوب استفاده می‌شود قطعاً قیمت بالاتر هم خواهد بود؛ بنابراین قیمت آجیل به کیفیت و درصد مخلوط آن بستگی دارد و قیمت‌ها متفاوت خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که اتحادیه برای کنترل قیمت‌ها چه ساز و کاری را اتخاذ کرده، گفت: اتحادیه با همکاری تعزیرات نماینده‌ای را معرفی می‌کند که بازار را رصد کرده و بر قیمت‌ها نظارت دارد؛ البته کنترل بازار یک موضوع دولتی و کلان است و این سادگی‌ها هم انجام نمی‌شود.

با نگاهی به قیمت هایی که روی مقواهای سفید با ماژیک نوشته شده به خوبی گفته های رئیس اتحادیه خوار و بار آجیل فروشان اصفهان را درک می کنی؛ آجیل چهار قلم شور، ۵۱۰ هزار تومان، آجیلی مخلوط ۶۰۰ گرمی ۵۷۰ هزار تومان، یک کیلو آجیل با کیفیت ۷۵۰ هزار تومان، آجیل ممتاز یک میلیون تومان، ۸۵۰ گرم پسته کله قوچی، ۷۳۴ هزار تومان و قیمت هایی که همینطور صفر و یک هایشان باعث شده مردم قید خرید آجیل را بزنند و به شکلات و شیرینی بسنده کنند.

کد خبر: ۲۷۹٬۲۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha