۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
«گرانی» معضل روزهای پایانی سال | داد مردم در آمد!
بازار از استان سمنان گزارش می‌دهد؛

«گرانی» معضل روزهای پایانی سال | داد مردم در آمد!

شاهرود- خرید عید و ماه رمضان به خصوص در زمینه کالاهای اساسی امروز یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم استان سمنان مانند دیگر نقاط کشورمان است اقلامی که هر روز گرانتر از روز قبل هستند.

علی شهسوار، بازار؛ این روزها بازار شهرهای استان سمنان رونق بیشتری نسبت به دیگر روزها گرفته و مردم برای تهیه مایحتاج خود روانه مراکز خرید می شوند اما قیمت گران برخی از اجناس سبد خرید مردم را کوچک کرده است. مردم از گرانی می نالند و از سوی دیگر مسئولان هم فقط از نظارت بیشتر بر بازارها خبر می دهند در صورتی که درد امروز مردم بیشتر حول محور گرانی می چرخد نه گران فروشی؛

این گرانی و تورم کم سابقه اکثر مردم را آزار می دهد و نمی دانند با این وضعیت کدام بخش زندگی خود را پوشش دهند، به سراغ آجیل و خشکبار می روند قیمت ها بیداد می کند، پوشاک هم همین طور و تنها چیزی که کمی منصفانه به نظر می رسد کفش است و اما خدماتی مثل شستشوی فرش، تعمیرات لوازم خانگی و خودرو و... به قدری غیر متعارف است که نمی شود به طرف آن ها رفت لذا بسیاری از مردم ترجیح می دهند از خیر این خدمات بگذرند و خود دست به کار شوند اما آیا می توان از خرید اقلام اساسی مورد نیاز بچه ها و فرزندان هم چشم پوشی کرد؟

ضرورت مهار تورم

یکی از کاسب های استان سمنان که در زمینه پوشاک مردانه فعالیت می کند در گفتگو با خبرنگار بازار، درباره شرایط بازار شب عید مردم می گوید: امسال سود خود را نسبت به عرف بازار پایین تر آوردم اما باز هم به عنوان یک بازاری قیمت های پایه بسیار گران و تعجب انگیز است.

یک کاسب شاهرودی: مسئولان باید نظارت و کنترل بیشتری روی بازار داشته باشند

بیاری با بیان اینکه وقتی سفارش جنس داده می شود اول باید تمام مبلغ را واریز کنم تا مرسوله از تهران و یا مراکز دیگر عمده فروشی ارسال شود، ابراز کرد: این جا اول کار است چرا که باید قیمت حمل و نقل، خدمات و سود خود را اعمال کنم و بعد با توجه به بازار امسال مبلغی را از سود کسر کرده تا مشتری توان خرید داشته باشد.

وی افزود: انتظار داشتیم امسال که سال مهار تورم بود شاهد چنین تورمی نباشیم و به قولی نفسی کشیده باشیم و بازار بهتری را تجربه کنیم که این امر میسر نشد.

«گرانی» معضل روزهای پایانی سال | داد مردم در آمد!

گرانی روز به روز بیشتر می شود

فروشنده لوازم خانگی در خیابان شهدای شاهرود نیز ضمن گلایه از گرانی های موجود در بازار، به خبرنگار بازار، گفت: آن قدر قیمت ها بالا است که امسال فروش ما به یک چهارم سال های قبل کاهش یافته است.

علی باقری با بیان اینکه از روزهای قبل طرح فروش اقساطی را تبلیغ کرده ام اما باز هم استقبال زیادی از لوازم خانگی نمی شود، تاکید کرد: اگر این روال ادامه داشته باشد با این اجاره های بالا و عدم فروش محصولات باید واحد صنفی خود را تعطیل کرده و سراغ کاری دیگر بروم.

وی با گلایه از مسئولان که نظارت درستی بر بازار ندارند و گرانی روز به روز بیشتر می شود، افزود: مسئولان باید نظارت و کنترل بیشتری روی بازار داشته باشند تا این تورم کمرشکن برای کاسبکاران و مشتریان بوجود نیاید.

جو حاکم بر بازار شب عید

یک فروشنده پوشاک زنانه و کسبه شهر شاهرود در گفتگو با خبرنگار بازار، پیرامون شرایط حاکم بر جو بازار شب عید می گوید: روزهای پایانی سال زمانی است که ما کسبه درآمد نسبتاً مناسبی داستیم تا در ماه های در پیش رو بتوانیم اجاره، مالیات و... خود را بپردازیم اما امسال آن قدر گرانی شده که توان خرید خود ما هم به نصف رسیده است.

واقعیت بازار نشان می دهد در کنار رضایتمندی های که وجود دارد بازار همچنان متلاطم و گرانی و گرانفروشی اقشار ضعیف را آزار می دهد

محمدی با بیان اینکه اجناس به بالاترین حد قیمت خود رسیده و مشتریان هم به دلیل مشکلات مالی، دیگر توان خرید قبل را ندارند، ابراز کرد: مردم مجبور هستند تا اجناس نازل تری را تهیه می کنند و مغازه داران در این ماه پایانی از فروش اجناس خود باز می مانند. اگر گرانی ها به همین منوال پیش برود وضعیت خوبی متصور نیستیم.

گران فروشی در کنار گرانی مردم را آزار می دهد

یک فروشنده لوازم الکتریکی فعال در استان سمنان نیز با گلایه شدید از گرانی و گران فروشی برخی کسبه به خبرنگار بازار، می گوید: چندی قبل کفشی را به مبلغ ۸۹۹ هزار تومان تهیه کردیم درست سه روز بعد همان کفش در همان مغازه به مبلغ ۵۰۰ تومان به فروش گذاشته شده بود.

این فرد که البته نام خود را هم ذکر نکرد بیان داشت: این که گرانی وجود دارد حرفی نیست اما باید بپذیریم بخش های زیادی از این گرانی ها به فروشندگان بر می گردد و تورم ایجاد شده به همین دلیل است چرا که من کاسب هم باید جنس خود را در الکتریکی آن قدر بالا بفروشم تا جوابگوی معیشت زندگی خود باشم.

وی تاکید کرد: نباید همه تقصیرها را به گردن دولت انداخت برخی بازاریان هم در این موضوع نقش دارند و به آن دامان می زنند، بنده تلاش کردم سود اجناس خود را منطقی کنم و برکات آن در زندگی محسوس است، امیدوارم مدیران مربوطه در کنترل بازار نقش پر رنگ تری را ایفا نمایند.

«گرانی» معضل روزهای پایانی سال | داد مردم در آمد!

گرانی ها بی داد می کند

خانمی که برای تهیه میوه شب عید به یکی از وانت های کنار خیابان مراجعه کرده بود گفت: روزهای عیدی برای ما بسیار مهم و باید آبرومند آن را برگزار کنیم تا میهمان ما که بعد از سالی به منزل می آید خاطره خوبی از برخورد و پذیرایی داشته باشند.

مردم به به نحوه اجرای سری دوم اجرای کالا برگ و سردرگمی متقاضیان انتقاد دارند

این مادر افزود: میوه هایی که این روزها دیدم نسبت به قیمت مناسب و حتی از سیب تعاونی ارزان تر عرضه می شود و راضی کننده است اما پوشاک و سایر کارها خیلی گران شده و من امسال به خاطر گرانی، از شستن فرش ها که هر کدام حدود ۶۰۰ هزارتومان و مبل ۸۵۰ هزارتومان و خشکشویی... ی. منصرف شده و خود به صورت سنتی در داخل منزل انجام دادم.

سردرگمی های مردم

انتقاد به نحوه اجرای سری دوم اجرای کالا برگ و سردرگمی متقاضیان، عدم توزیع گوشت منجمد و عدم اطلاع رسانی درست، گرانی سیب تعاونی نسبت به بازار و گلایه های معیشتی از دیگر انتقادات مردم بود که انتظار است مسئولین در این موارد هم حساس بوده و شفاف سازی نمایند. جلسه وبیناری تنظیم بازار ۲۶ اسفند به ریاست دکتر مخبر معاون اول رییس جمهور و توصیه های وی نشان از همت بالای مدیران ارشد کشور و استان است تا به نوعی تورم های پایان سال کنترل شود.

هاشمی استاندار استان سمنان در این جلسه با تاکید بر این که نظارت به صورت منظم و به جهت جلوگیری از تخلفات احتمالی در حال انجام است گفت: برگزاری جلسات تنظیم بازار در سطح استان، نظارت بر بازار توسط فرمانداران شهرستان ها، نظارت مستقیم بنده و معاون هماهنگی امور اقتصادی در سطح استان، نظارت تیم های بازرسی، تامین کالاهای اساسی و میوه شب عید، تامین و توزیع مرغ گرم مورد نیاز استان، ایجاد بازارچه های نوروزی و بازدید اینجانب از بازار سمنان از اقدامات این استان برای تنظیم بازار و کنترل قیمت ها بوده است. مردم از شرایط موجود در بازار رضایت دارند و ادامه این روند مطلوب و نظارت توسط بنده و همکاران محترم و تیم های بازرسی ادامه خواهد داشت.

البته تمام تلاش های مدیران کشوری و استانی قابل تقدیر است مثلا بازدید میدانی و رصد مسئولان با هدف نظارت بر بازار و کنترل قیمت ها ستودنی است اما واقعیت بازار نشان می دهد در کنار رضایتمندی های که وجود دارد بازار همچنان متلاطم و گرانی و گرانفروشی اقشار ضعیف را آزار می دهد، در نهایت امیدوار هستیم تا به زودی شاهد ثبات قیمت ها در بازار باشیم و مردم روزهای خوبی را تجربه نمایند.

کد خبر: ۲۷۹٬۱۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha