۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
نگرانی به وقت مهمانی؛ مردم گرفتار سیاست های اقتصادی تکراری اند
بازار از سمنان گزارش می‌دهد؛

نگرانی به وقت مهمانی؛ مردم گرفتار سیاست های اقتصادی تکراری اند

سمنان- همزمان با فرا رسیدن ماه رمضان و همچنین عید نوروز، مردم استان سمنان در تب و تاب خرید اقلام اساسی هستند که از همیشه گران تر عرضه می شود. 

بازار، گروه استان‌ها: این روزها مردم استان سمنان مانند دیگر نقاط کشورمان تلاش دارند تا اقلام مورد نیاز و دست کم کالاهای اساسی شب عید و ماه مبارک رمضان را تهیه کنند. اقلامی که افزایش قیمت شان نسبت به سال های قبل بیشتر نیز بوده و مردم را گرفتار خود کرده است.

دولت تلاش دارد تا با راهکارهایی مانند افزایش نظارت از گران تر شدن کالاهای در شب عید جلوگیری کند اما مشکل اینجا است که فهرست های اعلامی از سوی مسئولان استان سمنان هم خود گواهی بر گران تر شدن کالاهای اساسی مورد نیاز مردم می دهد.

گرانی اقلام مورد نیاز مردم

گوشت گوسفندی ران گرم داخلی طبق واحد بازرسی و نظارت استان سمنان در حالی ۵۸۰ هزار تومان اعلام شده که درست یک ماه قبل در همین روزها همین نوع محصول ۵۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده بود در ضمن باید گفت که واقعیت درون فروشگاه های عرضه گوشت و قصابی ها با آنچه مسئولان می گویند، تفاوت های اساسی دارد.

کارشناس اقتصادی: متاسفانه ما علیرغم داشتن یک الگوی ثابت همه ساله در آستانه مناسبت های پرتقاضای مردم، غافلگیر می شویم

یا در مثال دیگر خرمای مضافتی در صورتی امروز ۱۳۵ هزار تومان قیمت دارد که ماه قبل در همین روزها ۸۵ هزار تومان فروخته می شد این تفاوت اساسی قیمت ها درباره قارچ و حبوبات و به خصوص لوبیا نیز صادق است لوبیای سفید از ۸۵ هزار تومان در ابتدای بهمن ماه به ۱۰۵ هزار تومان در نیمه اسفند ماه افزایش قیمت داده است.

در نتیجه بخشی از این گرانی حاکم بر بازار در واقع بر اساس قهرست های اعلام اصناف و سازمان های حاکمیتی و دولتی بوده است و نه گران فروشی مغازه داران؛ این شرایط اما وضعیتی را پدید آورده که مردم برای خرید نیازهایشان با دشواری هایی روبرو شوند.

تفاوت قیمت ها در یک ماه اخیر

قیمت گوسفند زنده نیز در یک هفته از ۲۳۰ به ۲۵۰ هزار تومان تغییر کرده و این نشان می دهد که سیاست های دولت برای نگهداشتن قیمت ها در یک وضعیت تعادل مشخصاً جواب نداده است امروز آجیل بین ۴۸۰ تا ۸۳۰ هزار تومان در استان سمنان فروخته می شود در صورتی که میانگین قیمت آجیل در همین یک سال اخیر دست کم کیلوگرمی ۱۰۰ هزار تومان بیشتر شده است.

واحد بازرسی و نظارت استان سمنان قیمت اقلام حبوبات را اینطور اعلام کرده است: نخود داخلی (درجه یک) کیلوگرمی ۷۲ هزار تومان، لوبیاچیتی داخلی (درجه یک) کیلو گرمی ۹۳ هزار تومان، لوبیا قرمز داخلی (درجه یک) کیلو گرم ۹۳ هزار تومان، لوبیا سفید داخلی (درجه یک) کیلو گرم ۱۰۵ هزار تومان، لپه داخلی (درجه یک) کیلو گرم ۷۲ هزار تومان و عدس (درجه یک) کیلوگرمی ۹۰ هزار تومان؛

و این قیمت همان اقلام توسط همان سازمان در دیماه سال جاری یعنی دو ماه قبل است نخود داخلی (درجه یک) کیلو گرم ۶۸ هزار تومان، لوبیاچیتی داخلی (درجه یک) کیلو گرم ۸۳ هزار تومان، لوبیا قرمز داخلی (درجه یک) کیلو گرم ۷۴ هزار تومان، لوبیا سفید داخلی (درجه یک) کیلو گرم ۸۵ هزار تومان و لپه داخلی (درجه یک) کیلو گرم ۶۰ هزار تومان عدس (درجه یک) کیلو گرم ۶۸ هزار تومان؛

گرانی به وقت مهمانی | مردم گرفتار سیاست هایی که جواب نداد

قیمت ها باز هم بالا رفت

اما دلیل این امر چیست و از سوی دیگر دولت برای بیشتر نشدن قیمت ها چه کرده است؟ کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: مشخصاً دلیل این افزایش قیمت، جواب ندادن سیاست های اقتصادی دولت در قبال تنظیم بازار است.

محسن نیازیان با بیان اینکه یکی از سیاست های دولت برای مقابله با گرانی تزریق کالا به بازار است، ابراز کرد: در مقوله گوشت و مرغ شاهد هستیم که مقادیری گوشت توزیع شده که بتواند عرضه را تقویت کند اما در محصولات دیگری که متاثر از تورم مناسبتی هستند مانند خرما، حتی تزریق هم جواب نمی دهد و شاهد گرانی اقلام ماه رمضان و عید هستیم.

وی با بیان اینکه سیاست دوم دولت در واقع این است که با نمایشگاه های بهاره بتواند خرید را برای مردم مستقیم تر کند، افزود: این نمایشگاه ها در یک بازار رقابتی جواب می دهد ولی وقتی همه جا قیمت ها بالا است در نهایت پنج تا ۱۰ درصد بالا و پایین بودن آن چندان دردی را از مردم دوا نخواهد کرد.

سیاست های دولتی

یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی اما در گفتگو با خبرنگار بازار، گرانی های مناسبتی را طبیعی می داند اما نرخ آن را در دولت ها و سیاست های مختلف اقتصادی با هم در تفاوت می بیند. مرتضی شایسته فر بیان می کند: همیشه در نزدیکی ماه رمضان و عید نوروز شاهد تورم هستیم اما اینکه میزان آن چقدر باشد و نحوه مقابله با آن چطور است، جای بحث دارد.

شایسته فر با بیان اینکه دولت نباید در تقاضاهای مناسبتی غافلگیر شود زیرا پیش بینی آن سخت نیست، افزود: شرق استان کشاورزی محور است در نتیجه در مقاطعی از سال مانند شهریور، آبان و آذر پول دریافت می کند لذا بخشی از این پول ها تا شب عید هزینه خانه و خانواده می شود و مابقی سال نمودار منحنی خرید و تقاضا چندان نوسانی ندارد برعکس در غرب استان به واسطه بافت کارگری، صنعتی و کارمندی اکثرا حقوق ها ماهانه است و در نتیجه شب عید به واسطه پاداش و عیدی قدری تقاضا بیشتر می شود لذا مدیریت این دست فضاها نباید برای دولت آنچنان پیچیده باشد.

رئیس سازمان صمت سمنان: نظارت ها بر بازارهای عرضه محصولات مورد نیاز مردم در استان سمنان تشدید شده است

وی با بیان اینکه متاسفانه ما علیرغم داشتن یک الگوی ثابت همه ساله در آستانه مناسبت های پرتقاضای مردم، غافلگیر می شویم، ابراز کرد: نیاز است که بازار مدیریت شود چرا که با دستور دادن هیچ نرخی بالا و پایین نخواهد شد ما امروز نیاز داریم که فضای حاکم بر بازار کشورمان و استان سمنان مدیریت عرضه و تقاضا شود.

قیمت ها باز هم تغییر کرده است

این کارشناس با بیان اینکه سیاست های دولتی مشخصاً جواب نداده است چرا که شاهد افزایش قیمت ها برای چندمین بار در همین یک سال اخیر هستیم، ابراز کرد: برای مثال خرما از ۷۰ هزار تومان در شب عید سال قبل به ۱۳۵ هزار تومان امروز رسیده و این نشان می دهد که سیاست های تنظیم بازار این محصول جواب نداده است.

شایسته فرد بیان کرد: دولت مشخصاً چند سیاست را در قبال بازار شب عید و ماه رمضان اخذ کرده است نخست نمایشگاه های بهاره هستند که مثلاً قرار است با عرضه مستقیم کالا به مردم قیمت را بشکند در صورتی که غرفه های این نمایشگاه ها به تولید کننده واگذار نمی شود که بدون واسطه اقلام را بفروشد بلکه غرفه های نمایشگاه های بهاره هم در دست همان کسبه ای است که در بیرون هم مغازه دارند در واقع نمایشگاه ها مکان جدید مغازه های بیرون است.

وی افزود: سیاست دیگر توزیع اقلامی مانند گوشت و مرغ است که در کنار فقدان کیفیت مناسب، توانسته تا حدودی جلوی رشد قیمت را بگیرد اماازآن سو مرغدار و دامدار را ناراضی کرده است و باید فکری به حال این موضوع شود زیرا در آینده نزدیک رغبتی برای تولید نمی ماند. و سیاست سوم هم نظارت بر بازار است که این نظارت نوش داروی بعد از مرگ است زیرا دولت اصلا نباید اجازه دهد کار به جایی برسد که فقط مجبور شود با جبر، نظم محدودی را بر بازار حکم فرما سازد.

گرانی به وقت مهمانی | مردم گرفتار سیاست هایی که جواب نداد

نظارت ها را تشدید کردیم

رئیس سازمان صمت استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، اما از برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم بهاره و ضیافت و توزیع میوه مورد نیاز مردم در شب عید خبر داد و گفت: ۵۷۰ تن برنج و شکر و ۲۵ تن گوشت قرمز منجمد نیز در بازار توزیع شده تا کمبودی نداشته باشیم.

یادگار احمدی از تشدید نظارت ها بر بازارهای عرضه محصولات مورد نیاز مردم در استان سمنان نیز خبر داد و ابراز کرد: دو هزار و ۳۰۰ تن شکر ۳۵۰ تن مرغ منجمد و ۶۰ تن گوشت قرمز منجمد در کنار ۴۵۰ تن پرتغال و سیب نیز برای توزیع در انبارهای استان سمنان موجود است در نتیجه مردم نگرانی از بابت تامین اقلام نداشته باشند.

فعال صنفی: هیچ کاسبی در خیابان های شاهرود و دامغان و سمنان مسئول گرانی نیست

وی با بیان اینکه این اقلام با قیمتی پایین تر از بازار برای مردم عرضه خواهد شد، افزود: مردم می توانند مراتب تخلفات را با سامانه ۱۲۴ و ۱۳۵ اطلاع رسانی کنند تا همکاران ما در سازمان صنعت معدن و تجارت در کنار اصناف و تعزیرات و ... به این تخلفات رسیدگی کنند.

تورم؛ زاده دولت ها است نه مردم

یک فعال بازار و اصناف استان سمنان اما در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: شیوه نظارت دولت مردان بر بازارهای استان سمنان در واقع مبارزه با گران فروشی است اما مشکل مردم اصلا گران فروشی نیست بلکه گرانی است.

شهاب میرحسنی با بیان اینکه امروز باید گرانی و گرانفروشی تفاوت قائل شد زیرا مشکل اساسی مردم در واقع گرانی است، ابراز کرد: به زبان دیگر دولت باید برای مبارزه با گرانی فکری کند نه گران فروشی؛ چرا که عمده مشکل مردم امروز گرانی است و این درست همان مشکلی است که مردم در آن نقش ندارند زیرا تورم زاده دولت ها است نه مردم؛

وی افزود: هیچ کاسبی در خیابان های شاهرود و دامغان و سمنان مسئول گرانی نیست بلکه گرانی را مسئولان دولتی می سازند و نه مردم. از این منظر باید گفت که تشدید نظارت ها هم تنها منجر به برخورد با چند مغازه دار خواهد شد و اثری بر روی گرانی نخواهد گذاشت.

کد خبر: ۲۷۷٬۹۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha