۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
راه ابریشم یخی؛ بلندپروازی چین در قطب
بازار گزارش می‌دهد؛

راه ابریشم یخی؛ بلندپروازی چین در قطب

راه ابریشم یخی از جمله مسیرهای جدید و مورد ابتکار چین در ترانزیت کالاهای خود به سمت غرب بوده که طی سالهای اخیر از اهمیتی ویژه برای پکن برخوردار شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: در بخش نخست این نوشتار، به اهمیت منابع انرژی موجود در قطب شمال برای دولت های چین و روسیه پرداخته و به طور کلی، اشاره ای کلی به اهداف پکن از سرمایه گذاری در این بخش از کره زمین داشتیم.

اما سوال اینجاست آیا تنها منابع انرژی تنها دلیل دست یازیدن چین به قطب شمال است؟ آیا اساسا با توجه به هزینه قابل توجه استخراج منابع نفتی موجود در قطب شمال، می تواند به تنهایی توجیه کننده چرایی حضور سنگین و هزینه کلان دولت چین و روسیه در قطب باشد؟

مسلما پاسخ به این سوال منفی است و نمی توان متصور شد که پکن و مسکو تنها به بهانه استخراج منابع نفتی موجود در قطب شمال به دنبال حضور در این منطقه باشند. پس دلیل اصلی این حضور و سرمایه گذاری در یخ های قطب شمال چیست؟ در ادامه به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت.

*ترانزیت کالا از چین به غرب (راه ابریشم یخی)
به گفته دیمیتری راگوزین، یکی از اهداف روسیه از تاسیس مسیر دریای شمال، ترانزیت کالا از شرق دور به غرب از طریق آبهای قطب شمال است. هدف دیگر این مسیر صادرات کالاهای روسی به جنوب شرق بوده و باتوجه به توان کشتی های باری ویژه حمل کالا در این مسیر به ابعاد ۴۸۴ متر طول و ۱۱۴ متر عرض می توان دو ناو هواپیما بر را همزمان بر روی این کشتی بارگیری کرد.  

با این حساب مساحت هر یک از این کشتی ها به ۵۵۱۷۶ متر می رسد، یعنی رقمی بیش از ۵/۵ هکتار مربع!  

این درحالیست که مسیر جدید، منجر به ۲۵ الی ۵۵ درصد کوتاهتر شدن مسیر اتصال چین به اروپا در قیاس با مسیرکانال سوئز خواهد شد.همانطور که در نمودار زیر ملاحظه می فرمایید، در صورت راه اندازی مسیر دریای شمال، حجم صادرات خالص و ناخالص ملی روسیه به طور میانگین حدود ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.  

اما یکی از مهمترین کالاهای مورد صادرات روسیه از طریق مسیر دریای شمال، استخراجات معدنی قطب شمال یعنی طلا، اورانیوم و الماس است که ارزش تقریبی آنها بیش از ۵ میلیارد دلار برآورد شده است.  

* کاهش وابستگی چین به نفت خاورمیانه 
کشور چین با انجام سرمایه گذاری ۱۲ میلیارد دلاری خود در پروژه میدان گازی یامال، یکی از حامیان اصلی توسعه این پروژه عظیم به حساب می آید. همچنین ۲۰% از هزینه کل پروژه را نیز صندوق جاده ابریشم تامین کرده که در ازای این سرمایه گذاری، ۹/۹% از سهام این پروژه به این صندوق تخصیص یافته است.

اما سوال اینجاست که چرا چین با وجود خرید نفت از خاورمیانه در این پروژه سرمایه گذاری کرده است؟ حقیقت این است که بازار نفت خاورمیانه و ثبات آن به دلیل وجود تحریم های ایران، مناقشات داخلی منطقه ای، درگیری در جنگ های مختلف قبیله ای، مذهبی و نژادی و عواملی دیگر از این دست نمی تواند منبع چندان قابل اطمینان برای کشوری مانند چین به عنوان بزرگترین وابسته به منابع انرژی جهان باشد.  

لذا به نظر می رسد مقام های دولت چین تصمیم به یافتن منابع انرژی جایگزین به جای نفت خاورمیانه باشند و با توجه به فضای روابط مثبت میان پکن و مسکو و همچنین نزدیکی بیشتر جغرافیایی میان دو کشور، تامین منابع نفت گاز چین از روسیه به مراتب منطقی تر از تامین این منابع از خاورمیانه است.  

* قطب جنوب، جولانگاه خطوط ترانزیت چینی
آنچه مسلم است، حجم صادرات کالاهای چینی به سمت غرب به قدری است که هر چه بر تعداد و تنوع مسیرهای ترانزیتی بیفزاییم، باز هم نیازمند ایجاد مسیرهای بیشتر خواهیم بود. بدون شک، این نیاز طی سالهای آینده و با توسعه طرح BRI یا همان «یک کمربند - یک راه» و افزایش میزان تولیدات چین فزونی خواهد یافت.

به همین دلیل، چینی ها طی سنوات اخیر حتی به دنبال مسیرهایی رفته اند که شاید در نگاه اول، پیمایش آنها هیچ توجیه منطقی نداشته باشد. یکی از این مسیرها، جنوبگان یا مسیر ترانزیتی قطب جنوب یا همان «آنتارکتیکا» است.

سابقه حضور چین در جنوبگان به سال ۱۹۸۶ باز میگردد. از آن سال تا کنون، چین اقدام به تاسیس و توسعه چهار پایگاه اختصاصی خود در جنوبگان به نام های دیوار بزرگ، ژونگشان، کمپ تابستانی تایشان و گنبد کونلون کرده که به گزارش خبرگزاری شین هوآ، پنجمین پایگاه چین در این منطقه نیز در حال ساخت است. 

چینی ها از این پایگاه ها، استفاده های مختلفی همچون پیگیری اهداف نظامی و تحقیقاتی و البته تا حدودی نیز توسعه هژمونی خود در آبهای جنوب کرده که تا حد زیادی مورد مناقشه میان پکن، استرالیا و نیوزیلند است.

اما بر اساس مطالعات منتشر شده از سوی دانشگاه کنتربری، چین همچنین به دنبال توسعه پایگاه های نظامی و لجستیکی خود در جنوبگان است. با نگاهی به نقشه مسیرهای موجود میان چین و آمریکای لاتین، به خوبی متوجه می شویم که کشتی های تجاری چین، از نقطه حرکت خود در بنادر این کشور تا بنادر کشورهای هدف در آمریکای جنوبی، تقریبا هیچ پایگاه نظامی و لجستیکی به عنوان پشتیبان نداشته و در عمل، مسیر دریایی طولانی را باید در حرکت میان مبداء و مقصد باشند که همین موضوع با توجه به ریسک قابل توجه لجستیک دریایی، سفر این کشتی ها را تا حد زیادی با مشکل مواجه می سازد. لذا توسعه این پایگاه ها در قطب جنوب که تقریبا در میانه مسیر میانه چین و آمریکای لاتین قرار گرفته، می تواند تا حد زیادی این کشتی ها را حمایت و حتی همراهی کنند. 

European exploration - The sea route west to Cathay | Britannica

حال به نظر می رسد چین نیز با توسعه اهداف تجاری خود، به دنبال پیمایش مسیری مشابه بوده و علاوه بر صادرات ارزان قیمت محصولات خود، به دنبال انتقال شعب کارخانه های چینی به این منطقه است. همچنین باید این نکته را در نظر گرفت که کشورهایی همچون کوبا و ونزوئلا، به دلیل همگرایی سیاسی خود به چین، بهترین مکان برای توسعه نفوذ تجاری و اقتصادی پکن محسوب می شوند. همچنین چین از این طریق می تواند با تاسیس و توسعه پایگاه های نظامی در این منطقه، از سویی دولت ایالات متحده را علاوه بر مرزهای غربی، از جنوب نیز تحت کنترل و محاصره خود در آورد. 

همچنین کشورهایی چون کوبا با در دست داشتن منابع عظیم نفتی مورد نیاز چین، نیازمند نوسازی ناوگان نظامی و صنعتی خود نیز هستند که قطعا چین می تواند بزرگترین منبع مشروع آنها برای تامین نیازهای مذکور باشد.

* قطب، تبدیل به حیاط خلوت چین می شود
هنگامی که از قطب شمال و جنوب سخن می گوییم، باید این نکته را در نظر داشته باشیم که علیرغم به ثبت رسیده یودن عمده آبهای شمال و جنوب به نام کشورهایی چون استرالیا، روسیه، نروژ و .... ، بخشی از این آبها همچنان جزو آبهای آزاد بوده که از مقررات آمد و شد حقوق تجارت بین الملل پیروی میکنند. لذا کشتی های چینی و پایگاه های نظامی - تحقیقاتی چینی نیازی به دریافت مجوز تردد و استقرار از کشور خاصی در این بخش از آبهای خارج از آبهای سرزمینی این کشورها و یا پرداخت مالیات به آنها ندارند. 

همچنین همانطور که گفته شد، استقرار و تقویت پایگاه های چین در قطب جنوب، تا حد زیادی به حمایت لجستیکی و امنیتی کشتی های تجاری چینی در تردد میان چین و آمریکای لاتین بستگی دارد. 

لذا باید موضوع ترانزیت کالاهای چینی از طریق قطب های شمال و جنوب را طی سالهای پیش رو، امری جدی و بسیار مهم تلقی کرده و به عنوان رقیبی جدی برای بسیاری از کشورهای موجود در مسیر فعلی ترانزیت کالاهای چینی به سمت غرب در نظر گرفت.

کد خبر: ۶۱٬۷۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha