۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۴
هر خانه یک کارخانه برای مقابله با تحریم؛ مشاغل خانگی، محرک اقتصاد پساکرونا
بازار از قم گزارش می‌دهد؛

هر خانه یک کارخانه برای مقابله با تحریم؛ مشاغل خانگی، محرک اقتصاد پساکرونا

قم- توسعه مشاغل خانگی در سایه شوم کرونا و ضربه به بسیاری از کسب و کارها می‌تواند هم محرک اقتصاد خانواده و هم تحقق جهش تولید باشد.

بازار؛ گروه استان‌ها: امروزه کسب و کارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال به شمار می‌روند، ظرفیت انجام این نوع کسب و کار در منزل افراد زیادی را به سمت خود جذب کرده است؛ مشاغل یا کسب و کار خانگی آن دسته از فعالیت‌هایی است که توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می‌گیرد.

طرح توسعه مشاغل خانگی در قم هم در حال اجرا است، مشاغل خانگی در زمانی که بسیاری از خانوارهای قمی به دلیل سایه شوم کرونا کسب و کار خود را از دست داده‌اند و یا تحریم اقتصادی ضربه‌هایی را به اقتصاد خانواده‌ها وارد ساخته می‌تواند محرکی مطلوب برای اقتصاد خانواده و افزایش نشاط اجتماعی باشد.

مشاغل خانگی نوش دارویی در سایه شوم کرونا
مدیرکل زنان و خانواده استانداری قم درباره مشاغل خانگی و اهمیت آن می‌گوید: اولویت اصلی دفتر امور بانوان، بحث آسیب‌های اقتصادی خانوارها بود که در ایام کرونا جدی شد و از آنجا که معیشت خانوارها کاملاً با مباحث فرهنگی و نشاط خانواده مرتبط است، سعی کردیم در این زمینه ورود پیدا کنیم.

صدیقه صدیق تقی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بازار می‌افزاید: به جای حمایت مالی از مددجویان کارگاه‌های تولیدی راه‌اندازی کردیم و شبکه‌سازی و اشتغال بانوان با کمک خیرین ایجاد شد، در حال حاضر کارگاه‌هایی که با ما در ارتباط هستند از ۶۰ تا ۶۰۰ نفر را تحت پوشش قرار می‌دهند و بسیاری از فعالیت‌های بانوان در منزل و در کنار اعضای خانواده انجام می‌شود.

کارگاه‌هایی که با ما در ارتباط هستند از ۶۰ تا ۶۰۰ نفر را تحت پوشش قرار می‌دهند و بسیاری از فعالیت‌های بانوان در منزل و در کنار اعضای خانواده انجام می‌شود

وی با بیان اینکه طرح توسعه مشاغل خانگی نه تنها در استان قم بلکه به عنوان طرح ملی پیگیری می‌شود، اظهار داشت: طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر طرح ملی توسعه مشاغل خانگی بر اساس بند «ت» قانون ۸۰ برنامه ششم توسعه با همکاری وزارت کار و جهاد دانشگاهی از اردیبهشت سال ۹۸ کلید خورد.

بانوان ۷۰ درصد افراد تشکیل دهنده مشاغل خانگی
مدیرکل زنان و خانواده استانداری قم از اجرای این طرح در ۲۴ استان برای ۶ هزار و ۲۰۰ زن سرپرست خانوار خبر داد و افزود: سه مرحله اصلی این طرح بحث شناسایی و ظرفیت‌های استان بود که هر استان چه مزیت‌ها و ظرفیت‌هایی دارد و فرصت‌ها را بر اساس بازار شناسایی کند که در استان قم نیز این مزیت‌ها و ظرفیت‌ها شناسایی، تدوین و تنظیم شد.

وی تصریح می‌کند: بحث توان سنجی و توانمندسازی صورت گرفت، افراد دسته‌بندی شدند، پیشران‌های موفق در استان شناسایی شدند و در نهایت، شبکه‌سازی برای پایدارسازی مشاغل در این طرح صورت گرفت؛ سال گذشته ۱۲۰ نفر در استان قم وارد این طرح شدند، اما در بحث اتصال به بازار کار ۶۰ نفر بودند و این طرح همچنان ادامه دارد.

به گفته صدیق تقی زاده، امسال دیگر بحث زنان سرپرست خانوار و جنسیت مطرح نیست، بلکه این طرح کلیت دارد و حمایت از همه مشاغل خانگی است، اما ۷۰ درصد کسانی که در مشاغل خانگی فعالیت می‌کنند بانوان هستند؛ با تجربه‌ای که کسب شد، جهاد دانشگاهی مکلف شد که در استان قم برای هزار و ۵۰۰ نفر، فرایند توانمندسازی را تا اتصال به بازار کار داشته باشد و از ظرفیت پیشران‌ها موفق استفاده کند.

استقبال ۸۰ درصد از بانوان قمی از مشاغل خانگی
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید: این طرح در ۳ فاز در استان قم در حال اجرا است و فاز نخست بخش آمایش منطقه‌ای و فاز دوم توانمندسازی و هم‌چنین استعداد سنجی و مشاوره است، هم‌چنین در آخر متقاضیان به بازار و فروش اینترنتی راه خواهند یافت.

وی عنوان می‌کند: در بخش پیشران مشاغل خانگی هم افرادی متقاضی هستند که می‌تواند مواد اولیه را تأمین و هم بازار فروش خوبی را داشته باشد و متقاضیان مشاغل خانگی را در یک شبکه منسجمی هدایت کنند.

صدیق تقی‌زاده تصریح می‌کند: در وضعیت کرونا یک هزار ۴۰۰ نفر در سامانه ثبت نام کردند و با وجود تک شهرستانی بودن استان استقبال خوبی از این طرح صورت گرفته است؛ در شرایطی که کرونا آسیب فراوانی به کسب و کارها وارد کرده است می‌تواند این مشاغل خانگی اقتصاد خانوارها را ارتقا دهد و در کنار درآمدزایی به یک شغل پایداری تبدیل شود.

وی می‌افزاید: ۸۰ درصد افراد ثبت نامی را بانوان تشکیل و ۲۰ درصد آقایان تشکیل داده‌اند و بانوان اقبال خوبی داشته و در وضعیت اقتصادی کنونی این طرح در توانمندسازی خانواده‌ها و هم‌چنین جهش تولید تأثیر داشته باشد.

نبود بازارچه دائمی برای فروش محصولات خانگی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار می‌گوید: نبود بازارچه دائمی مشاغل خانگی صدمات زیادی برای استمرار اشتغال خانگی به همراه داشته که باید از طرف استان برای رفع آن پیگیری جدی شود؛ ۲۷ صندوق زنان روستایی در استان قم فعال هستند که عمده این مشاغل در روستاها مربوط به صنایع دستی و صنایع تبدیلی است.

نبود بازارچه دائمی مشاغل خانگی صدمات زیادی در پایداری اشتغال خانگی به همراه داشته که باید از طرف استان پیگیری شود

عباس پورمیدانی بیان می‌کند: مهم‌ترین مشکل مشاغل خانگی مربوط به بازار فروش است که این امر فعالیت این صندوق‌ها را تحت تأثیر قرار داده و برخی را نیز به تعطیلی کشانده است؛ نبود بازارچه دائمی مشاغل خانگی صدمات زیادی در پایداری اشتغال خانگی به همراه داشته که باید از طرف استان پیگیری شود.

مشاغل خانگی؛ کارخانه‌ای در میان خانواده‌ها
مسئول واحد اشتغال جهاد دانشگاهی استان قم هم با اشاره به اهمیت این مشاغل در ارتقای اقتصادی آن‌ها بیان می‌کند: با توجه به شیوع ویروس کرونا مشاغل خانگی از جمله پایدارترین مشاغل در این شرایط است، یکی از مهم‌ترین مزایای این طرح مدیریت خانواده در حین انجام کار و عدم ایجاد خلل در زندگی شخصی است.

یاسر شریفی می‌افزاید: این مشاغل در رشته‌های گلیم بافی، قالی بافی و تولیدات چرمی و همچنین زیورآلات و فرآوری محصولات بسته بندی و خیاطی و تراشکاری سنگ‌های قیمتی، برنامه‌ریزی و عروسک سازی تعریف شده است.

مشاغل خانگی راه نجاتی برای اقتصاد متأثر از کرونا و تحریم است و اثربخشی این نوش دارو زمانی است که از آن حمایت شود و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، ارائه آموزش‌های تخصصی و ایجاد بازار فروش محصولات از مهمترین مسائل در این زمینه است که مسئولان باید به آن توجه داشته باشند.

کد خبر: ۶۱٬۵۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha