۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
صعود یا هبوط؟ | سال ۲۰۲۱ برای بازارهای جهانی خسته کننده نخواهد بود!
بازار سهام جهانی در سال آینده میلادی

صعود یا هبوط؟ | سال ۲۰۲۱ برای بازارهای جهانی خسته کننده نخواهد بود!

بازارهای سهام جهانی سال بی سابقه ای را در سال ۲۰۲۰ تجربه کردند اما با توجه به گسترش قابل توجه سیاست های پولی و مالی، همچنین احتمال قوی خلاص شدن از کرونا با دسترسی به موقع به واکسن ها بازارهای جهانی در سال ۲۰۲۱ چگونه خواهد بود؟

بازار؛ گروه بورس: نگاهی به بازارهای مالی جهان در سال ۲۰۲۰ نشان می دهد که بازارهای سهام در اواخر سال گذشته و اوایل امسال شمسی در جهان (ماه مارس) دچار افت شدیدی شدند و در ادامه همزمان با موج های جدید کرونا فراز و فرودهای جدی ایی را تجربه کردند، قبل از این که قبل از اینکه به بهبودی روی آورند و سپس اوج های جدیدی را ثبت کنند.
با این اوصاف، در سال ۲۰۲۱ چه انتظاری می توان داشت؟ وزیر پیشین خزانه داری انگلیس و رئیس سابق گلدمن ساکس "جیم اونیل" با توضیح انگیزه های هر دو جهت بازار، بازار گاوی را بررسی می کند و شرایط بازار را چنین تحلیل می کند:

اخبار مربوط به واکسن ها، احتمال دیدار بایدم با گروه جی ۲۰، بازگشت به چند جانبه گرایی در روابط بین المل و نیاز فوری به سرمایه گذاری در حوزه تهدیدهای بیولوژیکی  ازجمله عوامل مثبت برای گاوی شدن بازار در سال ۲۰۲۰۱ است


استدلالها در بازار گاوی
با نگاه مثبت، سال ۲۰۲۱ سناریوی مشابهی را برای سال جاری دنبال خواهد کرد، با این واقعیت که سیاست های پولی و مالی سخاوتمندانه، خوش بینی بیشتر نسبت به سهام را توجیه خواهد کرد. با این وجود، در بازارهای نوظهور رشد شان متوقف خواهد شد و مساله در اینجا طول مدت زمان روند صعودی آن است که به دلیل دخالت برخی عوامل جدید رخ خواهد داد.

علاوه بر این، به نظر می رسد اظهار نظرهای اخیر سیاست گذاران بیانگر این است که روند رشد در بازار های سهام آمریکا قابل پیش بینی است.
همچنین یک گمانه زنی مثبت وجود دارد که جو بایدن رئیس جمهور منتخب، برای اثبات «بازگشت آمریکا»، ازاعضا گروه G۲۰ دعوت به عمل می آورد.
با این حال از همه مهمتر برای بازارها، بازگشت به چند جانبه گرایی در روابط بین الملل است که می تواند آغاز نسخه جدیدی از رویکرد «هر آنچه که لازم است»  باشد، زیرا دولت های دارای اقتصاد توسعه یافته  همه تلاش خود را برای تقویت بهبود پس از همه گیری کرونا انجام می دهند.
همچنین علاوه بر حمایت از مشاغل و خانواده ها، سیستم های بهداشتی به فوریت نیاز به سرمایه گذاری دارند تا برای تهدید بیولوژیکی بعدی آماده شوند که این یعنی توجه به دارویی ها و تجهیزات پزشکی و...
به همین ترتیب، با تغییر قریب الوقوع در ریاست جمهوری  ایالات متحده آمریکا، می توان به دنبال همکاری های بین المللی بیشتر در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوا و تلاش برای توسعه و استقرار اشکال جدید و پاک از انرژی بود.
همچنین علاوه بر این گمانه زنی های مثبت که بیان شد اخبار مربوط به واکسن کرونا از شرکت «پی فایرز- بینوتک»، «مودرنا» و «استرازنیکا- اکسفورد» نیز نوید درمان های موثرتری در سال ۲۰۲۱ می دهد که تا حد زیادی در برابر اپیدمی قبل از پایان سال جاری بر بازار سهام سال آینده میلادی اثر گذار خواهد بود.
به این ترتیب با این استدلال ها و عوامل مثبت در سال آینده می توان امیدوار بود که بازار گاو نر پیشرو خواهد تا زمانی که عاملی برای اختلال به بازار تحمیل شود.


در حالی که ارزش گذاری های بالا به خودی خود نمی تواند نقش جرقه ای برای معکوس شدن روند مثبت بازار باشد، اما مطمئناً دلیل خوبی برای احتیاط کردن، هستند زیرا اگر این روند معکوس رخ دهد (که واقعا هم اتفاق می افتد) احتمالا و به سرعت ارزش بازارهای مالی بیش از ارزش افزوده خواهد ریخت

انگیزه های بازار خرسی در ۲۰۲۱
اما استدلالها برای پیش بینی طرفداران بازار خرسی چیست؟ به نظر می رسد که مهمترین عامل مد نظر بدبین های بازارهای جهانی به ویژه در آمریکا ارزان نبودن سهام در زمان حاضر است.
در حالی که ارزش گذاری های بالا به خودی خود نمی تواند نقش جرقه ای برای معکوس شدن روند مثبت بازار باشد، اما مطمئناً دلیل خوبی برای احتیاط کردن، هستند زیرا اگر این روند معکوس رخ دهد (که واقعا هم اتفاق می افتد) احتمالا و به سرعت ارزش بازارهای مالی بیش از ارزش افزوده خواهد ریخت.
هیچ کس نمی داند چه زمانی این اتفاق می افتد، اما یک عامل که گزینه های سیاست گذاران را محدود می کند، تسریع ناگهانی تورم خواهد بود.
البته لازم به ذکر است که اقتصادهای پیشرفته بارها اهداف تورمی سالانه خود را کاهش داده اند و کارشناسان را بر آن داشته است تا پیش بینی های خود را اصلاح کنند.

علاوه بر این، سه نیروی بهم پیوسته می توانند در این زمینه نقش خود را ایفا کنند، اولین نیرو این است که با واکسیناسیون در انگلستان که انتظار می رود در جاهای دیگر رخ دهد، بخش سهام می تواند از سهام فناوری و سایر فعالیت های مربوط به خانه نشینی به شکل گیری بازار عادی تر تغییر کند.
دوم اینکه دلایل بیشتری وجود دارد که بتوان باور داشت رونق سهام فناوری به زودی پایان خواهد یافت. این امر تا حد زیادی به تمایل رگولاتورها برای مقابله با مواضع انحصاری آشکار شرکتهای بزرگ فناوری بستگی خواهد داشت.
علاوه بر این، بهبودی جدی سیاست گذاران را وادار می کند تا در برخی موارد سیاست های مالی و پولی را مورد بازبینی قرار دهند و احتمالاً ریزش بازارها تشدید خواهد شد.
تهدیدات بالقوه دیگری نیز می توانند تقویت کننده بازار خرس باشند، از بروز درگیری های نظامی در سراسر جهان تا مشکلات در منطقه یورو ویا ناآرامی های جدید که چین را درگیر خواهد کرد.

سال خسته کننده نخواهد بود
با این حال به نظر می رسد که سال ۲۰۲۱ سالی  خسته کننده و تکراری نخواهد بود. به عنوان مثال، معرفی واکسن باید از نزدیک و به دقت رصد شود، زیرا تفاوت زیادی بین دریافت واکسن های موثر و ایمن سازی بخش قابل توجهی از جمعیت جهان (با نسبت کافی) وجود دارند

ویلیام اونیل نویسنده کتاب معروف How To Make Money In the Stock Market و موسس نشریه معتبر Investor Business Daily معتقد است: هیچ دلیلی وجود ندارد که شاخص S&P ۵۰۰ ایالات متحده در نیمه اول سال ۲۰۲۱ به مرز ۴۰۰۰ واحد نرسد یا از این حد عبور نکند، ولی خاطرنشان می کند: «تغییر روند در برخی از دوره های سال آینده همیشه امکان پذیر است.»

همچنین پیش بینی می شود دلار آمریکا نیز با فراز و فرود همراه باشد، اما دومی بیشترین احتمال را دارد و اگر اینگونه باشد، بازارهای کالایی می توانند صعود کنند و این ممکن است بازارهای غیرآمریکایی را به ویژه در بازارهای نوظهور را جلو برده و پیشتاز کند.

اونیل - که خود را در زمره افراد خوش بین می داند - اشاره می کند که ۲۰۲۱ می تواند چیزی غیر از یک سال کسل کننده برای سرمایه گذاران سهام یا هر شخص دیگری باشد.

کد خبر: ۶۱٬۰۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha