۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷
تجاری سازی، کار شرکتهاست نه پژوهشگاهها
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور مطرح کرد

تجاری سازی، کار شرکتهاست نه پژوهشگاهها

ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، ایجاد فرهنگ و رفتار متناسب با توسعه یافتگی را نیاز اصلی بخش کشاورزی دانست و گفت: تغییر نگرش در کشاورزی کاری بسیار مشکل و بسیار ارزشمند خواهد بود.

به گزارش بازار، سورنا ستاری در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر بخش کشاورزی و منابع طبیعی که با حضور وزیر جهاد کشاورزی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد افزود: در بخش تولید جوجه و رساندن آن به بازار، سالانه ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار هزینه کرده و اقلامی نظیر جوجه، غذا، دارو و مکمل را وارد می‌کنیم در حالیکه مرغداری کمترین ارزش افزوده را دارد و باید در جای دیگری سرمایه گذاری کنیم که ارزش افزوده بیشتری برای کشور داشته باشد.

وی اضافه کرد: بخش کشاورزی ما بخشی جذاب برای سرمایه گذاری و حوزه بسیار بزرگ و دارای قابلیت‌های بزرگی است که در این بخش خیلی عقب‌تر از جهان هستیم و باید به دانش بنیان‌ها اجازه فعالیت بیشتری بدهیم تا این بخش را توسعه دهند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: جوانان زیادی می‌توانند در بخش کشاورزی مشغول شوند و باید بدانیم که تجاری سازی کار شرکتهاست نه پژوهشگاهها، و اگر اعضای هیئت علمی پژوهشگاه‌ها بخواهند باید بتوانند بیرون بیایند و شرکت ایجاد کرده و محصول تولید کنند.

وی افزود: محصول، نتیجه مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش است و اینکه فکر کنیم با پول دولت می‌توانیم محصولی را تولید کنیم، اشتباه است.

به گفته ستاری هم اکنون بزرگترین اکوسیستم منطقه در تولید واکسن در ایران وجود دارد و ۲۳ شرکت ایرانی انواع محصولات بیوتکنولوژی را تولید می‌کنند در حالیکه یکی از این محصولات در کشورهای همسایه نیز تولید نمی‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال یک ویال آنزیم که ۵۰ گرم وزن دارد را ۲۰۰ یورو می‌خریدیم و در مقابل باید یک بشکه نفت ۱۵۰ کیلویی را ۴۰ دلار می‌فروختیم که خوشبختانه هم اکنون با اعتمادی که به جوانان و دانش بنیان‌ها شد بخش مهمی از این محصولات در کشور تولید می‌شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: امروز اصل فناوری جای دیگری است که باید با گذر از روش‌های قدیمی و سنتی به سراغ آن برویم و این امر احتیاج به ایجاد فرهنگ خاصی دارد و فرهنگ سازی نیاز به تغییر دیدگاه و رفتار دارد.

وی گفت: باید جوانان با استعداد به مراکز علمی و پژوهشی ورود کنند و انتظامات این مراکز را برداریم و اجازه دهیم جوانان زیر دست پژوهشگران بزرگ شوند.

ستاری افزود: تغییر نگرش در هر سیستم اداری بسیار مشکل است، اما اگر بخواهیم رشد و توسعه درون زا اتفاق بیافتد ناچار به انجام آن هستیم و باید به این سمت حرکت کنیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، حوزه‌های مهمی، چون امنیت غذایی، استارتاپ‌های کشاورزی و شرکت‌های دانش بنیان این بخش را زمینه‌های همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با وزارت جهاد کشاروزی و مراکز نحقیقاتی دانست و گفت: آماده همکاری با همه بخش‌های این وزارتخانه برای رشد و توسعه علمی بخش کشاورزی و دامپروری هستیم.
 

کد خبر: ۶۰٬۷۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha