۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۰
تولید شیرآلات صنعت نفت و گاز در اراک؛ صرفه جویی ۷۰ درصدی در منابع ارزی
بازار گزارش می‌دهد؛

تولید شیرآلات صنعت نفت و گاز در اراک؛ صرفه جویی ۷۰ درصدی در منابع ارزی

اراک- تولید شیرآلات نفت و گاز در استان مرکزی در حالی نزدیک به چهار دهه است، انجام می‌شود، که این تولیدات گامی برای صرفه‌جویی ۷۰ درصدی در منابع ارزی کشور هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: ایران یکی از نخستین کشورها در آغاز تولید تجاری نفت بوده و اکنون نیز بعد از ونزوئلا و عربستان سعودی جایگاه سوم دارندگان نفت جهان را دارد و به همین دلیل وسایل و تجهیزات نفت و گاز در کشور ما کاربرد فراوانی دارد، که بخش عمده‌ای از آن‌ها از خارج از کشور وارد می‌شود، اما سال‌ها است، که تلاش‌های قابل‌توجهی در داخل کشور برای تولید شیرآلات و سایر تجهیزات استخراج، انتقال و صادرات این صنعت در داخل کشور آغاز شده است.

تولیدات کشورمان در این صنعت از آنجایی اهمیت دارد، که بخش عمده‌ای از صادرات و درآمدهای کشور از صادرات نفت و گاز تأمین می‌شود، عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت سال گذشته تأمین تمامی شیرهای سر چاهی چاه‌های گاز فازهای ۱۳، ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی توسط سازندگان ایرانی خبر داده و بی‌نیازی کامل صنعت نفت ایران از واردات شیرهای سر چاهی آمریکایی و انگلیسی را اطلاع‌رسانی کرد.

استان مرکزی به عنوان قطب صنعت کشور در تولید شیرآلات و تجهیزات صنعت نفت کارخانه‌ها صنعتی فاخری دارد

از سوی دیگر باید این موضوع را نیز اعلام کرد که به دلیل داشته های صنعتی، استان مرکزی به عنوان قطب صنعت کشور در این بخش و تولید شیرآلات و تجهیزات صنعت نفت کارخانه‌ها صنعتی فاخری دارد.

افتتاح بزرگترین طرح
بزرگ‌ترین شیر خط انتقال نفت کشور با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، سید علی آقازاده استاندار مرکزی و جمعی دیگر از مسئولان کشوری و استانی افتتاح شد، تا این افتتاح گامی دیگر در مسیر خودکفایی صنعت نفت کشورمان باشد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در این مراسم و در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: تولید این شیر حاصل همکاری خیلی خوب یک شرکت قدیمی مانند ماشین‌سازی اراک با یک شرکت قدیمی دیگر به نام « گداختار» توانست، این موفقیت را رقم زده و این شیرهای دروازه‌ای که برای کشور ۱۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی داشته است، را به ارمغان بیاورد.

بزرگ‌ترین شیر خط انتقال نفت کشور شنبه ۲۲ آذرماه و با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور افتتاح شد

شرکت توسعه و نوسازی صنایع گداختار یک شرکت کاملاً خصوصی و خانوادگی است که در سال ۱۳۶۱ با ماشین‌کاری و ریخته‌گری قطعات مختلف صنعت نفت و گاز فعالیت خود را آغاز کرد، این گروه سازنده و تأمین‌کننده محصولات و خدمات شیرآلات صنعت نفت، گاز ، پتروشیمی و پالایشگاهی است، محصولات این شرکت طیف وسیعی از شیرآلات را شامل شده، همین‌طور خدمات فراهم‌شده توسط گروه گداختار در تمامی زنجیره ارزش صنعت شیرآلات گسترش‌یافته است.

ایران در جمع ۱۰ شرکت برتر و مطرح کشور تولید شیرهای غول پیکر صنعت نفت و گاز
مدیرعامل گروه نوسازی و توسعه شرکت گداختار در خصوص محصول رونمایی شده به خبرنگار بازار گفت: این محصول با عنوان « شیر دروازه‌ای ۴۲ اینچ کلاسه ۶۰۰» که برای اولین بار در کشور تولیدشده است و ویژگی‌های خاصی در طراحی، مهندسی و ساخت دارد.

ساخت شیرآلات صنعت نفت و گاز با آلیاژهای مخصوص به خود در شرکت گداختار گامی در جهت خودکفایی کشور در برابر تحریم‌ها و بی‌نیازی از واردات در این صنایع است و این شیر دروازه‌ای هفت متری، در مسیر خطوط لوله اصلی انتقال و صادرات نفت استفاده می‌شود

پیام خلیلی افزود: ساخت شیرآلات صنعت نفت و گاز با آلیاژهای مخصوص به خود در شرکت گداختار گامی در جهت خودکفایی کشور در برابر تحریم‌ها و بی‌نیازی از واردات در این صنایع است و این شیر دروازه‌ای هفت متری در مسیر خطوط لوله اصلی انتقال و صادرات نفت استفاده می‌شود و ۳۰ دستگاه از این شیر را سفارش داشتیم، که تاکنون بیش از ۷۰ درصد این پروژه پیشرفت فیزیکی داشته است و قرار بوده که تا شش ماه به طور کامل تکمیل شود و امیدواریم تا دو ماه دیگر تکمیل و تحویل خطوط انتقال شود

وی ساخت این شیر غول‌پیکر اولین دستاورد شرکت گداختار نیست، بلکه در سال ۹۵ نیز شیرآلات آلومینیوم برنز و کراژ نیک برای اولین بار در خاورمیانه توسط شرکت گداختار تولید شد، که در این زمینه در دنیا جزء ۱۰ شرکت مطرح و برتر هستیم.

کاربرد در پتروشیمی
مدیرعامل گروه نوسازی و توسعه شرکت گداختار با بیان اینکه محصولات تولیدشده ما در پتروشیمی‌ها و نیز استخراج و انتقال نفت خام پرکاربرد است و در مقابل شوری و خردگی آب کُلر دریا و نیز تحمل سرمای هوا تا منفی ۱۹۶ درجه را دارد، ابراز کرد: تولیدات ما علاوه بر تأمین بخشی از نیاز داخل به کشورهای اروپایی و ترکمنستان و برخی دیگر از کشورها صادر می‌شود.

اصغری یکی از طراحان این شرکت نیز به خبرنگار بازار گفت: بر اساس سفارش مشتری و استانداردهایی که در دسترس داریم، کار طراحی را انجام می‌دهیم و درنهایت نقشه‌ها به واحدهای ساخت ارسال می‌شود، که در این واحدها برشکاری، ماشین‌کاری، تراشکاری و دریل کاری و سنگ‌زنی انجام می‌شود. پرداخت نهایی قطعات و شیرآلات صنعت نفت و گاز بسیار مهم است، تا جایی که نباید شاهد نشت گاز در آن‌ها باشیم و سطح این شیرآلات صاف باشد.

حمایت از صنایع نفت و گاز استان مرکزی
استاندار مرکزی نیز توسعه صنایع نفت و گاز این استان را عاملی برای بی نیازی کشور از واردات محصولات مرتبط با نفت و گاز با توجه به ذخایر قابل توجه کشور دانست و افزود: استان مرکزی چه در زمینه تولید شیرآلات صنعت نفت و چه در زمینه پالایشگاه ها و مجتمع های پتروشیمی این صنعت پیشرو است و مشکلاتی نیز از نظر اقتصادی در برخی برهه ها برای تعدادی از این شرکت ها پیش آمده بود، که برطرف شد.

ساخت این شیرآلات در داخل کشور تا ۷۰ درصد در منابع پولی و تا ۸۰ درصد در زمان نسبت به منابع خارجی صرفه‌جویی دارد

سید علی آقازاده گفت: فعالیت شرکت هایی مانند پتروشیمی الوند، پالایشگاه شازند و شرکت های تولید صنایع صنعت نفت و گاز مانند گداختار  به عنوان یک تولیدکننده محصولات مورد نیاز کشور میلیون ها دلار صرفه جویی ارزی خواهد داشت. این واحدهای صنعتی همچنین با حمایت های لازم می تواند، با قدرت بیشتری در عرصه صادرات ورود کنند.

تولید دانش بنیان
ساخت این شیرآلات در داخل کشور تا ۷۰ درصد در منابع پولی و تا ۸۰ درصد در زمان نسبت به منابع خارجی صرفه‌جویی دارد و در این واحد صنعتی حدود یک هزار و ۵۰۰ تُن معادل ۶۰ هزار عدد شیرآلات صنعتی تولید می‌شود، که ازنظر وزن، اندازه، طراحی و کار آیی تا ۵۰۰ نوع تنوع دارد.

تولید دانش‌بنیان شیرآلات موردنیاز صنعت نفت و گاز کشور مانع از خروج ارز از کشور و صرفه‌جویی ارزی می‌شود، که در این راه حمایت مسئولان از این تولیدکنندگان ضروری به نظر می‌رسد. حال باید دید این تولید کنندگان در ادامه راهشان چگونه می توانند کسب و کار دانش بنیان را توسعه ببخشند.

کد خبر: ۶۰٬۵۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha