۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
گوشواره کنترل کننده قندخون Sense Glucose ، برگزیده نمایشگاه جهانی شد
گوشواره پایش دیابت مبتنی بر هوش مصنوعی

گوشواره کنترل کننده قندخون Sense Glucose ، برگزیده نمایشگاه جهانی شد

در نمایشگاه جهانی ۲۰۲۰ فناوری های پزشکی ، گوشواره Sense Glucose مورد مقبولیت بسیاری از شرکت کنندگان قرار گرفت و به عنوان فناوری برگزیده انتخاب گردید؛ این گوشواره مبتنی بر هوش مصنوعی می باشد و قادر است از طریق سیگنال های پایش گلوکز، میزان قندخون بیماران را کنترل کند.

سیران خانعلی زاده؛ بازاردیابت یا بیماری قند یکی از شایعترین بیماریهای متابولیکی است. این بیماری در اثر کاهش تولید انسولین در بدن یا کم شدن اثر آن در سوخت و ساز مواد قندی حاصل می‌شود. عوارض بلندمدت این بیماری به مرور زمان نمایان می شود و  هر چه مدت زمان بیشتری از دیابت بیماران بگذرد، احتمال افزایش خطر عوارض این بیماری نیز بیشتر خواهد شد و در نهایت ممکن است باعث معلولیت و یا حتی مرگ بیمار گردد .به طور کلی بیماری دیابت ارگانهای مختلفی در بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و به آنها آسیب وارد می کند، در این صورت کنترل و پیشگیری از دیابت نیازمند مراقبت های مداوم  و همیشگی است. خطرناک بودن دیابت و عوارض آن بر هیچکس پوشیده نیست، اما متاسفانه روش های درمانی و پیشگیری از این بیماری پنهان هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و هر ساله سلامتی بسیاری از افراد را دچار مخاطره می کند.

به گفته پزشکان، کنترل مدام قند خون تنهاترین روش کنترل و درمان این بیماری خواهد بود؛ در این راستا، کمپانی های زیادی به دنبال کشف ابزار کنترل قند خون هستند و بسیاری از این تلاشها به نتایج مثمر ثمری ختم نشده اند. اخیرا یک محقق انگلیسی در دانشگاه هادرسفیلد گوشواره هوشمندی را طراحی کرده است که قادر می باشد سطح قند خون را کنترل نماید و پیش از موعود کاربر را از وضعیت خود مطلع کند. این محصول یکی از برگزیدگان نمایشگاه جهانی  ۲۰۲۰ بود که به زودی به تولید انبوه خواهد رسید. این گوشواره ،گلوکز  Sense نام دارد و توسط تارا کازلوف ۲۲ ساله طراحی شده است. به گفته تیم همراه این محقق ۲۲ ساله، آزمایش های اولیه بسیار رضایت بخش بوده اند و دستگاه مورد نظر، به تایید بسیاری از مراکز بهداشتی و درمانی  انگلستان رسیده است.

تایرا طراح گوشواره هوشمند در مصاحبه خود با مجله پزشکی Medica Magazine  اعلام کرد ، ایده اصلی طراحی این گوشواره را از جلسات گروهی از بیماران دیابتی  و همسالان خود گرفته است. وی در ادامه افزود، که مدیریت ایده آل دیابت مبتنی بر یافتن تعادل کامل دارو برای نگه داشتن قند خون بیمار در محدوده مناسب است، اگر قند خون آنها بیش از حد بالا باشد، خطرات قابل توجهی برای عوارض عروقی مانند مشکلات بینایی و بیماری های کلیوی وجود دارد. اگر قند خون آنها خیلی پایین باشد، می تواند منجر به نتایج مریضی، از جمله غش، تشنج یا حتی مرگ شود. به گفته وی، دستگاه   Sense Glucose دارای تعامل شبانه روزی با بیمار خواهد بود و هیچ گونه تغییرات افزایش و کاهشی از دیدبیمار پنهان نخواهد ماند. تایرا با اطمینان اعلام داشت که گوشواره Sense Glucose تأثیر مثبتی روی نسل جوان دیابتی نوع ۱ خواهد داشت  و تنها کافی است افراد به فناوری هوشمند تلفیق شده با اطلاعات پزشکی بهره گرفته شده، اطمینان کنند.

گوشواره گلوکز  Sense، یک دستگاه اندازه گیری قند خون غیرتهاجمی است که می تواند انقلابی در نحوه مدیریت بیماران دیابت نوع ۱ ایجاد کند. گوشواره کنترل کننده دیابت به یک سوراخ لوب نیاز دارد و تنها  از طریق لوب نفوذ می کنند و داده های مربوط به خصوصیات خون را فراهم می کند. برخلاف برخی دیگر از دستگاه های اندازه گیری گلوکز موجود در بازار، در طراحی Tyra نیازی به نمونه خون ثابت نیست و هیچ گونه  ضایعات پزشکی و پلاستیکی از خود به جای نمی گذارد  . پس از کنترل خون، Sense با یک برنامه ارتباط برقرار می کند تا کاربر را در مورد میزان فعلی قند خون خود آگاه کند و اعلان ها را برای او ارسال می کند. این برنامه می تواند داده ها را به اشتراک بگذارد، روندها را تجزیه و تحلیل کند و به طور کلی به کاربر در مدیریت شرایط خود کمک می کند.

این دستگاه بسیار کوچک مبتنی بر هوش مصنوعی و اینترنت اشیا است و قادر می باشد در طول شبانه روز تمامی علائم بالینی  بیماران را چک کند. این دستگاه از طریق سوراخ لاله گوش همانند یک گوشواره استفاده می شود و از طریق در یافت امواج رادیویی با فراکانس بالا، سطح قند خون را اندازه گیری می کند. پس از دریافت اطلاعات، تمامی داده از طریق یک اپلیکیشن همراه به کاربر منتقل می شود. هسته ای ترین بخش دستگاه یک سنسور حساس به  تغییرات گلوکزی است که به محض درک تغییرات، سیگنال های دستگاه فعال خواهد شد. یک باتری قابل شارژ نیز منبع تغذیه را تامین می کند.

نرم افزار همراه این گوشواره، دارای گزینه ای متعددی از جمله ثبت میزان تغییرات قند خون بیماران در طول یک هفته، ارائه میزان فعلی قند خون در لحظه ، تجزیه و تحلیل داده بر اساس دانش پزشکی و اطلاعات مرتبط به شارژ باتری باشد. علاوه بر این از طریق نرم افزار هوشمند Sense Glucose،   بیمارانی که از این فناوری استفاده می کنند باهم در ارتباط هستند و تجربیات خود در مورد  ماهیت بیماری را به اشتراک خواهند گذاشت و  به صورت دوره ای از طرف مرکز  اطلاعات به روز شده را نیز دریافت خواهند کرد. لازم به ذکر است، این دستگاه برای تمامی سنین  حتی کودکان نیز قابل استفاده خواهد بود.

کد خبر: ۶۰٬۴۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha