۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
مردم منتظر عرضه محصولات خودروسازان هستند| کاهش قیمت با تحویل ۱۵۲ هزار خودرو مانده در پارکینگ
احتمال کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو

مردم منتظر عرضه محصولات خودروسازان هستند| کاهش قیمت با تحویل ۱۵۲ هزار خودرو مانده در پارکینگ

کاشانی نسب، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران با اشاره به اینکه با عرضه خودروهای مانده در کف کارخانه خودروسازان قیمت خودرو در بازار کاهش خواهد یافت، گفت: با ادامه عرضه تولیدات جاری خودروسازان بالاخره می توان به ثبات نسبی قیمت ها در بازار امید داشت.

بازار؛ گروه خودرو: بر اساس آمار منتشر شده از سوی خودروسازان بزرگ کشور به بورس در حال حاضر ۱۵۲ هزار خودرو کف پارکینگ آن‌ها باقی مانده است؛ خودروهایی که مردم منتظر تحویل هرچه سریع‌تر آن‌ها هستند. همین موضوع طی روزهای اخیر مانع رشد دوباره قیمت‌ها در بازار شده است؛ به طوری که اکنون نه فروشنده تمایلی به فروش خودرو دارد و نه خریدار خرید انجام می‌دهد و همگی منتظر این هستند آینده بازار به نفع‌ خودشان رقم بخورد.

آمار ۱۵۲ هزار خودرو از کجا آمده است؟
آمار تولید و فروش سه خودروساز بزرگ کشور از جمله شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو نشان می دهد که طی هشت ماه سال جاری در مجموع این خودروسازان ۵۶۷ هزار دستگاه خودرو تولید داشته‌اند که آمار فروش شان از این تعداد ۴۱۵ هزار دستگاه بوده است.

بر اساس این اطلاعات در حال حاضر ۱۵۲ هزار دستگاه خودرو هنوز بلاتکلیف در پارکینگ خودروسازان مانده است؛ خودروهایی که برخی از نبود کافی قطعات می‌گویند، مردم معتقدند پای احتکار در میان است اما شرکت‌های خودروسازی توپ را در میدان سیستم ضعیف لوجستیک می‌اندازند که نتوانسته‌اند خودروها را به موقع تحویل مردم دهند.

آمار تولید و فروش سه خودروساز بزرگ کشور از جمله شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو نشان می دهد که طی هشت ماه سال جاری در مجموع این خودروسازان ۵۶۷ هزار دستگاه خودرو تولید داشته‌اند که آمار فروش شان از این تعداد ۴۱۵ هزار دستگاه بوده است

مساله‌ای که دلیل آن هرچه باشد مردم منتظر تحویل این خودروها به مشتریان هستند و حالا نهادهای تصمیم گیرنده و نظارتی هم تمام تمرکزشان را بر روی تحویل به موقع این خودروها به مردم گذاشته‌اند. از همین رو به گفته کارشناسان خرید و فروش در بازار خودرو متوقف شده است و همه منتظر سرنوشت خودروهای مانده در سایت‌های خودروسازان هستند.

در این خصوص نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران با اشاره به اینکه بازار خودرو در رکود سنگین و بی سابقه‌ای قرار گرفته است، به بازار گفت: هیچ خرید و فروشی در بازار خودرو رخ نمی‌دهد و مردم اعم از خریدار و فروشنده در انتظار وضعیت بازار مانده‌اند.

نعمت الله کاشانی نسب با اشاره به اینکه در این شرایط نمی توان در خصوص روند صعودی یا نزولی قیمت‌ها در بازار خودرو اظهار نظر کرد، افزود: با توجه به شرایط موجود نمی توان در خصوص اینکه قیمت ها در بازار به کدام سمت و سو می رود صحبتی کرد.

آینده غیر قابل پیش بینی قیمت ها در بازار
این کارشناس بازار خودرو به این سوال که ادعای کارشناسان در خصوص کاهش ۳۰ درصدی قیمت خودرو در بازار و نزدیک شدن قیمت بازار محصولات خودروسازان به کارخانه از کجا می‌آید؟ پاسخ داد: قبل از اینکه تمام نمایشگاه‌های خودرو به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا به مدت دو هفته تعطیل شوند خرید و فروش در بازار متوقف شده بود، الان هم بعد از بازگشایی نمایشگاه ها هنوز شاهد رکود در این بازار هستیم و نمی‌توانیم دقیق بگوییم چند درصد قیمت‌ها تغییر یافته است.

کاشانی نسب با اشاره به دلایل ایجاد رکود در بازار خودرو اظهار داشت: بخشی از این مساله به مشکلات ناشی از شیوع کرونا برمی گردد که منجر به توقف معاملات شد، از طرفی با توجه به افزایش تیراژ تولید خودروسازان نسبت به سال گذشته و تکمیل و رفع نقص خودروهای مانده در پارکینگ آن‌ها، همه در انتظار افزایش تزریق خودرو از سوی خودروسازان به بازار هستند.

خودروسازان هر روز افزایش تیراژ می دهند و همین حالا هم نسبت به سال گذشته افزایش تولید داشته اند، آن ها همچنان در حال کار هستند و با توجه به تعطیل نشدن خودروسازی باید منتظر تحولی در بازار بود و امید داریم تولیدات به قدری افزایش یابد که جوابگوی تقاضای خودرو باشد

وی ادامه داد:  در صورت ارسال مانده در پارکینگ خودروسازان به طور حتم شاهد تاثیر آن بر روی قیمت‌ها در بازار خواهیم بود. بنابراین احتمال کاهش قیمت خودرو در این زمینه وجود دارد.

انتظار برای شکست قیمت خودرو
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران با اشاره به اینکه در صورت عرضه محصولات مانده در پارکینگ خودروسازان نمی توان منتظر شکست ناگهانی قیمت ها بود، بیان کرد: بازار تابع عرضه و تقاضا است؛ هرچه عرضه بیشتر شود به تبع تقاضا نیز فروکش می کند و با کاهش تقاضا قیمت‌ها هم متعادل تر می شود.

کاشانی نسب با اشاره به اینکه هر دو خودروساز بزرگ کشور قول داده اند که خودروها دپویی را عرضه کنند، اضافه کرد: به نظر می رسد در صورت تداوم عرضه خودرو کاهش قیمت تداوم داشته باشد. خودروسازان هر روز افزایش تیراژ می دهند و همین حالا هم نسبت به سال گذشته افزایش تولید داشته اند. آن ها همچنان در حال کار هستند و با توجه به تعطیل نشدن خودروسازی باید منتظر تحولی در بازار بود و امید داریم تولیدات به قدری افزایش یابد که جوابگوی تقاضای خودرو باشد.

کد خبر: ۶۰٬۳۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      0 0
      هر وقت قیمت بازار خودرو با کارخانه 10 درصد فاصله گرفت بازار رونق پیدا میکنه نه اینکه قیمت کارخانه وبازار 50 درصد یا 100 درصد فاصله داره