۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
هر موزی، موز نیست؛ پلانتین را خام نخورید!
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با بازار

هر موزی، موز نیست؛ پلانتین را خام نخورید!

سال ها است مصرف کنندگانی که خواهان میوه موز هستند با میوه های شبه موز در میوه فروشی ها مواجه می شوند که در حقیقت موز نیست اما به اسم موز فروخته می‌شود. به گفته جزایری، عضو هیات علمی دانشکده علوم صنایع غذایی دانشگاه شهید بهشتی میوه پلانتین به ظاهر شبیه موز است اما کاملا متفاوت است و به دلیل بافت نشاسته‌ای که دارد برای هضم راحت تر، باید قبل از مصرف پخته شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: موز یکی از میوه های گرمسیری است که غالبا از طریق واردات در بازارهای کشور تامین می شود. این در شرایطی است که با توجه به خواص بیشمار این میوه از جمله «افزایش انرژی و ایمنی بدن، تامین سلامت قلب و عروق، جلوگیری از کم خونی و زخم معده و همچنین پاک سازی روده» مورد توجه مصرف کنندگان بسیاری است و حتی برخی برای کاهش وزن از این میوه استفاده می کنند. با این وجود طی سال های اخیر دو نوع میوه متفاوت تحت عنوان موز در فروشگاه های سطح کشور به فروش می رسد که به گفته کارشناسان از یک خانواده هستند اما کاملا با هم تفاوت دارند. در حقیقت مدت ها است مصرف کنندگان بدون اطلاع از این موضوع به جای موز میوه ای به نام «پلانتین» خریداری می کنند در حالی که از سوی فروشندگان نیز هیچ اطلاع رسانی در مورد اینکه این دو میوه متفاوت هستند، صورت نمی گیرد.

تفاوت اصلی موز و پلانتین در قند شان است؛ به طوری که در موز قندهای طبیعی داریم اما در پلانتین ترکیب اصلی قند و کربوهیداتش، نشاسته است که مقداری هضم را سخت می کند

دکتر سحر جزایری، عضو هیات علمی دانشکده علوم صنایع غذایی دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار «بازار» در خصوص تفاوت موز با پلانتین، گفت: پلانتین و موز هر دو متعلق به یک خانواده میوه ای هستند اما مشابه هم نیستند و دو  میوه کاملا متفاوت هستند.

جزایری افزود: یکی از تفاوت های این دو میوه از نظر بافت آنها است به طوری که میوه موز را می توان به دلیل بافت و ترکیبی که دارد به حالت دسر و یا به حالت معمولی مصرف کرد. اما پلانتین به دلیل قند بالایی که دارد معمولا باید به صورت پخته شده مصرف گردد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر میزان کالری موز کمتر از پلانتین است و در حالی که میزان کربوهیدرات موز ۲۳ گرم است کربوهیدارت پلانتین  ۳۱ گرم است.

جزایری با اشاره به اینکه موز و پلانتین هردو حدود ۲ و نیم گرم فیبر دارند، افزود: پتاسیم جفت شان بالا است و  علاوه بر اینکه منبع پتاسیم خوبی هستند  منیزیوم هر دو نیز خوب است.

وی تاکید کرد: جالب است بدانید از نظر ویتامین c  پلانتین  ۲ میلی گرم بیشتر از موز حاوی این ویتامین است.

موز قند طبیعی دارد اما ترکیب اصلی پلانتین نشاسته است
جزایری در پاسخ به این سوال که اصلی ترین تفاوت این دو میوه در چیست، گفت: تفاوت اصلی موز و پلانتین در قند شان است؛ به طوری که در موز قندهای طبیعی داریم اما در پلانتین ترکیب اصلی قند و کربوهیدراتش، نشاسته است که مقداری هضم را سخت می کند. به همین دلیل برای مصرف آن روش پخت را در دنیا توصیه کرده اند.

سایز پلانتین بسیار بزرگتر از موز است و همچنین پوست بسیار سفت تری دارد

وی تاکید کرد: به عبارت دیگر پلانتین به دلیل بافت نشاسته ای که دارد برای پخت مناسب است و بر خلاف موز، در هنگام سرخ شدن بافت و شکل خود را حفظ می کند.

جزایری اظهار داشت: مصرف کنندگان باید توجه داشته باشند که در برخورد با پلانتین می توان مانند سیب زمینی برخورد کرد و همانطور که سیب زمینی غذا محسوب می شود پلانتین نیز غذا است و همان موارد استفاده سیب زمینی را دارد.

سایز و رنگ؛ دو فاکتور شناسایی پلانیتن از موز
وی در پاسخ به این سوال که مصرف کنندگان چگونه می توانند موز را از پلانتین تشخیص بدهند و به اشتباه خرید نکنند، گفت: چندین راه برای تشخیص وجود دارد، به عنوان مثال سایز پلانتین بسیار بزرگتر از موز است و همچنین پوست بسیار سفت تری دارد.

جزایری افزود: از سوی دیگر وقتی پلانتین را قاچ می کنیم حالت نشاسته ای سیب زمین در آن حس می شود و همچنین وقتی پلانتین را در دهان بگذارید طعم شیرینی بسیار کمی دارد.

وی تصریح کرد: از دیگر روش های تمایز قائل شدن بین موز و پلانتین این است که رنگ پلانتین معمولا سبز است و حتی وقتی رسیده هم بشود باز هم سبز است! اما موز وقتی هنوز نرسیده سبز است و در نهایت هنگام رسیدن زرد رنگ می شود.

پلانتین یک مقدار نشاسته مقاوم دارد لذا هضم نشاسته به راحتی قند نیست و به همین دلیل پخت پلانتین قبل از مصرف کردن توصیه می شود

پلانتین باید پخته شود تا راحت تر هضم شود
عضو هیات علمی دانشکده علوم صنایع غذایی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص مضرات احتمالی خام خوری پلانتین نیز گفت: این موضوع بسیار گسترده است اما به طور کلی در خصوص مصرف هر نوع ماده غذایی سه بحث را می توان مطرح کرد. اول اینکه باید ببینیم هدف از خوردن موز چیست؟ اگر هدف گرفتن ویتامین ها و مواد معذنی باشد خام خوری پلانتین مشکلی ندارد.

وی افزود: بحث دیگر این است که پلانتین یک مقدار نشاسته مقاوم دارد که جزو فیبرها است و ماده بدی نیست اما هضم نشاسته به راحتی قند نیست و باید ابتدا تبدیل به قند شود  تا هضم به راحتی انجام شود.

جزایری اظهار داشت: با این تفاسیر تصور کنید وقتی نشاسته ای که ژلانتینه نشده و تجزیه نشده را بخواهید مصرف کنید، قطعا  هضم اش برای معده بسیار سخت است.

وی تاکید کرد: این در حالی است که موز تبدیل به قند شده است و برای هضم یک پله جلوتر از پلانتین است و براحتی هضم می شود. به همین دلیل پخت پلانتین قبل از مصرف کردن توصیه می شود.

کد خبر: ۶۰٬۳۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha