۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
دولت نرخ خرید کلزا را دیر اعلام کرد/ بهمن ماه آغاز کشت گلرنگ در اصفهان
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

دولت نرخ خرید کلزا را دیر اعلام کرد/ بهمن ماه آغاز کشت گلرنگ در اصفهان

اصفهان- بنی اسدی، کارشناس مسئول پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی اصفهان گفت: تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی کلزا در استان منجر به کاهش سطح تولید این محصول شد.

کیوان بنی اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه مصرف سرانه روغن نباتی در کشور بین ۱۸ تا ۱۹ کیلوگرم است، اظهار داشت: برای تامین این نیاز به سه میلیون تن دانه روغنی نیاز است.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف جهانی روغن نباتی ۱۲.۵ کیلوگرم است، اضافه کرد: از این رو در کشور حدود ۶ کیلوگرم بیش از متوسط جهانی مصرف روغن نباتی وجود دارد.

۸۵ درصد از مواد اولیه روغن نباتی کشور وارداتی است
کارشناس مسئول پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۸۵ درصد از نیاز روغن نباتی در کشور به صورت روغن خام و یا دانه وارد می‌شود، ابراز داشت: از این رو برای کاهش این میزان وابستگی باید در درجه اول بر روی الگوی مصرف برنامه‌ریزی داشته‌ باشیم که عمده این امر به وزارت بهداشت بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه چنانچه بتوانیم بین پنج تا شش کیلوگرم سرانه مصرف روغن نباتی در کشور را کاهش دهیم می‌توانیم حدود ۴۵۰ هزار تن واردات روغن خام به کشور را کاهش دهیم، افزود: از سوی دیگر برای تولید بیشتر طرح افزایش ضریب خوداتکایی محصولات کشاورزی که از جمله آن دانه‌های روغنی است در وزارت جهاد کشاورزی پیگیری می‌شود.

بنی اسدی با بیان اینکه اولویت کشت دانه‌های روغنی کلزا آفتاب گردان، سویا، گلرنگ و بسته به اقلیم مناطق یکی از این محصولات را در اولویت قرار می‌دهیم، ابراز داشت: البته باید توجه داشت که این دانه‌های روغنی در کنار تامین روغن برای خوراک دام نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رفع مشکل نهاده‌های دام و طیور با کشت دانه‌های روغنی در کشور
وی افزود: کنجاله این دانه‌ها می‌تواند به تامین نهاده‌های دام و طیور که طی ماه‌های اخیر به معضلی جدی در کشور تبدیل شده است کمک قابل توجهی داشته باشد.

تولید یک هزار و ۷۰۰ تن دانه روغنی کلزا در اصفهان
کارشناس مسئول پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه در استان اصفهان توسعه کشت کلزا و گلرنگ در اولویت است، ابراز داشت: طی یک سال اخیر یک هزار و ۷۰۰ تن دانه روغنی کلزا تولید کردیم که نسبت به دو سال گذشته شاهد افزایش ۵۰۰ تنی تولید در این زمینه بودیم.

وی با بیان اینکه در سال جاری با افزایش نهاده‌های کشاورزی و دیراعلام شدن قیمت دانه‌های روغنی سطح کشت کلزا از دست رفت، اضافه کرد: آنطور که باید در سال جاری کشت کلزا را نداشتیم و تنها ۶۱۰ هکتار از سطح زیرکشت در استان اصفهان کلزا را داشتیم که البته با میزان تولید سال گذشته برابری می‌کند اما انتظار افزایش کشت را داشتیم.

بنی اسدی گفت: دولت در سال جاری قیمت خرید دانه روغنی کلزا را از چهار هزار و ۶۰۰ به هفت هزار و ۸۰۰ تومان افزایش داد اما اگر این افزایش قیمت کمی زودتر اعلام می‌شد شاهد کشت بیشتر این محصول در استان بودیم.

وی با بیان اینکه چنانچه کشاورزان نسبت به کیفیت تولید خود در زمینه کلزا توجه داشته باشند در بهار برداشت خوبی را از این محصول خواهیم داشت، تصریح کرد: دانه روغنی گلرنگ نیز که گیاه بومی کشور و به ویژه در شرق اصفهان است برای کشت در دستور کار قرار گرفته است.

آغاز کشت گلرنگ در شرق اصفهان در بهمن ماه
کارشناس مسئول پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: کشت گلرنگ از اواسط بهمن در استان آغاز خواهد شد، بذر به میزان کافی و با قیمت یارانه‌ای بین کشاورزان توزیع خواهد شد و امیدواریم با بازگشایی زاینده‌رود و تامین کشت بهاره شاهد افزایش این نوع کشت در سطح چهار هزار هکتار از اراضی استان باشیم.

وی با بیان اینکه برای افزایش سطح کشت دانه‌های روغنی برگزاری دوره‌های آموزشی برای کشاورزان را در دستور کار داریم، ابراز داشت: برنامه‌ریزی‌ها به صورتی است که کشت دانه‌های روغنی برای کشاورزان سود آور باشد.

بذرهای کلزا و گلرنگ تضمین شده و وارداتی است
بنی اسدی با بیان اینکه تامین یارانه برای بذرهای هیبرید، مرغوب و گواهی شده از دیگر اقدامات جهادکشاورزی برای تولید دانه‌های روغنی در استان اصفهان است، اضافه کرد: برای کلزا این بذرها همه از خارج وارد شد و برای گلرنگ نیز این برنامه‌ریزی اجرایی شده است.

وی با اشاره به تامین تسهیلات بانکی برای کشاورزان در زمینه تولید دانه‌های روغنی در دستور کار است، اضافه کرد: به ازای هر میزان سطح زیر کشت دانه‌های روغنی در استان اصفهان تسهیلات در قالب کشاورز کارت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

کارشناس مسئول پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان خرید تضمیمی دانه‌های روغنی را از دیگر تسهیلات در نظر گرفته شده برای کشاورزان در صورت کشت این دانه‌ها اعلام کرد و گفت: در کنار صرفه اقتصادی و حمایت از کشاورزان برای کشت دانه‌های روغنی کشاورزان باید توجه داشته باشند که این نوع کشت امروز نیاز جدی در کشور است و باید به آن توجه داشته باشند.

وی افزود: کشاورزان باید توجه داشته باشند که کشت این نوع بذر می‌تواند به بهره برداری بیشتر خاک آنها کمک کند و منجر به حاصل‌خیزی بیشتر خاک شود.

کد خبر: ۶۰٬۲۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha