۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
صف‌های فروش در بورس کوتاه شد؛ صف خرید بلندتر می‌شود
یادداشت وارده؛

صف‌های فروش در بورس کوتاه شد؛ صف خرید بلندتر می‌شود

مشهد- «با نزدیک شدن به انتهای سال شاهد بیشتر شدن عرضه‌های اولیه خواهیم بود که باعث عمق بخشیدن به بازار و بیشتر شدن حجم، ارزش و تعداد معاملات و همچنین کاهش هیجانات بازار خواهد شد». این بخشی از یادداشت نوید دلاوری کارشناس بورس خراسان رضوی برای بازار است.

نوید دلاوری؛ بازار: بازار سرمایه در این هفته با رسیدن به عدد یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار واحد از حرکت صعودی خود ایستاد و سه روز آخر معاملات هفته با اصلاح روبه‌رو شد اما توانست خودش را بالای یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نگاه دارد  که اتفاق بسیار مهمی برای ادامه روند صعودی بازار بود وصف‌های فروش خیلی سنگینی در بازار مشاهده نشد.

در هفته گذشته نیز پذیره‌نویسی شرکت «اتکاسا» را شاهد بودیم که تمامی واحدها خریداری شد و همچنین بعد از چندین ماه دو عرضه اولیه وکبهمن (مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن ) و بوعلی ( پتروشیمی بوعلی سینا ) را شاهد بودیم که در هفته جاری قابل معامله خواهند شد و سهام شرکت فراوری معدنی اپال کانی پارس با نماد اپال نیز آماده عرضه خواهد بود .

پیش‌بینی می‌شود بازار در صورت تثبیت در این نقطه و رسیدن به مرز یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار واحد دوباره شاهد هیجان و عرضه سهم‌ها در بازار باشیم.

توصیه به سرمایه‌گذاران
همچنین در این راستا به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود به‌هیچ‌عنوان تمامی سرمایه خود را  بر روی یک شرکت سرمایه‌گذاری نکنند و با پخش کردن میزان سرمایه در سه الی ۵ شرکت، ریسک سرمایه‌گذاری خودشان را کاهش دهند.

سرمایه‌گذاران حتی می‌توانند مقداری  نقدینگی آماده در حساب بورسی خود داشته باشند تا بتوانند از هیجان‌های کوتاه‌مدتی که در این مقاومت‌ها در بازار ایجاد می‌شود استفاده کنند.

با نزدیک شدن به انتهای سال شاهد بیشتر شدن عرضه‌های اولیه خواهیم بود که باعث عمق بخشیدن به بازار (بیشتر شدن حجم ، ارزش و تعداد معاملات) و همچنین کاهش هیجانات بازار خواهد شد.

این عرضه‌های اولیه  گزینه مناسبی برای افراد تازه‌کار خواهد بود تا بتوانند با ریسک بسیار کمی شروع به فعالیت در بازار کنند و زمانی که آشنایی کاملی با بازار پیدا کردند اقدام به سرمایه‌گذاری با مبالغ بالاتر در سایر شرکت‌ها کنند.

توصیه به تازه‌واردها
هم‌چنین به تازه‌واردها توصیه می‌شود تمامی عرضه‌های اولیه در بازار را خریداری کنند و برای فروش این عرضه‌ها نیز زمانی که حجم صف خرید سهم کم و صفر شد و مشاهده کردند قیمت سهم از ۵ مثبت به سمت صفر تابلو و منفی در حال حرکت است اقدام به فروش کنند و دوباره بعد از چند هفته که قیمت سهام اصلاح خودش را انجام داد سرمای گذاران می‌توانند دوباره خریداری کرده  و از موج صعودی دوم سهم استفاده کنند.

امید می‌رود تا با خریدوفروش افراد تازه‌کار در عرضه‌های اولیه ، تجربه لازم برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در این بازار ایجادشده و هیجانات ناشی از تصمیمات احساسی در بازار به حداقل برسد تا زیان افراد نیز به حداقل ممکنه خودش برسد.

بورس، جزو پیچیده‌ترین و تخصصی‌ترین بازارهای مالی جهان است که عوامل مختلفی در تعیین سوددهی و زیان دهی  آن نقش دارند بر این اساس، آموزش و تخصص، شرط لازم برای ورود به این بازار است.

همان‌طور که بورس توانست بسیاری از افراد را از سودهای رؤیایی برخوردار کند، افراد بسیاری نیز به دلیل شناخت ناکافی، در این بازار بازنده بوده و سرمایه خود را بر باد داده‌اند.

در برخی موارد، افراد تحت تأثیر عوامل مختلف، همه سرمایه خود را روی یک سهم خاص سرمایه‌گذاری می‌کنند اما وقوع یک حادثه بین‌المللی یا سقوط قیمت برخی کالاها در بازارهای جهانی، به‌یک‌باره باعث کاهش شدید قیمت سهام شرکت موردنظر می‌شود.

در همین راستا توصیه‌ می شود با تشکیل سبدی از سهام گروه های های مختلف صنعتی، سرمایه سهامداران در بورس تضمین شود.

گاهی مشاهده می‌شود افراد در سایه تبلیغات و هیاهوهای موجود، به‌صورت شتاب‌زده، سرمایه‌های خود مانند خانه مسکونی را فروخته و وارد بورس می‌کنند که به اعتقاد کارشناسان، بدترین تصمیم ممکن است.

حتی در بهترین شرایط و پررونق‌ترین دوران‌ها، همواره ریسک‌های متعدد سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی پیش روی بورس وجود دارد که ممکن است به سقوط قیمت سهام خریداری‌شده یا توقف چندین ماه نماد سهام موردنظر منجر شود بنابراین، توصیه‌ می شود سهامداران باید آن بخشی از پس‌انداز خود را که برای بلندمدت به آن نیازی ندارند، وارد بورس کرده و به سرمایه‌گذاری اقدام کنند تا در صورت وقوع ریسک‌ها و حوادث غیرقابل‌پیش‌بینی، زندگی آن‌ها مختل نشود.

درواقع، سهامداران باید پول پس‌انداز و اضافی خود را که در صورت از دست رفتن، خسارت و لطمه‌ای به جریان زندگی روزمره‌شان وارد نمی‌کند، در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

کد خبر: ۶۰٬۱۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha