۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
چرا پلت فرم برقی خودرو نداریم؟ | ظرفیت مغفول شرکت های دانش بنیان در صنعت خودرو سازی کشور
یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازار پاسخ می‌دهد

چرا پلت فرم برقی خودرو نداریم؟ | ظرفیت مغفول شرکت های دانش بنیان در صنعت خودرو سازی کشور

خلخالی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: ظرفیت داخلی‌سازی پلت فرم برقی خودرو در شرکت‌های دانش بنیان، پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها وجود دارد اما این خودروسازان هستند که باید پا پیش بگذارند تا مانع ارز بری شوند که تاکنون چنین اقدامی نکرده اند.

بازار؛ گروه خودرو: کاهش ارزبری صنعت خودرو که سال گذشته در قالب میزهای تعمیق ساخت داخل از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت با همراهی قطعه‌سازان دنبال شد هنوز به مرحله‌ای نرسیده که خودروسازان دیگر برای تامین پلت فرم برقی محصولاتشان نیاز چندانی به خارج از مرزهای کشور نداشته باشند از همین رو تامین همین پلت فرم برقی به عنوان یکی از چالش‌های آن‌ها شناخته می‌شود.

پلت فرم برقی خودرو چیست؟
وقتی صحبت از پلت فرم برقی خودرو به میان می‌آید اغلب مردم فکر می‌کنند منظور همان پلت فرم خودروهای هیبریدی و الکتریکی است، عنوانی که برای مهندسان خودرو مفهومی دیگر دارد؛ چرا که پلت فرم برقی خودرو با پلت فرم خودروهای الکتریکی دو مفهوم جداگانه هستند و در تمام خودروها اعم از بنزینی تا تمام الکتریکی و حتی گازسوز پلت فرم برقی وجود دارد و کار انتقال اطلاعات در خودرو را بر عهده دارد.

در این راستا بد نیست اشاره‌ای به پلت فرم برقی خودرو داشته باشیم که شامل چه قطعاتی می‌شود و چقدر حائز اهمیت است؟ پلت فرم برقی خودرو شامل ECU یا همان قطعه‌ای که در بین عامه مردم به عنوان کامپیوتر خودرو شناخته می‌شود به همراه ۸ تا ۱۲ سنسور و ۴ تا ۶ عملگر است. عملگرها خودرو براساس دستوراتی که از سنسور ها به ای سی یو می رود، کار می کنند.

به طور مثال زمانی که راننده پدال گاز را فشار می دهد، سنسور دریچه گاز مقدار باز شدن دریچه را به ECU گزارش و براساس انتقال داده شده به انژکتور که خود عملگر است، دستور پاشش سوخت مناسب را بر اساس دور موتور و سرعت می‌دهد.

مانعی که برای عدم داخلی‌سازی پلت فرم برقی خودرو مطرح عنوان می شود این است که ساخت قطعات برقی ECU همچون خازن، آی سی، ترانزسیتور و...  برای صنعت الکترونیک کشور ممکن نبوده است و همچنان در این بخش ضعف وجود دارد اما نکته‌ای که در این بین حائز اهمیت است و به اعتقاد کارشناسان صنعت خودرو می‌توان  قدمی برای داخلی سازی آن برداشت عملگرهایی همچون کویل دوبل، انژکتورها، پمپ ABS و... و. است که تاکنون داخلی سازی نشده اند

در پلت فرم برقی خودروها علاوه بر ECU، سنسورها و عملگرها تعدادی یونیت یا ماژول برای کنترل عملکرد آن‌ها وجود دارد. به طور مثال یک ECU  کلی در خودرو داریم که تمام اجزای خودرو را کنترل می کند، سیستم ترمز ABS زیر مجموعه آن ECU مرکزی است.

البته سیستم ABS یک ماژول یا یونیت دارد که براساس آن اطلاعات ارسال شده از سنسور به ماژول خود اطلاعات می دهد. در این صورت فرمانی متناسب با کاهش سرعت در خودرو دریافت می کند، عملگر آن که پمپ ABS باشد فعال می شود. بر این اساس ECU  براساس اطلاعات سنسور کار می کند که برای کنترل خودرو و هدایت آن دستوراتی را به عملگرها ارسال می کند.

مانعی که برای عدم داخلی‌سازی پلت فرم برقی خودرو مطرح عنوان می شود این است که ساخت قطعات برقی ECU همچون خازن، آی سی، ترانزسیتور و...  برای صنعت الکترونیک کشور ممکن نبوده است و همچنان در این بخش ضعف وجود دارد. اما نکته‌ای که در این بین حائز اهمیت است و به اعتقاد کارشناسان صنعت خودرو می‌توان  قدمی برای داخلی سازی آن برداشت عملگرهایی همچون کویل دوبل، انژکتورها، پمپ ABS و... و. است که تاکنون داخلی سازی نشده اند.

اطلاعاتی که از ECU به عملگر برای هدایت خودرو ارسال می شود، به دلیل ساختار پایین پلت فرم برقی دارای ضعف است، همچنین باگ یا تاخیر در ارسال اطلاعات وجود دارد. در دنیا نسل های جدید عملگر و سنسورها آمده اما در ایران همچنان خودروسازان برای پلت فرم برقی خودرو دچار ضعف هستند.

همچنین در شرایطی که در خودروها و موتورهای نسل جدید، گاهی ۱۸ تا ۲۴ سنسور و عملگر وجود دارد، اما همچنان خودروهای داخلی به همراه ۸ تا ۱۲ سنسور و ۴ تا ۶ عملگر تولید می شوند و برای همین تعداد هم ضعف در تامین وجود دارد.

چرا پلت فرم برقی نداریم؟
چندی پیش در خصوص پلت فرم برقی، ‌ امیرحسن کاکایی، ‌ کارشناس صنعت خودرو طی یک وبینار گفت: هنوز در ایران پلت فرم برقی داخلی سازی نشده و نبود آن یک ضعف است.

در همین رابطه عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در پاسخ به سوال خبرنگار بازار که چرا به رغم برنامه داخلی‌سازی قطعات خودرو هنوز برای تامین پلت فرم برقی خودرو نیاز به واردات است، بیان کرد: همین حالا هم ظرفیت برای داخلی‌سازی پلت فرم برقی خودرو وجود دارد و پژوهشگاه‌ها، ‌ دانشگاه‌ها و شرکت های دانش بنیان در این زمینه اقدامات مفیدی انجام داده‌اند.

ابوالفضل خلخالی با اشاره به اینکه دانش کافی برای داخلی سازی کردن پلت فرم برقی وجود دارد و در این زمینه نیاز خاصی به خارج از کشور دیده نمی شود تاکید کرد: هزینه داخلی‌سازی پلت فرم برقی خودرو بیش از آن چیزی است که یک شرکت دانش بنیان یا حتی قطعه سازی بخواهد به تنهایی برای آن اقدام کند و در این رابطه نیاز است خودروسازان نیز دست به کار شوند و هزینه مورد نیاز را برای تولید به صرفه تر محصولاتشان بپردازند. بنابراین در صورتی که خودروسازان دست همکاری با مجموعه های دانشگاهی دو دانش بنیان بدهند می‌توان جلوی ارز بری سالانه و هنگفتی را گرفت.

هرچند تیراژ یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو داخلی سازی هر قطعه‌ای به طور حتم اقتصادی خواهد شد اما در حال حاضر نیاز به داخلی سازی قطعاتی همچون آی سی‌ها، خازن‌ها و دیگر قطعات الکترونیکی کوچک نیست و باید همچنان این قطعات را از خارج از کشور تامین کرد

این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: البته داخلی سازی به این معنا نیست که بیاییم از ابتدا چرخ را تولید کنیم و نیازی به دانش و مواد اولیه تولیدی شرکت های بزرگ خارجی نداشته باشیم. هرچند با تیراژ یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو داخلی سازی هر قطعه‌ای به طور حتم اقتصادی خواهد شد اما در حال حاضر نیاز به داخلی سازی قطعاتی همچون آی سی‌ها، خازن‌ها و دیگر قطعات الکترونیکی کوچک نیست و باید همچنان این قطعات را از خارج از کشور تامین کرد. اما با تامین همین قطعات و تولید پلت فرم برقی باز هم می توان ارزش افزوده بالایی را ایجاد کرد که به نسبت واردات ارزبری کمتر و سود بالاتری را هم برای صنعت و هم اقتصاد کشور به همراه دارد.

خلخالی با اشاره به اینکه تمام دانش مورد نیاز برای داخلی سازی هر بخشی از خودرو در کشور وجود دارد و در زمینه دانش هیچ گونه ضعفی وجود ندارد، ادامه داد: تنها راه استفاده از این دانش همکاری و همراهی مجموعه‌های بزرگی چون خودروسازان است که از منابع مالی کافی برخوردار هستند.

کد خبر: ۶۰٬۱۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha