۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
وعده پشت وعده برای تحقق پروژه‌های سدسازی ایلام
بازار گزارش می‌دهد؛

وعده پشت وعده برای تحقق پروژه‌های سدسازی ایلام

ایلام- پروژه‌های سدسازی متعددی در استان ایلام به دلیل نبود اعتبار کافی سال‌های سال است به حال خود رها شده‌اند و وعده‌های مسئولان برای تسریع در روند این پروژه‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: ایلام جزو استان‌های غربی ایران است که به دلیل قرار گرفتن در سراشیبی، اکثر روان آب‌های این استان به دیگر مناطق کشور و حتی کشور عراق ریخته می‌شود.

طبق آخرین آمارهای رسمی سالانه بیش از چهار میلیارد مترمکعب از روان آب‌های این استان به خارج از استان سرازیر می‌شود، در حالی که می‌توان با احداث سدهای متعدد بر روی رودخانه‌های استان علاوه بر مهار این آب‌ها، برای بسیاری از جوانان استان با استفاده از آب این سدها در بخش کشاورزی شغل ایجاد کرد.

علاوه بر مسئله کشاورزی، بسیاری از شهرها و روستاهای استان ایلام دارای مشکلات زیادی در بخش آب آشامیدنی هستند که می‌توان با استفاده از سدهای استان مشکل این مناطق را حل کرد.

در سال‌های اخیر پروژه‌های متعدد سدسازی در این استان برای حل مشکلات کم آبی در بخش آشامیدنی، کشاورزی و صنعت در استان تعریف و اجرایی شده ولی با گذشت سال‌ها از آغاز عملیات اجرایی آنها، این پروژه ها به خود رها و تعطیل شده است.

میمه، سیکان، چناره، ورگر و…از جمله پروژه‌های سدسازی در استان ایلام هستند که وضعیت و پیشرفت مناسبی در اجرا ندارند

میمه، سیکان، چناره، ورگر و…از جمله پروژه‌های سدسازی در استان ایلام هستند که وضعیت و پیشرفت مناسبی در اجرا ندارند و نیاز جدی به توجه مسئولان کشوری و وزارت نیرو دارند.

لزوم توجه به پروژه‌های سدسازی در ایلام
روز گذشته استاندار ایلام در حاشیه بهره برداری از طرح‌های حوزه آب و برق با حضور ویدئوکنفرانسی وزیر نیرو با اشاره به اینکه توجه خوبی به سدهای استان ایلام صورت گرفته است، گفت: در بودجه ۱۴۰۰ اعتبارات خوبی برای سدهای استان در نظر گرفته شده اما نیاز است که برای سدهای میمه، چناره و سیکان اعتبارات از ردیف‌های دیگر هم در این زمینه در نظر گرفته شود.

قاسم سلیمانی دشتکی بیان کرد: از پنج سدی که برای استان ایلام در نظر گرفته شده بود تا قبل از دولت تدبیر و امید تنها یک سد به بهره‌برداری رسیده بود که در دولت تدبیر و امید چهار سد دیگر هم تکمیل و به بهره برداری رسید و همچنین چند سد دیگر نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وعده‌های بی سرانجام برای پروژه‌های سدسازی
یک کارشناس مسائل حوزه اقتصادی در ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: سد سیکان واقع در شهرستان دره شهر در کنار روستای فرهادآباد قرار گرفته و برای اجرای این پروژه باید مردم روستا جابجا شوند، در حال حاضر این معضل اجتماعی در کنار این پروژه حل نشده است.

علیرضا پوراحمد تصریح کرد: سد مخزنی سیکان که در آبان ماه سال ۸۹ به منظور تامین آب اراضی کشاورزی پایین دست کلنگ زنی شده و حالا با گذشت حدود ۱۰ سال از عملیات اجرایی کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت دارد.

پروژه سد سیمان نیز در حال حاضر تعطیل است و بدون هیچ پیگیری از سوی مسئولان به حال خود رها شده است

وی گفت: این پروژه در حال حاضر تعطیل است و بدون هیچ پیگیری از سوی مسئولان به حال خود رها شده است.

وی افزود: سد چناره واقع در شهرستان چرداول از نوع سنگریزه ای با هسته رسی به ارتفاع حدود ۱۰۰ متر، طول تاج ۵۵۰ متر و حجم مخزن ۷۷ میلیون متر مکعب نیز در حالی قرار بود عملیات اجرایی آن در سال جاری آغاز شود، هنوز این مهم محقق نشده است.

پوراحمد بیان کرد: سد میمه دهلران نیز بعد از سال‌ها وضعیت مناسبی ندارد و سد ورگر آبدانان نیز به طور کلی تعطیل شده است.

وی گفت: اجرای پروژه های سدسازی برای رفع مشکلات حوزه تامین آب اراضی کشاورزی استان بسیار حایز اهمیت است چراکه اکثر این سدها به منظور آبرسانی به اراضی کشاورزی در حال ساخت است.

اختصاص اعتبار مناسب در بودجه سال ۱۴۰۰ به سدهای ایلام
معاون عمرانی استاندار ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: تلاش‌های زیادی برای اختصاص اعتبارات لازم برای پروژه‌های حوزه آب استان مثل سامانه گرمسیری و حوزه سد چون سدهای چناره، میمه، سیکان و … در لایحه بودجه ۱۴۰۰ انجام شده است.

احمد کرمی بیان کرد: چهار پروژه سدسازی در استان ایلام در حال اجرایی شدن است که با تامین اعتبار و تکمیل شدن، باعث رونق بخش کشاورزی، گردشگری و…در استان می‌شود.

در حالی که ایلام یکی از مناطق محروم کشور شناخته می‌شود و کشاورزی و گردشگری از عمده ظرفیت‌های این استان شناخته می‌شود، بهره برداری از پروژه‌های سدسازی می‌تواند باعث رونق این دو بخش در استان شود.

متاسفانه وعده‌های فراوانی برای حل مشکلات پروژه‌های سدسازی در سال‌های اخیر داده شده که هیچ یک از آنها عملی نشده و با اعتبارات قطره چکانی نمی‌توان انتظار داشت این پروژه‌ها به این زودی تعیین تکلیف شوند.

آنچه مشخص است برای سال آینده اعتبارات مشخص و قابل توجهی به پروژه‌های سدسازی استان ایلام اختصاص پیدا نکرده است و امیدواریم در ردیف‌های اعتباری دیگر به این پروژه‌ها کمک شود.

کد خبر: ۶۰٬۱۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha