۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
ادامه مذاکرات برگزیت با وجود بدبینی به توافق

ادامه مذاکرات برگزیت با وجود بدبینی به توافق

در صورت شکست مذاکرات، این خطر وجود دارد که تبادلات دو سوی مانش از این پس طبق قوانین سازمان جهانی تجارت صورت گیرد که به معنای اعمال تعرفه‌های گمرکی و سهمیه بندی خواهد بود.

به گزارش بازار، اگر مذاکره برای دستیابی به توافق پسابرگزیت، آخر این هفته هم ادامه یابد، شانس دستیابی به توافق همچنان رو به کاهش خواهد بود؛ لندن و بروکسل، بدبینی خود را در مورد امکان موفقیت در کنار گذاشتن اختلاف نظرها، اعلام کردند.

بدون دستیابی به نتیجه عمده تا یکشنبه، مهلت تعیین شده توسط اورزولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا و بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس، این خطر وجود دارد که تبادلات دو سوی مانش از این پس طبق قوانین سازمان جهانی تجارت صورت گیرد که به معنای اعمال تعرفه‌های گمرکی و سهمیه بندی خواهد بود.

بوریس جانسون در سفری به شمال انگلیس از احتمال بسیار زیاد شکست مذاکرات خبر داد که با این وجود ادامه دارد. با وجود پیش بینی‌های تاریک اقتصاددانان، رئیس دولت محافظه کار انگلیس تاکید می‌کند که این راه حل می‌تواند برای انگلیس فوق العاده باشد و آن‌ها می‌توانند از اول ژانویه هر کاری که می‌خواهند، انجام دهند. بوریس جانسون گفت ما همچنان امیدواریم. وی از انتظار برای اعلام پیشنهادی بزرگ یا تغییرات اساسی از جانب اتحادیه اروپا خبر داد.

همین بدبینی از سوی اورزولا فون در لاین هم وجود دارد که به سران ۲۷ کشور اروپایی که در بروکسل تشکیل جلسه داده بودند، گفت، امید برای دستیابی به توافق ناچیز است.

برلین که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد و دوبلین که در خط مقدم جبهه برگزیت است، با تاکید بر اینکه امکان توافق هنوز وجود دارد موضع معتدل تری دارند.

فون درلاین و جانسون در پی دیدار چهارشنبه در بروکسل برای خارج کردن مذاکرات از بن بست، به گستردگی اختلافاتی که هنوز وجود دارد، اشاره کردند و برای تصمیم گیری در مورد آینده مذاکرات تا یکشنبه مهلت تعیین کردند.

مذاکرات در خصوص سه پرونده ماهیگیری، حل و فصل اختلافات در توافق آینده و تضمین خواسته شده از لندن در زمینه رقابت با مشکل رو به رو شده است. در مورد آخر که اصلی‌ترین مسئله هم است، اروپایی‌ها امیدوارند با انگلیس در مورد قوانین اجتماعی، زیست محیطی، مالیاتی و کمک‌های دولتی به توافق برسند تا از رقابت غیر منصفانه جلوگیری کنند.

فون درلاین در نشستی خبری گفت این طبیعی است که رقبای شرکت‌های ما در بازارهایمان از شرایط مشابهی پیروی کنند. با این حال اروپایی‌ها قصد ندارند انگلیس را وادار کنند خود را با تحولات قانونی این منطقه تطبیق دهد.

وی گفت انگلیسی‌ها که به طور رسمی اتحادیه اروپا را در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ ترک کرده اند، برای تصمیم گیری در مورد آنچه می‌خواهند انجام دهند آزاد و مستقل خواهند بود. ما تنها شرایط دسترسی به بازار خودمان را تعیین می‌کنیم.

لندن در مقابل، تاکید می‌کند که در پیشنهادات اتحادیه اروپا به حاکمیت این کشور احترام گذاشته نمی‌شود. یک مقام عالی رتبه اروپایی با تمسخر این زمان بندی می‌گوید این دست کم دهمین بار از ماه سپتامبر است که ما به می‌گوید این زمانی تعیین کننده است. تنها زمانی که در مورد آن اطمینان وجود دارد، اول ژانویه، زمانی که انگلیس بازار واحد و اتحادیه گمرکی را ترک می‌کند، است.

بنابر اعلام این منبع امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، گفتگوی جداگانه با بوریس جانسون پیش از گفتگوی تلفنی دوشنبه گذشته میان بوریس جانسون و اورزولا فون درلاین را رد کردند. این مقامات تاکید کردند ما تنها با یک صدا سخن می‌گوییم.

مکرون با ابراز امیدواری در مورد دستیابی به توافقی که منافع اروپایی‌ها را حفظ کند و همراه با احترام برای دوستان انگلیسی باشد، گفت: جغرافیا لجباز است! با این حال ما کنار هم زندگی خواهیم کرد.

با این حال اتحادیه اروپا تدابیر فوری را در صورت عدم دستیابی به توافق اتخاذ کرده است. اروپایی‌ها قصد دارند ارتباط در حوزه حمل و نقل جاده‌ای و هوایی را به مدت شش ماه و به شرط آنکه انگلیس هم همین کار را کند، حفظ کنند و دسترسی متقابل به آب‌های دو طرف برای کشتی‌های ماهی گیری در سال ۲۰۲۱ تضمین شود.

در انگلیس هم محافل مالی برای برگزیت بدون توافق تجاری آماده می‌شوند. اندرو بیلی رئیس بانک انگلیس جمعه گفت ما از زمان همه پرسی سال ۲۰۱۶ مشغول کار هستیم تا نظام مالی را برای هر امکانی آماده کنیم. بدیهی است که ما به طور ویژه بر برگزیت بدون توافق تمرکز داشتیم، زیرا این شرایط بیشترین پیامد را خواهد داشت.

سخنگوی وزارت دفاع انگلیس هم اعلام کرد وزارت دفاع برنامه ریزی و آماده سازی فشرده‌ای دارد تا اطمینان حاصل کند که دفاع برای سناریوهای مختلف در پایان دوره انتقال یعنی ۳۱ دسامبر، آماده است.

کد خبر: ۶۰٬۰۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha