۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳
رشد اقتصاد چین باعث رشد قیمت مس در دنیا می‌شود
مس، بارومتر اقتصاد دنیا؛

رشد اقتصاد چین باعث رشد قیمت مس در دنیا می‌شود

انتظار می رود با احیای تدریجی اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۱، قیمت مس هم در بازار جهانی رشد کند. احیای اقتصاد چین و رشد تقاضا در کشوری که ۳۰ درصد واردات مس دنیا را به خود اختصاص داده است در این مساله بسیار اثرگذار است.

بازار؛ گروه بین الملل: مس یکی از فلزات بسیار مهم است که بسیاری از ان به عنوان بارومتر اقتصاد کشورها نام می برند. دلیل این نام گذاری نوسان قیمت مس در دنیا متناسب با تغییر شاخص های مهم اقتصادی در کشورها است.

این فلز ارزشمند در تولید وسایل الکتریکی، صنعت ساختمان و تجهیزات الکتریکی استفاده می شود. طبق گزارش منتشر شده توسط نشریه کاپیتال در دوره ای که اقتصاد یک کشور با سرعت در حال رشد است، فعالیتهای ساختمانی و زیرساختی در کشور بیشتر می شود و در نتیجه تقاضا برای مس هم روند صعودی دارد و قیمت این فلز هم در بازار جهانی افزایش پیدا می کند و در روزهای رکود اقتصادی و بحران در فعالیتهای تولیدی و ساختمانی، صنعت مس هم با رکود و افت قیمت روبرو می شود.

با توجه به این نظریه این طور برآورد می شود که در سال بعد بتوان شاهد افزایش قیمت مس در دنیا بود. زیرا با توجه به عرضه واکسن در دنیا و شروع تزریق آن در بسیاری از کشورهای دنیا به تدریج اوضاع اقتصادی دنیا رو به بهبود خواهد گذاشت و تقاضا برای مس هم رشد می کند.

سایت اس اند پی گلوبال در این مورد نوشت: «در این روزهای رونق می توان انتظار افزایش قیمت مس را هم داشت و در مقابل در دوره رکود اقتصادی  قیمت این فلز هم سیر نزولی به خود می گیرد. البته نمی توان این طور ارزیابی کرد که تنها شرایط کلی اقتصاد است که روی قیمت این فلز تاثیر می گذارد زیرا در موارد زیادی عدم توازن در عرضه و تقاضای مس است که می تواند قیمت این فلز پر مصرف را تعیین کند.»

سهم ۳۰ درصدی چین در واردات مس
برای بررسی بازار مس باید به بازیگران اصلی بازار مس توجه کنیم. یکی از کشورهای اثر گذار روی این بازار چین است که ۳۰ درصد از کل واردات مس دنیا را دارد. ارزش واردات مس چین  در سال ۲۰۱۹ برابر با ۴۰.۸ میلیارد دلار بود و آلمان از این نظر جایگاه دوم را دارد.

دلیل اصلی سهم بالای چین در واردات مس را می توان حجم بالای فعالیتهای زیر ساختی، ساختمانی و عمرانی در کشور دانست. توسعه شهر نشینی باعث افزایش تقاضا برای نیروگاه های برق می شود که بازهم یکی دیگر از مصرف کنندگان مس است. در بحث تاثیر گذاری چین در قیمت مس دنیا می توان به تغییر الگوی مصرف این کشور و تغییر قیمت مس در بازارهای جهانی اشاره کرد.

طبق گزارش منتشر شده توسط نشریه کپیتال زمانیکه کارخانه های کشور چین به دلیل همه گیری کرونا تعطیل شدند و قرنطینه گسترده در این کشور اجرا شد، قیمت مس در بازار جهانی ۲۱.۵ درصد کاهش پیدا کرد و از ۶۰۶۷ دلار به ازای هر تن در ابتدای سال ۲۰۲۰ به ۴۷۷۴ دلار به ازای هر تن در  روز ۲۳ مارس رسید ولی به محض اینکه فعالیت در کشور چین از سر گرفته شد، روند صعودی قیمت مس شروع شد و این روند افزایشی مداوم برای شش ماه ادامه پیدا کرد تا اینکه بالاخره در روز ۱۸ سپتامبر سال جاری به مرز ۶۸۳۷ دلار به ازای هر تن رسید.

بر طبق این آمار از مارس تا سپتامبر امسال ما رشد ۴۳ درصدی قیمت مس را تجربه کردیم. در سپتامبر قیمت مس در دنیا به بالاترین سطح خود طی دو سال اخیر رسیده بود.با توجه به اینکه اقتصاد چین در سال جاری هم رشد کرده است و پیش بینی ها از تداوم روند رشد اقتصادی این کشور در سال جدید خبر می دهد، می توان انتظار رشد تقاضای مس در این کشور و افزایش قیمت مس در بازار جهانی را داشت. این روند در سال ۲۰۲۱ ادامه دارد ولی سرعت رشد قیمت بستگی به سرعت احیای اقتصاد دارد.

 دلایل اصلی رشد قیمت مس چه بود
در درجه اول از سر گیری فعالیتهای اقتصادی در چین و افزایش تقاضا در این کشور باعث رشد قیمت مس شد. در فصل اول سال ۲۰۲۰  و در زمانی که چین درگیر بحران کرونا بود، تقاضای مس در این کشور ۱۵ درصد تنزل پیدا کرد ولی از اواسط جولای تا انتهای نوامبر تقاضا در این کشور با شدت بالایی رشد کرد.

مطالعات نرخ رشد تقاضا در این بازه زمانی برابر با ۳۸ درصد اعلام کرده است. اما شرایط اقتصادی چین و احیای اقتصادی این کشور یک عامل در افزایش قیمت مس است. عامل دومی که زمینه را برای رشد قیمت مس در دنیا فراهم کرد کمبود عرضه بود.

دو کشور شیلی و پرو از بزرگترین کشورهای تولید کننده مس در دنیا هستند که هر دو در جریان بحران کرونا آسیب زیادی دیدند و مجبور شدند قرنطینه های شدید و طولانی را تجربه کنند. در نتیجه عرضه مس از این دو کشور به بیش از ۲۷ درصد تنزل پیدا کرد و انتظار می رود این روند تا انتهای سال هم ادامه داشته باشد.

سومین مساله مهم هم افت ارزش دلار امریکا در بازار است. از ماه ژوین امسال روند کاهش ارزش دلار در دنیا شروع شد و زمینه را برای  ارزان تر شدن مس برای مصرف کنندگان فراهم کرد. به همین دلیل تولیدکنندگان برای فروش محصولات خود قیمت بالاتری پیشنهاد دادند که خود به افزایش قیمت دامن زد.

کد خبر: ۵۹٬۹۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha