۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
رایگان شدن آب و برق به کام خانه های خالی | رایگان شدن  در بودجه ۱۴۰۰ دیده نشده
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با بازار مطرح کرد

رایگان شدن آب و برق به کام خانه های خالی | رایگان شدن در بودجه ۱۴۰۰ دیده نشده

میرتاج الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه شرکتهای زیر مجموعه وزارت نیرو مثل توانیر و شرکت های آب و فاضلاب جزء شرکتهای زیان ده بوده و در بودجه آنرا لحاظ کرده است گفت: دولت مراقب خانه های خالی از سکنه برای رایگان بودن آب و برق این واحدها باشد.

گروه راه و مسکن؛ بازار: بحث رایگان شدن ۳۰ درصد مشترکان آب و برق که بتوانند مصرف خود را کنترل کنند و به گفته مسئولان و مقامات ارشد وزارت نیرو کم مصرف باشند اقدامی شابد به نظر مناسب باشد اما برخی مدیران ارشد شرکتهای آب و برق را نگران کرده است که این اقدام تا حدودی منابع مالی آنها را کاهش و زیان ده بودن این شرکتها را عُمق بیشتری خواهد داد.

هر چند این اقدام تشویقی برای کاهش مصرف می تواند از یک جنبه دیگر نیز مثبت باشد که مشترکان آب و برق برای رایگان شدن تعرفه های خود تلاش کنند تا خود را در زمره خوش مصرف ها بگنجانند. در این بین دولت و یا مجلس باید به این نکته توجه کند که واحدهای خالی از سکنه که عمدتا در اختیار افرادی است که از لحاظ مالی در وضعیت خوبی به سر می برند از این اقدام دولت بهره مند نشوند. رئیس جمهور دو روز پیش اعلام کرد که برق ۳۰ میلیون ایرانی از ماه آینده رایگان خواهد شد. حال باید به این موضوع توجه کرد که یارانه اختصاص یافته دولت شامل حال افراد نیازمند شود.

شرکتهای زیر مجموعه وزارت نیرو زیانده هستند
سید محمد رضا میرتاج الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که آیا واحدهای خالی از سکنه که عمدتا برای افراد سرمایه دار است و هزینه های آب و برق آنها بسیار ناچیز است باید از این اقدام دولت برای رایگان شدن آب و برق خود بهره مند شوند؟ گفت: اولا که شرکتهای زیر مجموعه وزارت نیرو در بودجه ۱۴۰۰ جزء شرکتهای دولتی قرار گرفته اند که عمدتا هم به دلیل یارانه هایی که دریافت می کنند زیانده هستند بنابراین دولت سیاستی اعمال کرده است تا برق ۳۰ درصد مشترکان برق رایگان شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدام دولت در بودجه ۱۴۰۰ پبش بینی شده است؟ ادامه داد: این اقدام دولت اقدام خوبی در جهت حمایت از اقشار ضعیف جامعه است و جزء سیاست های دولت است اما این برنامه دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ دیده نشده است.

دولت باید مراقب باشد تا خانه های خالی از سکنه از این تخصیص و توجه دولت استفاده نکنند. چرا که واحدهای خالی از سکنه عمدتا برای افراد سرمایه دار است و چون همواره خالی است مصرف آب و برق آنها بسیار پایین است

میرتاج الدینی با تاکید بر اینکه این اقدام را در صورتی می توان به فال نیک گرفت که جامعه هدف بتوانند از این اقدام دولت بهره مند شوند اظهار داشت: دولت باید مراقب باشد تا خانه های خالی از سکنه از این تخصیص و توجه دولت استفاده نکنند. چرا که واحدهای خالی از سکنه عمدتا برای افراد سرمایه دار است و چون همواره خالی است مصرف آب و برق آنها بسیار پایین است.

دولت باید به این نکته توجه ویژه ای داشته باشد که رایگان شدن آب و برق شامل حال ۳۰ درصد افراد ضعیف جامعه شود

وی تصریح کرد: دولت باید به این نکته توجه ویژه ای داشته باشد که رایگان شدن آب و برق شامل حال ۳۰ درصد افراد ضعیف جامعه شود. در هر صورت در بودجه ۱۴۰۰ رایگان شدن آب و برق دیده نشده است.

میرتاج الدینی با اشاره به اینکه شرکتهای آب و برق جزء شرکتهای دولتی بوده و درآمد هزینه ای هستند خاطر نشان کرد: شرکتهای زیر مجموعه وزارت نیرو باید به سمتی حرکت کنند که زیانده نشوند و سیاست درستی اعمال شود تا از زیانده بودن خارج شوند.

گفتنی است چندی پیش رامین پوریا مدیر دفتر مصرف شرکت توزیع برق تهران بزرگ در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به آخرین وضعیت برق امید در کشور گفت: ۱۵ درصد از مشترکان برق خانگی در تهران شامل تخفیف صد درصدی برق امید می‌شوند. 

او ادامه داد: در واقع از این ۱۵ درصد باید خانه‌های خالی شناسایی شوند چراکه این خانه‌های خالی شامل دریافت برق امید نخواهند شد. 

در واقع  این اظهار مسئول شرکت برق حاکی از این است که  همچنان شناسایی خانه های خالی با مشکل مواجه است و چنانچه این خانه ها شناسایی نشوند این طرح دولت به نوعی سیاست تشویقی  برای دارندگان خانه های خالی است که گفته می شود  بیشتر این خانه ها  متعلق به نهادها و بانک ها هستند. 

گفتنی است مشترکانی که مشمول طرح برق امید می‌شوند باید در روزهای گرم کمتر از ۱۰۰ کیلو وات ساعت و در ایام غیر گرم ۸۰ کیلو وات ساعت برق مصرف کنند. هدف از اجرای این طرح اصلاح الگوی مصرف است.

کد خبر: ۵۹٬۸۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha