۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶
سالانه ۲ هزار هکتار از اراضی شیب دار استان ایلام احیا می شود
استاندار ایلام:

سالانه ۲ هزار هکتار از اراضی شیب دار استان ایلام احیا می شود

ایلام-استاندار ایلام با اشاره به اجرای طرح احیای اراضی شیبدار توسط وزارت جهاد کشاورزی، گفت: در این طرح سالانه دو هزار هکتار از اراضی شیب دار استان ایلام احیا می شود.

به گزارش خبرنگار بازار، قاسم سلیمانی‌دشتکی عصر امروز یکشنبه در نشست حفظ خاک که به مناسبت روز جهانی خاک در استانداری ایلام برگزار شد، با بیان اینکه اجرای طرح های مختلف در اراضی ملی باید بدون قید مالکیت هیچ نهاد و دستگاهی یا فردی باشد و بهره برداری و صیانت از طرح ها باید به مردم واگذار شود، تاکیدکرد: به عنوان نمونه تفاهم نامه ای با بنیاد علوی در خصوص اجرای طرح های آبخیزداری توام با کشاورزی منعقد شده که طبق این تفاهم نامه بنیاد علوی یک هزار هکتار از اراضی استان را به آبخیزداری اختصاص می دهد و بعد از بهره برداری و صیانت از طرح به کشاورزان و جوامع محلی واگذار خواهد شد.

استاندار ایلام در ادامه بیان کرد: هیچ دستگاه و شرکت یا فردی اعم از حقوقی یا حقیقی مالک اراضی ملی و طرح های اجرایی در این اراضی نیست و بعد از اتمام طرح ها باید به مردم برای مشارکت و حفظ پروژه ها واگذار شوند که در آن صورت تاثیرگذاری و آثار مثبت اجرای طرح ها بیشتر خواهد بود.

سلیمانی دشتکی با بیان اینکه در استان طرح های آبخیزداری مهم و گسترده ای انجام شده است، یادآور شد: باید طرح های نوین آبخیزداری توام با کشاورزی انجام شود و در پیرامون یا پایین دست این طرح ها اقدام به کشت گیاهان دارویی، انواع گل ها با صرفه اقتصادی یا علوفه و مرتع کرد و بهره برداری از این اراضی و حفظ و نگهداری آن را به صورت امانی به خود مردم واگذار کرد.

وی شخم غیراستاندارد زمین در اراضی شیب دار، شخم دامنه کوه و جنگل، چرای بی رویه دام و ... از جمله عوامل مهم در بروز و تسریع فرسایش و ضعف شدن خاک عنوان کرد و گفت: باید با اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری و نیز نهال کاری ضمن جلوگیری از افزایش روند فرسایش خاک، به تقویت و غنای خاک و سفره های زیرزمینی کمک کرد و از طرفی این مهم باعث جلوگیری از هدر رفت آب و روان آب‌های سیل آسا خواهد شد.

وی در ادامه به اجرای طرح ۱۰ هزار هکتاری احیای اراضی شیبدار توسط وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: متولیان امر این طرح را هر سال دو هزار هکتار و به مدت پنج سال اجرا می کنند.

وی اضافه کرد: در همین سال جاری سقف اجرای جنگل کاری کشور ۴۲ هزار هکتار است که سهم استان ایلام ۱۷ هزار هکتار معادل ۴۰ درصد کل پروژه است.

وی افزود: از ۷۸ هزار هکتار جنگل کاری که در استان صورت گرفته بیش از ۵۰ هزار هکتار آن در دو سه سال اخیر انجام شده است.

کد خبر: ۵۸٬۸۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha