۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
خروج کشورها از سلطه دلار با انعقاد پیمان‌های پولی
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

خروج کشورها از سلطه دلار با انعقاد پیمان‌های پولی

جلیلی، کارشناس حوزه اقتصاد گفت: زمان آن فرارسیده تا کشورها پول‌های ملی را جایگزین دلار کنند تا بتوانند از سلطه و فشارهای اقتصادی آمریکا خارج شوند.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، معاون اول رییس جمهوری در نوزدهمین اجلاس شورای نخست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که به میزبانی کشور هند و از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شده بود، بهترین راه مقابله با تحریم‌های غیرقانونی را  استفاده از پول‌های ملی و یا تعریف ارز واحدی دانست که بتواند جایگزین مناسبی برای ارز واسط دلار در روابط تجاری کشورهای منطقه شود.

محمد جلیلی، کارشناس امور اقتصادی در رابطه با این پیشنهاد جهانگیری در سازمان شانگهای گفت: تردیدی در تاثیر مراودات مالی با پول‌های ملی یا همان پیمان‌های پولی بر کاهش اثر تحریم‌ها وجود ندارد. معنای قدرت دلار در دنیا به این شکل است که داخل بازار فقط چک یک نفر در گردش باشد، طبیعی است تنها همان یک نفر هم به سود قابل توجهی دست پیدا خواهد کرد.  

این کارشاس امور اقتصادی در ادامه اظهار داشت: کشورهای منطقه باید خود را از این انحصار خارج سازند و زمان آن فرارسیده تا حرکت فوق به عنوان یک مطالبه جدی در دستور کار قرار گیرد. تنوع بخشی ارز به طور حتم  برای کشورهای غیر از آمریکا سود به همراه خواهد شد و زمانی که این اتفاق روی دهد و انحصار ارز بین‌المللی از  آمریکا گرفته شود، این کشور که امروز از اعمال تحریم‌ها و فشار بر کشورهایی مانند ایران حداکثر سود را نصیب خود می‌سازد، از این منفعت بی‌بهره خواهد ماند.

جلیلی در این خصوص تاکید کرد: فشارهای ناشی از سلطه دلار که به واسطه تحریم‌ها بر ایران وارد آمده است، تنها کشور ما را در برنمی‌گیرد. بسیاری از کشورهای دیگر هم تحت این جبر آمریکا قرار دارند، اما ممکن است به شکل مخفی باشد. چین، روسیه و حتی اروپایی‌ها هم تحت فشارهای پنهان سلطه دلار هستند. زیرا از روی اجبار باید شرایطی را که آمریکا برای آن‌ها تحمیل می‌کند را مورد تبعیت قرار دهند که این بعضاً خلاف میل آنان است.

وی در ادامه یادآور شد: همانطور که اشاره کردم، بدون شک حرکت فوق در کاهش تحریم‌ها موثر واقع می‌شود، البته ممکن است اثر کوتاه مدت آن کمرنگ باشد، ولی در بلندمدت فضای مناسب برای اعمال تحریم‌هایی از جنس آنچه برای ایران مدنظر قرار گرفته شد، از بین می‌رود، بنابراین قطعا این حرکت مناسب است وبه هدف مورد نظر می‌رسد.

این کارشناس اموراقتصادی درباره راه‌های دستیابی به موضوع فوق چنین توضیح داد:  مبادلات ارزی را باید از اکنون شروع کرد، اما نباید سنگ بزرگ برداشت. دلار در تمام مبادلات اقتصادی دنیا مانند یک غده سرطانی تحمیل شده است، به همان نسبت هم نمی‌توان در حرکت فوق تعجیل به خرج داد، باید آرام آرام این کار را شروع کرد.

جلیلی در این رابطه تصریح کرد: کشورها در مبادلات دو طرف باید پول‌های ملی را جایگزین سازند، ولی همانطورکه اشاره شد این حرکت باید کم کم شروع شود تا به مرور به یک توافق چند جانبه برسد. به این معنا در ابتدا دوجانبه این کارها انجام گیرد، سپس به آن وسعت بخشیده شود. کشور ما هم باید با همسایگان و طرف‌های دوست این کار را شروع کند تا به مرور زمان به پیمان‌های منطقه‌ای و چند جانبه تبدیل شود.

کد خبر: ۵۸٬۷۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha