۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۹
ایلام و معضلی به نام پروژه‌های نیمه تمام
یادداشت؛

ایلام و معضلی به نام پروژه‌های نیمه تمام

ایلام- «به رغم اینکه مسئولان از اختصاص اعتبارات لازم برای پروژه‌های عمرانی خبر می‌دهند، ولی در عمل پروژه‌های عمرانی نیمه تمام زیادی در استان ایلام وجود دارد که سال‌های زیادی است با مشکل اعتباری مواجه هستند» این جملات بخشی از یادداشت لیلا کائی فعال رسانه‌ای برای بازار است که در ادامه می‌خوانید.

لیلا کائی؛ بازار: استان ایلام در غرب ایران یکی از محروم‌ترین مناطق کشور شناخته می‌شود که بخشی از محرومیت‌های این استان به دلیل عدم سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این استان است.

عدم سرمایه گذاری در این استان دلایل مختلفی دارد که یکی از مهمترین آنها نبود زیرساخت‌های ارتباطی و امکانات لازم است، متاسفانه در سال‌های اخیر پروژه‌های نیمه تمامی متعددی در بخش‌های مختلف استان از جمله حوزه زیرساختی در انتظار اعتبار هستند.

راه آهن ایلام، آزادراه چیلات، آزادراه کرمانشاه-ایلام، چهارخطه کردن محور ایلام-مهران، تونل کبیرکوه و…تنها بخشی از پروژه‌های نیمه تمام حوزه راهسازی و زیرساختی در استان هستند.

جالب اینجاست مسئولان استانی و کشور در بازدید از این پروژه‌ها وعده حل مشکل و اختصاص اعتبار برای آنها را می‌دهند ولی در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتد

این پروژه‌ها متاسفانه سال‌های سال است که نبود اعتبار رنج می‌برند و جالب اینجاست مسئولان استانی و کشور در بازدید از این پروژه‌ها وعده حل مشکل و اختصاص اعتبار برای آنها را می‌دهند ولی در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

به نظر می‌رسد پروژه‌های نیمه تمام استان ایلام در سال‌های اخیر به محلی برای عکس یادگاری تبدیل شده و در عمل هیچ اتفاقی تکمیل این پروژه با استفاده از اعتبارات لازم صورت نمی‌گیرد.

اعتبارات بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های زیرساختی و مهم استان ایلام قطره چکانی است و همین عامل باعث شده بسیاری از پروژه‌های حوزه راهسازی و زیرساختی بیش از ۱۰ سال است پیشرفت مناسبی نداشته باشند.

به عنوان نمونه تونل کبیرکوه به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های راهسازی بین شهرستان‌های دره شهر و آبدانان در جنوب استان ایلام بیش از ۱۰ سال از کلنگ زنی آن می‌گذرد، به رغم اینکه پیمانکار پروژه کار حفاری آن را به اتمام رسانده، هنوز بسیاری از مطالبات پیمانکار پرداخت نشده است

به عنوان نمونه تونل کبیرکوه به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های راهسازی بین شهرستان‌های دره شهر و آبدانان در جنوب استان ایلام بیش از ۱۰ سال از کلنگ زنی آن می‌گذرد، به رغم اینکه پیمانکار پروژه کار حفاری آن را به اتمام رسانده، هنوز بسیاری از مطالبات پیمانکار پرداخت نشده است.

پروژه چهارخطه کردن محور ایلام-مهران به عنوان مسیر اصلی تردد زائران اربعین حدود پنج سال از ساخت آن می‌گذرد، به رغم لغو مراسم اربعین در سال ۱۳۹۹ به دلیل کرونا، بازهم این پروژه هنوز تکمیل نشده است.

راه آهن ایلام که ماه گذشته توسط رئیس جمهور به صورت ویدئوکنفرانس کلنگ زنی شده هنوز اعتبار کافی ندارد، و عملاً اجرای پروژه آغاز نشده است.

نمونه‌های پروژه‌های عمرانی و زیرساختی از گذشته تاکنون نشان می‌دهد مسئولان ارشد کشوری در اختصاص اعتبار و توجه ویژه به استان محرومی مثل ایلام کوتاهی می‌کنند، در حالی عمق محرومیت استان نیازمند سرمایه گذاری بیشتر دولت برای تکمیل زیرساخت‌های استان است.

در حال حاضر استان ایلام از نظر زیرساخت‌های ریلی، هوایی و زمینی متاسفانه کمبودهای زیادی دارد، می‌توان با اختصاص اعتبار به پروژه‌های عمرانی نیمه تمام در حوزه زیرساختی شاهد تحولی بزرگ برای حضور سرمایه گذاران در استان بود.

در سفر اخیر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه بیش از یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل بخشی از پروژه‌های نیمه تمام ایلام اختصاص یافت که طبق بسیاری از کارشناسان این میزان اعتبار حتی در صورت محقق شدن کفاف اعتبار مورد نیاز پروژه‌های نیمه تمام ایلام را نمی‌دهد.

طبق برآورده های انجام شده بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام استان ایلام نیاز است که قطعاً با اعتبارات قطره چکانی کنونی، سال‌های زیادی برای تکمیل این پروژه صرف خواهد شد.

کد خبر: ۵۸٬۴۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha