۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
عدم استقبال کشاورزان از کشت کلزا؛ ۴۰ درصد برنامه کشت در لرستان محقق شد
بازار گزارش می دهد؛

عدم استقبال کشاورزان از کشت کلزا؛ ۴۰ درصد برنامه کشت در لرستان محقق شد

لرستان- کشاورزان لرستانی استقبالی برای کشت کلزا ندارند، سهمیه‌ای که برای کشت این محصول در استان تعیین شده، پنج هزار هکتار است که تاکنون فقط دو هزار هکتار یعنی ۴۰ درصد آن تحقق پیدا کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: لرستان در بخش کشاورزی ظرفیت بسیار خوبی دارد اما متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم از این پتانسیل ارزشمند به خوبی بهره‌مند شویم و در واقع کشاورزان لرستانی هر ساله با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

گسترش کشت برخی محصولات در استان‌هایی از جمله لرستان می تواند نوید بخش جانی تازه در شریان های کشاورزی این استان باشد اما از طرفی باید برنامه ریزی لازم صورت گیرد تا کشاورزان از کاشت محصولات متضرر نشوند.

حال کشاورزان لرستانی در شرایطی به کشت کلزا سوق داده می شوند که هنوز خاطره تلخ خسارت به مزارع کلزا از ذهن کشاورزان پاک نشده است.

سال گذشته در پایان فصل برداشت آفت «سنک» چنان مزارع کلزاکاران را دربرگرفت که بسیاری از محصولات آنها از بین رفت؛ حال در شرایطی که قیمت کود و سموم شیمیایی در بازار پنج برابر شده کشاورزان با یک حساب و کتاب سرانگشتی متوجه می‌شوند که با این روند افزایشی هزینه‌های تولید، کشت کلزا برای آنها به صرفه نیست؛ از طرفی کلزا حساسیت زیادی در مقابل سرمازدگی و سایر عوامل محیطی دارد که در استانی مثل لرستان نمی‌توان این عامل تهدیدکننده را نادیده گرفت؛ اما مسئولان معتقدند که کشور برای خودکفایی به تولید دانه‌های روغنی نیاز دارد و باید سطح زیر کشت محصولاتی مثل کلزا افزایش پیدا کند.

کاهش تولید کلزا در لرستان
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: سال گذشته سطح زیر کشت کلزا در لرستان هزار و ۸۵۰ هکتار و میزان برداشت هزار و ۳۰۰ هکتار بوده که نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

جواد صالحیان افزود: این کاهش برداشت به دلیل سرمازدگی و سیلی بود که در زمستان سال گذشته اتفاق افتاد؛ در مجموع میزان خرید و برداشت کلزا از کشاورزان دو هزار و ۲۰۰ تن بوده که نسبت به سال گذشته حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ تن کمتر برداشت داشته‌ایم.

وی عنوان کرد: کلزا کشتی است که حساسیت و شرایط خاص خودش را دارد و مثل دیگر بذرها از جمله گندم نیست که بتواند برخی شرایط را تحمل کند، این بذر در شهرستان های سرد حداکثر تا پایان شهریور باید کشت شود چون در مقابل سرما حساس است و اگر دیر کشت شود، در سرما از بین می‌رود.

صالحیان خاطرنشان کرد: کلزا نسبت به علف هرز هم بیش از حد حساس است و اگر دیر برداشت شود، کشت ریزش می‌کند از طرفی سال گذشته آفت جدیدی به اسم «سنک» کشت تمام استان را در برگرفت و دقیقاً در مواقع برداشت خسارت بسیاری به کشاورزان وارد کرد که این عامل سبب بی‌رغبتی کشاورزان به کشت کلزا شد.

حساسیت بالای کلزا نسبت به شرایط محیطی
اسفندیار حسنی‌مقدم، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: با توجه به اینکه قانون الگوی کشت تاکنون ابلاغ نشده بسیاری از کشاورزان در سراسر کشور الگوی کشت را رعایت نمی‌کنند.

وی افزود: اگر چنین قانونی وجود داشت می‌توانستیم تعیین کنیم که در هر منطقه چه محصولی و در چه سطحی کشت شود در آن صورت با کمبود یا تولید مازاد محصولی مواجه نمی‌شدیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: البته ما سطح زیر کشت را تعیین و به همه شهرستان‌ها ابلاغ می‌کنیم اما کشاورزان از الگوی کشت تبعیت نمی‌کنند و چندین برابر بیشتر از نیاز، کشت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: انتظار داریمکشاورزان برای افزایش راندمان محصول خود به توصیه‌های کشاورزان توجه کنند همچنین در خصوص برش‌ها و بسته‌هایی که برای سطح زیر کشت اعلام می‌شود ما را همراهی کنند.

حسنی مقدم بیان کرد: از آنجایی که ۸۴ درصد روغن مصرفی کشور از خارج وارد می‌شود، وزارت کشاورزی بنا دارد از کشت دانه‌های روغنی حمایت کند تا بخشی از این نیاز در داخل کشور تامین شود.

وی تصریح کرد: در بحث کشت کلزا سهمیه‌ای که وزارت جهاد برای لرستان در نظر گرفته پنج هزار هکتار است که تاکنون فقط دو هزار هکتار یعنی ۴۰ درصد آن تحقق پیدا کرده که تا پایان فصل کشت نهایتا به ۵۰ درصد می‌رسد.

وی با بیان‌ اینکه کشاورزان ما از کشتی که درآمد آن نسبت به جو و گندم بیشتر است استقبال نکرده اند، افزود: کشت کلزا نیاز آبی کمتری نسبت به گندم دارد، حاصلخیزی خاک را افزایش می‌دهد و درآمد بالاتری هم نصیب کشاورزان می‌کند.

کشت کلزا نسبت به گندم به صرفه‌تر است
وی ادامه داد: هر کیلوگرم گندم از کشاورزان به قیمت چهار هزار تومان خریداری می‌شود درحالیکه قیمت هر کیلو کلزا هشت هزار تومان است؛ کلزا زمانی که در تناوب با کشت گندم قرار بگیرد بسیاری از آفت‌های گندم را حذف می‌کند از طرفی کشت آن کمکی در جهت کاهش واردات است.

نیاز کشور به خودکفایی و تأمین روغن نباید شرایطی را رقم بزند که با سوق دادن کشاورزان به سمت تولید کلزا، زمینه ضرر و زیان آنها را فراهم کنیم کمااینکه پس از خسارت دیدن مزارع، دولت حمایت چندانی هم از آنها ندارد.

باید بپذیریم که کشت کلزا نیاز به دانش کشاورزی و مدیریت مزرعه دارد و باید به افرادی که توانایی این کار را دارند سپرده شود پس کشاورزانی که تجربه کافی در این زمینه ندارند را به این وادی نکشانیم تا اتفاقی شبیه بورس در کشور رقم نخورد.

اگر هم دولت اصرار زیادی به تولید کلزا دارد پس با حمایت همه جانبه، آمادگی خود را برای جبران خسارت های احتمالی اعلام کند و نرخ خرید تضمینی را که اکنون هشت هزار تومان است به ۱۰ هزار تومان افزایش دهد. به هر حال کشاورزان لرستانی قشر ضعیف و تنگدست جامعه هستند و روا نیست که بعد از تحمل زحمات فراوان، در نهایت دست آنها خالی بماند.

کد خبر: ۵۸٬۴۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha