۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵
چین تا انتهای امسال ۶۰۰ میلیون دوز واکسن صادر می‌کند
احتمال تایید واکسن چین تا ۱۰ روز آینده؛

چین تا انتهای امسال ۶۰۰ میلیون دوز واکسن صادر می‌کند

چین اولین کشوری بود که با ویروس کرونا روبرو شد و حال سه واکسن از مجموع واکسن های تولیدی در این کشور سومین مرحله را با موفقیت به پایان رسانده اند و بالغ بر یک میلیون نفر در این کشور این واکسن ها را دریافت کرده اند.

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها که هیاهوی خرید و توزیع واکسن در دنیا بالا گرفته است، بریتانیا رکورد اولین کشور دنیا که اجازه استفاده اضطراری از واکسن را صادر کرده است را برای خود ثبت کرد و از روز سه شنبه تزریق آن را به کادر درمانی شروع می کند.

اولین محموله واکسن پی فایزر که وارد بریتانیا شده است ۸۰۰ هزار دوز است که در پنج بیمارستان در لندن توزیع می شود. بحرین هم دومین کشوری بود که واکسن پی فایزر را مورد تایید قرار داد و تزریق آن به زودی شروع می شود و انتظار می رود امریکا با تایید این واکسن در روز ۱۰ دسامبر  رتبه سوم را به خود اختصاص دهد.

مقامات وزارت بهداشت  امریکا اعلام کرده اند تا انتهای سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۲۰ میلیون امریکایی دو واکسن مدرنا و پی فایزر را دریافت خواهند کرد و شرکت داروسازی مدرنا هم در گزارشی رسمی اعلام کرده است در فصل اول سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۲۵ میلیون دوز واکسن تولید می کند که ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون دوز از آن وارد بازار امریکا می شود و ۱۵ تا ۲۵ میلیون دوز به بازار کشورهای دیگر می رود.

سی ان ان در گزارش اخیر خود در مورد واکسن هایی که بازار وارد خواهد شد خبر از احتمال ارایه اطلاعات سومین مرحله از آزمایشهای بالینی واکسن های آکسفورد و جانسون و جانسون در ماه ژانویه داد و پیش بینی کرد در فصل اول سال ۲۰۲۱  حداقل چهار واکسن در بازار امریکا وجود داشته باشد.

از واکسن روسیه چه خبر
 اما اولین واکسن ثبت شده کرونا در دنیا واکسن اسپوتنیک کشور روسیه است که از امروز، شنبه  تزریق واکسن در مسکو شروع می شود. دولت روسیه اعلام کرده است دو میلیون دوز واکسن برای تزریق تا انتهای امسال در اختیار دارد و تولید انبوه این واکسن شروع شده است.

قرار است این دو میلیون دوز در شهر مسکو و برای کادر درمان و معلمان تزریق شود ولی نکته مهم در مورد واکسن روسیه این است که تنها افراد کمتر از ۶۰ سال و افرادی که بیماری زمینه ای خاصی ندارند می توانند این واکسن را دریافت کنند.

تا کنون ۴۰ هزار نفر در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی واکسن روسیه شرکت کرده اند و دولت روسیه کارایی این واکسن را برابر با ۹۵ درصد اعلام کرده است. سی ان ان در گزارش خود به ابهاماتی که پیرامون ایمنی و کارایی واکسن روسی وجود داشت پرداخت و نوشت: «روسیه نتایج اولین و دومین مرحله از آزمایشهای بالینی را در ژورنال های معتبر علمی منتشر کرده است و دانشمندان این حوزه بر این باور هستند که این داده ها نشان از کارایی بالای واکسن دارد. البته هنوز  نتیجه سومین مرحله از آزمایشها منتشر نشده است ولی  به نظر می رسد دلیلی برای تردید در مورد واکسن روسیه وجود ندارد.»

دولت این کشور اعلام کرده است تا کنون ۲۵۰ هزار نفر از نیروهای نظامی روسیه واکسن را دریافت کرده اند و تا انتهای امسال بالغ بر ۸۰۰ هزارنفر از  نیروهای نظامی روسیه واکسینه خواهند شد.

واکسن های چینی در چه مرحله ای است
چین چندین واکسن تولید کرده است که سه واکسن سومین مرحله از آزمایشهای بالینی را به اتمام رسانده اند. واکسن های سینوفارم و سینواک از جمله واکسن هایی هستند که اطلاعات مربوط به سومین مرحله از آزمایشهای بالینی خود را برای دریافت تاییدیه از سازمان غذا و داروی چین در اواخر نوامبر ارایه داده اند و انتظار می رود تا نیمه این ماه تاییدیه نهایی را دریافت کنند.

نکته مهم حجم تولید انبوه واکسن در چین است. طبق گزارشهای ارایه شده توسط چاینا دیلی، کشور چین تا انتهای سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۶۰۰ میلیون دوز واکسن تولید خواهد کرد که برای عرضه به بازار جهانی آماده است. طبق گزارش این روزنامه تا انتهای سال جاری تمامی کادر درمان چین، افراد فعال در بخش تجارت و تمامی افراد فعال در فرودگاه ها و مرزهای ورودی و خروجی کشور واکسینه خواهند شد. ضمن اینکه اطلاعاتی در مورد واکسینه شدن مقامات ارشد وزارت خارجه چین  منتشر شده است.

سینوفارم اعلام کرده است توان تولید یک میلیارد دوز واکسن  در سال ۲۰۲۱ را دارد و از طرف دیگر خبر از مذاکرات با کشورهای در حال توسعه برای همکاری در تولید واکسن برای مصرف آن کشورها داده است.

هم اکنون هم میلیونها دوز از واکسن های چینی توسط کشورهای امریکای لاتین و آسیایی خریداری شده است. به عنوان مثال ترکیه ۱۰ میلیون دوز واکسن از سینوواک خریداری کرده است و قرار است تا انتهای فوریه سال بعد از ۴۰ میلیون دوز دیگر دریافت کند.

ترکیه هم واکسیناسیون کادر درمان را از انتهای دسامبر شروع خواهد کرد. برزیل هم خبر از خرید ۴۶ میلیون دوز واکسن از کشور چین داد و اعلام کرد بالغ بر ۱ میلیون دوز از این واکسن  به برزیل  وارد شده است. کشورهای مکزیک، شیلی و شمار دیگری از کشورهای  امریکای لاتین خریدار واکسن چینی هستند و این گمانه زنی وجود دارد که چین از طریق عرضه واکسن به کشورهای در حال توسعه سعی می کند تا دامنه دیپلماسی خود را گسترش دهد.

کد خبر: ۵۸٬۳۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha