۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
تنوع ارزی معضل نوسانات دلار را رفع می‌کند
کارشناس مسائل اقتصادی:

تنوع ارزی معضل نوسانات دلار را رفع می‌کند

خباز، کارشناس اقتصادی گفت: سرنوشت خود را از دلار باید جدا کنیم و چنانچه ارز قابل معامله را به سمت سایر ارزها ببریم، معضل نوسانات دلار برطرف خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، سال‌هاست که درباره تاثیر نوسانات نرخ دلار بر اقتصاد کشورمان سخن گفته می‌شود، اما هنوز راه‌حل قطعی برای آن مدنظر قرارگرفته نشده است.  یکی از مواردی که بارها درباره آن صحبت به میان آمده، متنوع سازی ارز و برقرای ارتباط ارزی با سایر کشورها است.  کارشناسان براین اعتقادند که از این طریق می‌توان معضل نوسانات دلار را برطرف ساخت و از زنجیر تحریم‌های خبیثانه دشمن خارج شد.   

محمدرضا خباز، کارشناس اموراقتصادی و عضو کمیسیون سابق مجلس شورای اسلامی در رابطه با روش‌های جلوگیری از اثر دلار بر اقتصاد ایران و جلوگیری از آسیب‌های نوسانات آن بر نرخ‌ها گفت: تنها راه نجات اقتصاد کشور از این معضل سرمایه‌گذاری است. به این معنا باید از راه‌های مختلف قانونی، عقلانی و تجربی که سایر کشورها آن‌ها را پیموده‌اند، بهره برد و سرمایه‌گذاری را افزایش داد. به خصوص دررابطه با سرمایه‌گذار خارجی زیرا ایران دارای دو ویژگی انرژی ارزان و دستمزد کم است که می‌تواند آن‌ها را برای انجام این کار راغب سازد.

وی در ادامه اضافه کرد: دستیابی به این مسئله هم نیازمند آن است تا شرایط کشور به گونه‌ای شود که سرمایه‌گذاران احساس امنیت درحفظ سود و عایدات سرمایه‌ را خود داشته باشند.  موضوع مورد اشاره اولین قدمی است که در این خصوص باید برداشت و برای حصول آن هم نیاز است تا مراقب اظهار نظرها در تریبون‌های رسمی باشیم، بدون شک اختلافات داخل کشور بر بالا و پایین رفتن قیمت ارز تاثیر دارد.  

این کارشناس امور اقتصادی در ادامه اظهار داشت: مطالب بالا را مطرح کردم تا به این نتیجه برسم که وقتی چنین شود، سرمایه‌ها در داخل به دلار تبدیل نخواهد ‌شد. زمان انتخابات امریکا بسیاری به "چه کنم" با سرمایه خود افتاده بودند. یعنی به دنبال یک پیش‌بینی دقیق از انتخابات آمریکا برای تبدیل سرمایه خود به دلار یا غیر آن بودند.

وی در این رابطه تصریح کرد: زمان نمایندگی در مجلس وقتی طرحی را مورد بررسی داشتیم دو کارشناس از صندوق بین‌المللی و بانک جهانی به ایران آمده بودند و گفتند مشکل اقتصادی ایران با دیگر کشورهای زمانی برطرف خواهد شد که مسائل داخلی خود را رفع سازید، از این طریق معضلات مربوط به ارز را هم مرتفع خواهید کرد.

این عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس درباره متنوع‌سازی سبد ارزی در کشور بیان کرد: اکنون متنوع‌سازی ارزی در کشور صورت می‌گیرد، اما باید گسترش پیدا کند. طبیعی است که باید سرنوشت خود را از دلار جدا کنیم زیرا دلار به تنهایی می‌تواند یکی از نقاط فشار بر کشور باشد، بنابراین چنانچه ارز قابل معامله را به سمت ین، یورو، روپیه و... ببریم، معضل نوسانات دلار برطرف خواهد شد.

خباز در ادامه توضیح داد: اکنون با ۱۵ کشور در همسایگی قرار داریم، اگر این تنوع سازی ارز را تنها با همسایگان به طور جدی مورد توجه قرار می‌دادیم، تحریم در ایران اصلا تاثیر نمی‌گذاشت. البته باید درنظر داشته باشیم که ارز آن کشورها را باید در مبادلات خود لحاظ کنیم تا سرمایه‌گذاران بتوانند در داخل کشور کار تولیدی، اشتغال‌زایی و رونق اقتصاد به وجود آورند.

وی در ادامه افزود: بدون شک استفاده از سایر ارزهای کشورهای منطقه می‌تواند بر منافع کشورما اثر مثبت و قابل توجهی داشته باشد.

کد خبر: ۵۸٬۳۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha