۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۲
مشکلات واحدهای تولیدی دخانیات مربوط به بانک مرکزی است
رئیس انجمن تولید کنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی:

مشکلات واحدهای تولیدی دخانیات مربوط به بانک مرکزی است

تاجدار، رئیس انجمن تولید کنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی، گرفتاری واحدهای تولیدی دخانیات برای واردات مواد اولیه را مربوط به بانک مرکزی دانست و گفت: به واسطه مشکلات ارزی، در شش ماهه ابتدای امسال به تعداد انگشت‌های دست هم ثبت سفارش‌های واحدهای تولیدی را به سختی تائید نکردند.

به گزارش بازار، محمدرضا تاجدار رئیس انجمن تولید کنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی در رابطه با موضوع مافیای قاچاق سیگار، با اشاره به اینکه قاچاق معمولا از محل ارزان به سمت محل گران حرکت می‌کند، گفت: اصلی ترین موضوع برای قاچاق موضوع اقتصادی است یعنی وقتی قاچاق صرفه اقتصادی داشته باشد، شاهد آن خواهیم بود و سیگار نیز بخشی از این پروسه است.

وی درباره دلایل قاچاق سیگار اظهار کرد: وقتی به صورت منطقی، عوارض و مالیات صحیحی برای سیگار وضع نمی‌کنیم و عوارض بالاتر از نرم معمول وضع می‌کنیم و در حقیقت فاصله قیمت تولید داخل با کالاهایی که در خارج از کشور تولید می‌شود را زیاد می‌کنیم، شاهد قاچاق سیگار خواهیم بود.

رئیس انجمن تولید کنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی افزود: وقتی به موقع ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی را تامین نمی‌کنیم یا با تاخیر این ارز تامین می‌شود و تولید کالای دخانی به موقع انجام نمی‌شود و در اختیار شبکه توزیع و واحدهای مصرف کننده قرار نمی‌گیرد، سبب می‌شود نرخ کالای مجاز و قانونی بالاتر از حد معمول شود و این مسئله سبب می‌شود قاچاق صرفه اقتصادی پیدا کند.

وی نخستین اقدامی که حوزه حاکمیت برای مبارزه با قاچاق دخانی باید انجام دهد را کاهش صرفه اقتصادی قاچاق دانست و بیان کرد: در کنار این اقدامات، مبارزه انتظامی و اطلاعاتی نیز انجام دهد.

تاجدار همچنین اشاره کرد: به واسطه مشکلات متعددی که در کشور وجود دارد و همچنین تحریم‌هایی که اتفاق افتاده است، واردات مواد اولیه کشور در همه حوزه‌ها سخت شده است، هزینه‌های تولید افزایش یافته است. در حال حاضر یک تولید کننده داخلی در مقایسه با یک تولید کننده خارجی باید ۲۵ درصد هزینه بیشتری برای تولید بدهد.

رئیس انجمن تولید کنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی با اشاره به اینکه در گذشته و قبل از تحریم‌ها، می‌توانستیم با هزار دلار یک کانتینر را وارد کنیم، گفت: بعد از اینکه حوزه کشتیرانی تحریم شد و امکان ورود کالا به صورت مستقیم را نداریم، مجبور هستیم ده هزار دلار برای همان کانتینر مواد اولیه پرداخت کنیم.

وی افزود: وقتی مواد اولیه به سختی در اختیار واحدهای تولید کننده سیگار قرار می‌گیرد و هزینه آن بالا است، شاهد افزایش قیمت‌ها و جذاب شدن کالای قاچاق هستیم. متاسفانه وقتی کالا به سختی در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد، نسبت عرضه و تقاضا بر هم می‌خورد زیرا تخصیص ارز اتفاق نیفتاده است و شبکه ورود مواد اولیه دو برابر گذشته زمان برای وارد کردن نیاز دارد.

تاجدار به فرآیند واردات مواد اولیه تولید دخانیات اشاره کرد و گفت: ابتدا یک پیش فاکتور از یک تامین کننده خارجی دریافت می‌کنیم و آن را در سامانه جامع تجارت اظهار می‌کنیم تا استعلام ضوابط کالایی آن انجام می‌دهد. یکی از مراکزی که در فرایند استعلام پاسخگو هستند سازمان‌های صمت استان‌ها بودند که در دو ماه گذشته تاخیر دارند. واحد تولیدی ثبت سفارش را به بانک عامل می‌برد و سپرده گذاری می‌کند و از ۵ تا ۳۵ درصد سپرده گذاری نقدی از یک واحد تولیدی گرفته می‌شود و پرونده تکمیل می‌شود و در نهایت بانک مرکزی برای تخصیص ارز اقدام می‌کند.

وی گرفتاری واحدهای تولیدی دخانیات برای واردات مواد اولیه را مربوط به بانک مرکزی دانست و عنوان کرد: به واسطه مشکلات ارزی که کشور درگیر آن بوده است، در شش ماهه ابتدای سال ۹۹ به تعداد انگشت‌های دست هم ثبت سفارش‌های واحدهای تولیدی را به سختی تائید نکردند.

کد خبر: ۵۸٬۲۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha