۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
تحلیل تکنیکال و بنیادی خزامیا؛ نمادی متوسط با تکنیکالی جذاب
بازار بررسی می‌کند؛

تحلیل تکنیکال و بنیادی خزامیا؛ نمادی متوسط با تکنیکالی جذاب

خزامیا نمادی است که بنیاد متوسط رو به بالا و تکنیکالی به شدت در کف قیمتی دارد و می تواند گزینه خودرویی خوبی برای صعود باشد.

پژمان مرادی- وحید بلالی؛ بازار: شرکت تولید کننده خودروهای تجاری زامیاد، در سال ۱۳۴۲ به عنوان اصلی ترین کارخانه گروه صنعتی رنا تاسیس گردید و فعالیت خود را با واردات، مونتاژ و تولید انواع خودروهای تجاری بنزینی و گازوئیلی آغاز کرد. این شرکت به موجب مصوبه هیئت وزیران صد درصد مالکیت آن به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران انتقال یافت. سهام این شرکت در سال ۷۸ وارد تابلوی بورس شد و الان به عنوان یکی از واحدهای تجاری فرعی شرکت سایپا در حال تولید است.

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ ۱۵ میلیون ریال (شامل ۱۵۰ سهم به ارزش اسمی ۱۰۰۰۰۰ریال)  بوده که بعد از چند مرحله افزایش در حال حاضر، مبلغ ۵۵۳۰ میلیارد ریال (شامل تعداد ۵۵۳۰میلیون سهم به ارزش اسمی هر سهم ۱۰۰۰ریال)  می باشد. شرکت سایپا با ۳۸.۶۰درصد عمده سهامدار این شرکت است و بعد از آن شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنعتی نیوان ابتکار با ۹.۱۱درصد رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.  

با توجه به نوسانات قیمت خودرو در بازار داخلی و همچنین تبدیل شدن آن از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای بخش زیادی از نقدینگی موجود در بازار به سمت این بازار آمده است. در نتیجه از نظر بازار داخلی با مشکل فروش روبه رو نیستند. طبق آخرین اخبار، قرار است که خودرو وارد بورس کالا شود و در آنجا توسط خریداران قیمت‌گذاری شود. تحریم‌ها سبب شد که بخشی از مواد اولیه برای تولید محصولات این خودرو با مشکلات متعددی روبه رو شود، اما با توجه به آنچه مشهود است شرکت‌های تولید کننده در حال حرکت به سمت بومی سازی قطعات هستند.  

وضعیت شرکت
طــی ۶ ماهــه اول ســال ۹۹ در مجمــوع ۴۲.۷۷۴ دســتگاه انــواع خودروی تجـاری، در کشـور تولیـد شـد ه اسـت کـه بـا وجـود افـزایش ۱۳ درصـدی تولیـد محصـولات زامیـاد بـه نسـبت دوره مشابه قبل این شـرکت توانسـت ۳۸ درصـد از کـل تولیـد خودروهـای تجـاری کشـور و ۴۱ درصـد تولیـد خودروهـای تجـاری سبک را داشته باشد. همچنین سهم تولید این شرکت در تولید محصولات سبک تجاری در شش ماهه ابتدای سال جاری ۸درصد روند کاهش داشته است.

محصولات اصلی شرکت طی سال جاری شامل خودروهای تجاری سبک می باشد که در شبکه فروش سطح کشور و بصورت حضوری (از طریق نمایندگی ها) و یا غیرحضوری (اینترنتی) به فروش رسیده است. بر اساس آنچه در گزارش تفسیری این شرکت آمده، تلاش‌های صورت گرفته در بومی سازی قطعات صورت گرفته شده است.

بر اساس گزارش تفسیری که این شرکت در سامانه کدال منتشر کرده طی شش ماه سال جاری تولیدات زامیاد حدود ۱۴درصد رشد داشته است، همچنین افتتاح خط تولید  پادرا پلاس، راه اندازی خط تولید اسکل وانت و بومی سازی کیت گاز جزو دستاوردهای خود معرفی کرده است.

این شرکت با تولید ۸محصول انواع کامیون و وانت بار در بازار داخلی رقابت می‌کند برای شش ماه ابتدای سال ۹۹ تولید وانت پادارا با ۳۵۳ درصد رشد بیشترین میزان تولید را به خود اختصاص داده است این در حالی است که وانت ریچ برای شش ماهه ابتدای سال کاهش ۷۴درصد داشته است.

صورت مالی
بر اساس جدول زیر مجموع دارایی‌های این شرکت برای سال ۶ماه اول سال ۹۹ برابر است ۲۵.۰۰۸.۱۴۰ میلیون ریال که نسبت به ۱۲ ماهه سال قبل ۹درصد رشد داشته است که این افزایش ۲۲۵درصدی سرمایه‌گذاری بلند مدت در دارایی‌های غیر جاری است و بیشترین ریزش مربوط به موجودی نقدی در دارایی‌های جاری است که با ۳۹ درصد بیشتر تاثیر را بر جمع دارایی‌های گذاشته است که به نظر می‌رسد بیشتر به دلیل کاهش ۱۳درصدی سفارشات در ۶ماهه ابتدای سال ۹۹ است. در بخش بدهی‌ها افزایش ۱۱درصد در صورت مالی این شرکت درج شده است که بیشتر آن متاثر از تسهیلات مالی و پرداختی‌های تجاری در بخش بدهی‌های غیر جاری است.

صورت سود و زیان شرکت
بر اساس جدول زیر درآمد عملیات این شرکت برای ۶ماهه ابتدای سال ۹۹ برابر با ۱۳.۹۲۱.۶۴۹ میلیون ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۵درصد رشد را نشان می‌دهد. سود ناخالص آن برای سال جاری نسبت به سال قبل ۳۷درصد افزایش پیدا کرده است که علیرغم کاهش تعداد فروش وانت نیسان تک سوز و دوگانه سوز شاهد رشد مبلغ فروش به میزان۳۵درصد و بالطبع آن افزایش ۴۱.۶ درصدی سود ناخالص در ۶ماهه اول سال ۹۹ در مقایسه با ۶ماهه اول سال ۹۸ می‌باشیم.

سود خالص شرکت زامیاد در سال ۹۹حدود ۹هزار میلیون ریال است که این رقم برای سال ۹۸ منهای ۳۲۷.۷۴۶ میلیون ریال در صورت سود زیان شرکت ثبت شده است. طی ۶ ماهه اول سال جاری، علیرغم شرایط ناشی از تحریم‌ها، عدم ثبات نرخ ارز، کرونا و تعهد فروش محصولات ۳ ماهه اول سال با نرخ های سال قبل، افزایش مبلغ درآمدهای عملیاتی و کاهش هزینه های مالی درکنار افزایش ۱۳ درصدی تولید، منجر به پوشش زیان ۶ ماهه اول سال قبل گردید.

نسبت‌های مالی
بر اساس اعداد جدول زیر به طور کلی از نظر نسبت‌های مالی وضعیت شرکت بهبود پیدا کرده است. همانطور که در جدول زیر آمده نسبت‌های نقدینگی به خصوص نسبت جاری شرکت روند خوبی را طی کرده است. همچنین نسبت بدهی‌های که حاصل تقسیم مجموع بدهی‌ها به جمع دارایی‌ها است برای هر دو سال رقم قابل قبولی است، هر چقدر میزان این رقم از یک کمتر باشد یعنی میزان دارایی شرکت نسبت به بدهی‌ها آن بیشتر است. به طور کلی نسبت‌های مالی این شرکت نسبت به دوره مشابه سال قبل تغییرات قابل توجهی نداشته است.

تابلوی بورس
نماد خزامیا با میانگین حجم ماهانه ۷۴ ملیون واحد، سهام شناور ۵۲درصد، سودآوری ۲۵۶ریال و نسبت قیمت به سودآوری ۵۸.۷۹ و با نقدشوندگی ۶ماهه ۴۰ درصد در تابلوی بورس ثبت شده است. ارزش سهام این نماد طبق آخرین رقم ثبت شده در تابلوی بورس( ۱۲ آذر ماه) ۱۵.۰۵۰ ریال معامله شده است. قیمت سهام خزامیا در تاریخ ۳۰ تیرماه با رقم ۳۴.۴۷۰ ریال به بیشترین رقم خود در سال ۹۹ رسیده است که در دوران اصلاح با ریزش بیش از ۵۰درصد مواجه شد و به کمترین قیمت یعنی ۱۲.۵۰۰ریال در ۸ آذرماه رسید.

از نظر بنیادی این سهم بر اساس گزارشات شش ماه سال جاری و همچنین روند معاملات این سهم در بورس و وضعیت تولید شرکت، دارای بنیاد متوسط است. پیشنهاد می‌شود که سهامداران برای سرمایه‌گذاری در این سهم تنها به تحلیل بنیادی اکتفا نکنند و برای خرید و فروش آن حتما از افراد خبره بازار کمک بخواهند.

تحلیل تکنیکال
خزامیا روند مثبت را دو روزی است آغاز کرده اما هنوز نمی‌توان نظری درباره رشد پرقدرت آن داد، زیرا مقاومت های زیادی در هفته آینده دارد.

قیمت پایانی امروز خزامیا ۱۵۲۹ تومان بوده و با توجه به اختلاف سه درصدی با آخرین قیمت می توان متصور بود در روز شنبه صعودی باشد، خزامیا برای صعودی شدن باید از مقاومت های سخت در محدوده ۱۶۲۸ تا ۱۸۵۰ تومان بگذرد و در صورت این کار می تواند تا ۲۵۷۰ تومان صعودی شود، در آن ناحیه توقفی کند و تا ۳۷۰۰ تومان رشد کند.

کد خبر: ۵۸٬۲۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بابک IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      3 0
      تحلیل خوبی بود ولی بلایی سر بازار بورس آوردند که قیمت سهم خزامیا الان۸۰۰ تومن هست ولی دیگه فکر کنم رشد خودشو آغاز کرده اگه حضرات اجازه بدهند
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      0 0
      سلام ضمن تشکر از شما لطفا تاریخ خبر رو به صورت درشت و در بالای مقاله ذکر بفرمائید