۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
 کدام خودرو ها استهلاک زیادی دارند؟
نگهداری درست از سنسورها

کدام خودرو ها استهلاک زیادی دارند؟

دربسیاری از خودروها، سنسوراکسیژن به عنوان یکی از قطعات پراستهلاک محسوب می‌شود. در خودروهای داخلی مخصوصا خانواده پژو خرابی این قطعه بسیار زیاد بوده که اصلی‌ترین مشکل خرابی این سنسور کیفیت آن است.

بازار؛ گروه خودرو: خودروسازان همواره به دنبال طراحی پیشرانه‌ای بودند که میزان آلایندگی و مصرف سوخت را کنترل و در عین حال قدرت مطلوب ارائه دهد. باتوجه به توسعه صنعت الکترونیکی در خودرو، برای کنترل عملکرد موتور سیستمی جهت نظارت بهبود راندمان طراحی و تعبیه کردند. این سیستم را که به نام سیستم سوخت‌رسانی یا انژکتور نام گذاری شده است. سیستم انژکتوری یک سیستم هوشمند و دارای سنسورهای است که گزارش کارکرد موتور را برای کامپیوتر آن ارسال می‌کنند.
هریک ازسنسورها باتوجه به استراتژی تعریف شده برای آن عملکرد متفاوتی داشته که یکی از مهم‌ترین‌های آن سنسور اکسیژن است. این قطعه وظیفه دارد مقدار اکسیژن داخل دود را از اگزوز دریافت و به ای‌سی‌یو گزارش دهد. باتوجه به تکنولوژی موجود در خودرو تعداد این سنسورها متفاوت است اما اغلب خودروهای داخلی یک تا دو عدد سنسور دارند. دربسیاری از خودروها، سنسوراکسیژن به عنوان یکی از قطعات پراستهلاک محسوب می‌شود. به عنوان مثال در خودروهای داخلی مخصوصا خانواده پژو خرابی این قطعه بسیار زیاد است.
اصلی‌ترین مشکل خرابی این سنسور کیفیت آن است. برای این سنسور در بازار ۱۰ تا ۱۲ مدل وجود دارد و اغلب نمونه‌های چینی یافت می‌شود. بهترین نمونه این سنسور که در گذشته نه چندان دور یافت می‌شد، مدل ژاپنی آن است. به علت این که قیمت قطعه اصلی و کیفیت بالا گران است اغلب تعمیرکاران ومالکان تمایل به استفاده از قطعات بی کیفیت و چینی دارند.
اما علت خرابی این قطعه درخودرو چیست؟ درخودروهای داخلی به خصوص خانواده پژو به سه علت خرابی این سنسور تشدید می‌شود:

۱- مهم‌ترین عامل خرابی، طراحی بد محل قرارگیری سنسور است. اغلب تنش‌های حرارتی فراوان منجربه کاهش عمرمفید آن شده در نتیجه عملکرد موتور با مشکل روبه‌رو می‌شود.

۲- در برخی موارد مانند خودروهای پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ به علت محل نصب بد، سیم کشی سنسور به شدت آسیب دیده و خراب می‌شود.

۳- معمولا ۱۰ درصد از خرابی‌های این سنسور به علت سهل انگاری راننده و جدا کردن سوکت و کانکتور سنسور در زمان روشن بودن خودرو است. همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، کیفیت مهم‌ترین عامل در میزان افزایش یا کاهش خرابی سنسور است. در اینجا باید ذکر کرد که خرابی این سنسور در خودروهای چینی نیز به فور دیده می‌شود. باتوجه به آشفته بازار لوازم یدکی که در ماه‌های اخیر به وجود آمده قیمت‌های مختلفی برای این قطعه وجود دارد. در برخی از مواقع که سنسور اکسیژن با مشکل عملکرد روبه‌رو می‌شود، می‌توان با تمیز کردن آن توان کاکرد سنسور را بهبود بخشید. درصورت خرابی این سنسور و تعلل در تعویض آن زمینه لازم جهت خرابی‌های متعدد دیگر را فراهم کرده‌اید. برای تعویض و عیب یابی این سنسور بهتراست به نمایندگی خودرو مربوطه مراجعه کرده تا در زمان پیش آمدن مشکلاتی بعداز تعمیر توان پیگیری را داشته باشید.

کد خبر: ۵۷٬۸۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha