۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
ایران ده‌ها «فخری زاده» دارد| برنامه هسته‌ای ایران متکی به شخص نیست
معاون اسبق وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با بازار:

ایران ده‌ها «فخری زاده» دارد| برنامه هسته‌ای ایران متکی به شخص نیست

«مارک فیتزپاتریک» معتقد است که ترور «محسن فخری زاده» به منظور جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای نبوده و هدف واقعی آن سیاست خارجی بایدن و نابودی برجام بوده است.

بازار؛ گروه بین الملل: عصر جمعه هفتم آذرماه «محسن فخری‌زاده» رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در یک عملیات تروریستی به شهادت رسید.

«مارک فیتز پاتریک» دستیار سابق وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص دلایل ترور شهید محسن فخری زاده به خبرنگار بازار گفت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا چهار سال پیش گفت توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ ایران را از بین می برد. وی با کنار کشیدن از برجام در سال ۲۰۱۸، آن را در کما قرار داد، اما نتوانست ضربان قلب آن را متوقف کند.

وی تأکید کرد: حالا، در آخرین هفته های حضور خود در کاخ سفید، کودتا ممکن است به وسیله ترور «محسن فخری زاده»، دانشمند هسته ای ایرانی توسط اسرائیل در ۲۷ نوامبر انجام شده باشد.

مدیر اجرایی اندیشکده انستیتو بین المللی مطالعات استراتژیک (IISS) افزود: چشم انداز بازیابی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در دولت آینده جو بایدن مثبت بود و این انگیزه اصلی ترور بود.

معاون سابق وزارت خارجه آمریکا گفت: طبق ارزیابی های اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا، ایران حتی در صورت گسترش توانایی هسته ای، به سوی تسلیحات هسته ای نمی رفت. در پاسخ به خروج ترامپ از برجام، از تابستان ۲۰۱۹  ایران ضمن رعایت الزامات راستی آزمایی، از تعهد خود در مورد محدودیت های غنی سازی مورد توافق صرف نظر کرد. اورانیوم غنی شده با غنای پایین که ایران تا به امروز جمع کرده است - ۱۲ برابر مقدار مجاز برجام - در صورت غنی سازی بیشتر برای ساخت سه سلاح هسته ای کافی است.

پاتریک افزود: هیچ نشانه ای از غنی سازی بیشتر وجود ندارد و حداقل سه ماه و نیم طول می کشد تا اورانیوم کاملاً غنی شده برای یک بمب تولید شود. بنابراین بدیهی است که فخری زاده برای از بین بردن سلاح هسته ای قریب الوقوع ایران حذف نشده است.

مدیر اجرایی اندیشکده انستیتو بین المللی مطالعات استراتژیک در پاین گفت: ترور اقدامی برای پیشگیری نبود و هرچقدر نقش رهبری او مهم باشد، فخری زاده غیر قابل جایگزین نبود. زیرا وی طی دو دهه گذشته ده ها دانشمند را که دانش و مأموریت او را به اشتراک می گذارند، راهنمایی کرده است. بدون شک تولید سلاح بدون او برای ایران بیشتر طول می کشد، اما تهران می تواند آنها را تولید کند.

کد خبر: ۵۷٬۷۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha