۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶
بی برنامگی برای مقابله با تحریم ها

بی برنامگی برای مقابله با تحریم ها

یک اقتصاددان گفت:مسولان بارها اعلام کردند که ما در دوره برجام نتوانستیم از فرصت‌های موجود استفاده کنیم. ما نه‌تنها نتوانستیم سرمایه‌های خارجی جدید جذب کنیم، بلکه بخش زیادی از سرمایه‌هایی را که در دور قبل از ایران نرفته بودند، فراری دادیم. این موضوع یاداشت داوود سوری است که در کانال تلگرامی اساتید اقتصادی منتشر شده است.

داوود سوری-اقتصاددان: شکی نیست که اقتصاد هیچ کشوری نمی‌تواند بدون ارتباط با خارج رشد کند. مبنای اقتصاد مبادله است و ما باید بتوانیم در مبادله با جهان برای اقتصاد خود ارزش‌افزوده‌ای ایجاد کنیم و برای رشد اقتصاد نیاز به ارتباط با جهان داریم. این موضوع یاداشت داوود سوری است که در کانال تلگرامی اساتید اقتصادی منتشر شده است.

اما از طرف دیگر نقدی به سخنان روحانی وارد است، آن هم اینکه زمانی که به واسطه امضای برجام، روابط ما با دنیا کم‌کم در حال بهبود بود، آیا دولت توانست از فرصت پیش‌آمده بهره ببرد؟ خود مسولان بارها اعلام کردند که ما در دوره برجام نتوانستیم از فرصت‌های موجود استفاده کنیم. چرا؟ چون اقتصاد ما آماده نبود و نه‌تنها نتوانستیم سرمایه‌های خارجی جدید جذب کنیم، بلکه بخش زیادی از سرمایه‌هایی را که در دور قبل از ایران نرفته بودند، فراری دادیم.
نمونه آن شرکت رنو در صنعت خودرو است. این شرکت در دوره تحریم در ایران ماند اما بعد از برداشته شدن تحریم‌ها متوجه شد اقتصاد ما ظرفیت و گنجایش سرمایه خارجی را ندارد و در دور دوم تحریم‌ها از ایران رفت. می‌خواهم بگویم درست است که ارتباط با جهان مهم است، اما اقتصاد ما ظرفیت پذیرش و استفاده از این روابط را ندارد و ریشه این مشکل به سیاست‌های داخلی دولت بازمی‌گردد. سیاست‌هایی که فارغ از شکل روابط خارجی ما با دنیا، باید انجام می‌شد تا اقتصاد ما پویا و پذیرای سرمایه‌های جدید باشد و اگر راه ارتباط باز شد، سریع بتواند از فرصت‌های موجود استفاده کند حتی اگر این فرصت‌ها کم باشد.
ما در داخل نه برای به ثمر رسیدن برجام و شرایط پس از آن برنامه داشتیم، نه برای خروج آمریکا از برجام. از مدت‌ها قبل رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود برجام را قبول ندارد و از آن خارج خواهد شد. روحانی می‌گوید «برجام اتومبیل خوبی بود اما راه را خراب کردند.» بله، اما این راه که یکباره خراب نشد. در این راه، از مدت‌ها قبل علائمی گذاشته و اعلام کرده بودند که ما با یک پیچ تند مواجهیم. ما هیچ برنامه‌ای برای گذر از این پیچ نداشتیم. هیچ برنامه‌ای برای حفظ برجام نداشتیم و هیچ برنامه‌ای هم برای بعد از برجام نداشتیم. نتیجه این شد که جاده پیچید و ما نتوانستیم بپیچیم.

کد خبر: ۵٬۷۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha