۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
بورس در انتظار رد شدن از مرز ۱.۵ میلیون واحد| آینده بورس چگونه خواهد شد؟
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار؛

بورس در انتظار رد شدن از مرز ۱.۵ میلیون واحد| آینده بورس چگونه خواهد شد؟

یک کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر ایجاد امنیت در سرمایه‌گذاری در بورس عنوان کرد: سرمایه‌گذاران در انتظار این هستند تا شاخص کل بازار از مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی رد شود و به نظر می‌رسد که در روزهای آتی شاهد رشد بیشتر بورس خواهیم بود.

فاطمه میرزایی؛ بازار: دیروز بازار سرمایه یک کله به سمت قله‌های صعود خیز برداشت و در روز عالی خودرو، بانکی و معدنی‌ها شاخص کل رشد خوبی را تجربه کرد. به نظر می‌رسد که یک رکود عجیب در بازار باعث شده است که کسانی که به دنبال بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری می‌گردند، این بازار را انتخاب کنند و بیشترین اقبال را به این بازار تزریق کنند. رکودی که همیشه در بازار مسکن با رشد قیمت براکتی خود داشته این روزها افزایش پیدا کرده است و از طرفی هم رکود و ثبات قیمت دلار باعث شده است که این بازار از چشم بیفتد و طلای جهانی هم که دیگر چنگی به دل سرمایه‌گذار نمی‌زند و افتاده است روی سرازیری قیمت.

با این حال، آغاز فعالیت صندوق پالایشی یکم خبر خوبی بود چراکه سهامداران خیلی وقت بود منتظر آن بودند تا بتوانند بالاخره از این راه هم سرمایه‌گذاری خود را در جریان بیندازند و آن را خرید و فروش کنند که دوباره می‌تواند جان دیگری به بازار سرمایه دهد. با این وجود، به سراغ کارشناسی از بازار سرمایه رفته‌ایم تا عوامل مؤثر روی این بازار را از زبان او بشنویم.

حجم معاملات بالا نقطه امید بورس 
حسین نصیری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار درباره روند معاملات دیروز بورس گفت: در دقایق انتهایی بازار دیده شد که شاخص کل کمی کاهش یافت اما حجم معاملات  خیلی خوب بود و قیمت سهم‌های ارزنده بازار حداقل حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش یافته‌اند

وی افزود: به هر حال این افت قیمت‌ها باعث می‌شود بسیاری از سهم‌ها در سطح کف قیمت قرار گیرند و حجم معاملات زیادی که در این قیمت‌های پایین در حال اتفاق افتادن است، می‌تواند نویدبخش برگشت بازار به دوران قبل باشد؛ البته به شرط اینکه حوادث غیر مترقبه‌ای مانند ترور شهید فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران پیش نیاید.

تاثیر شهادت شهید فخری زاده
این کارشناس بازار سرمایه درباره تأثیر شهادت دانشمند کشور تصریح کرد: بازار سرمایه بازار اعتماد است که به جز بحث تأمین سرمایه آن، بحث نقدشوندگی یا نقد کردن اوراق، بحث امنیت و احتمال رشد و سودآوری شرکت‌ها بسیار نقش مهمی دارد و اگر اتفاقی مانند بد شدن روابط با کشورهای همسایه و فراهمسایه، در اقتصاد بیفتد که این مسئله را تحت‌الشعاع قرار دهد، بالطبع روی تولید، نرخ ارز و تمام اقتصاد ما اثر خواهد گذاشت.

هدف از ترور چه بود
نصیری ادامه داد: عملیات تروریستی در هر کشوری به چالش کشیدن امنیت آن کشور است و کشوری که امنیتش در معرض خطر قرار گیرد، سرمایه‌گذاری بسیار تحت تأثیر قرار می‌گیرد. سرمایه‌گذاری در تمام کشورها به جز بحث بازده که آیتم خاصی را بررسی می‌کنند، بحث امنیت و اینکه بتوانند سرمایه‌گذاری اتفاق افتاده را از دور خارج کنند، خیلی تأثیر دارد چراکه امنیت برای دارندگان سهام اوراقی بسیار مهم است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ایران درگیر حاشیه امنیتی در موقعیت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای شده است، گفت: به نظر می‌رسد ایران حاضر نیست در این برهه زمانی که جابجایی در قدرت آمریکا است، نمی‌خواهد درگیر چالش شود و بعید نیست رئیس جمهور حال حاضر آمریکا برای ضربه زدن به حزب مقابل و رئیس جمهور بعدی کشور خود، اقداماتی انجام دهد و این مسئله باعث می‌شود که امنیت خاطری در بورس برای سهامداران ایجاد شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: به نظر می‌رسد بایدن نسبت به ترامپ فرد متعادل‌تری باشد و می‌توان به این مسئله امیدوار بود که ضربات مهلکی به بدنه آمریکا از جهات مختلف نخواهد خورد چراکه رؤسای جمهور در دوره دوم سکانداری خود به دنبال این هستند که حرکاتی در راستای بدتر کردن شرایط و ضربه زدن به دولت بعدی انجام دهد که غیرقابل پیش‌بینی خواهند بود که با رفتن ترامپ پس از پایان دوره اول ریاست جمهوری خود، این ضربه را به همراه نخواهد داشت.

نصیری با اشاره به اینکه مردم ما امیدوار هستند تا بتوانند در تجارت جهانی نقش داشته باشند، تصریح کرد: قدرت‌های جهان با وجود تحریم‌های تحمیل شده بر کشور خواهان این نیستند که ایران در تجارت جهانی نقشی داشته باشد و تحریم‌های باعث می‌شود هزینه‌های دولت افزایش پیدا کند و هزینه مبادله بیشتر می‌شود و همین مسائل باعث می‌شود فشار بیشتری بر مردم وارد شود بنابراین انتظار این است که با حضور بایدن در مسند ریاست جمهوری بتوانند مذاکرات بهتری داشته باشند و یا به نقطه‌ای برسند که برای سرمایه‌گذاری در کلیت بازار نقش مؤثر و مفیدی داشته باشند.

 اگر ما در خاورمیانه بتوانیم موقعیت بهتری کسب کنیم، رشد بسیار خوبی را در بورس خواهیم دید، اضافه کرد: رشد اقتصادی ۱۵ تا ۲۰ درصدی ما بعید نیست و اینکه قیمت سهم‌های ما به خاطر سود و زیان شرکت‌ها تعیین می‌شود، سودهای صد هزار تومان در سهم‌ها دور از انتظار نیست

آینده بورس چگونه خواد شد؟
وی درباره شرایط بازار گفت: به هر حال شرایط بازار باید بالا و پایین داشته باشد چراکه اگر بازارها یکنواخت مثبت و یا یکنواخت مثبت باشد، می‌توان رشد یا افت هیجانی را هم در آن انتظار داشت. بازار مالی باید نوسان داشته باشد که این مسئله در حال حاضر در بازار کشور اتفاق می‌افتد و اینکه مردم در حال سرمایه‌گذاری روی سهم‌های ارزنده هستند نشانه خوبی برای بازار است که این می‌تواند ناشی از احساس امنیت توسط سهامداران در بازار سرمایه باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه اگر ما در خاورمیانه بتوانیم موقعیت بهتری کسب کنیم، رشد بسیار خوبی را در بورس خواهیم دید، اضافه کرد: رشد اقتصادی ۱۵ تا ۲۰ درصدی ما بعید نیست و اینکه قیمت سهم‌های ما به خاطر سود و زیان شرکت‌ها تعیین می‌شود، سودهای صد هزار تومان در سهم‌ها دور از انتظار نیست و اگر سهم شرکت‌ها در حد منطقه‌ای قیمت‌گذاری شوند، بسیار ارزشمندتر از آن دسته سهم‌هایی خواهند بود که به صورت داخلی قیمت‌گذاری می‌شوند چراکه در حال  حاضر سهام شرکت‌های ما در حد پنی افزایش یا کاهش سهم دارند و جزو سهم‌های صورتی هستند که نشان می‌دهد ارزش آن‌ها در سطح جهان کمتر است.

نصیری لازمه رشد امنیت در کشور را بهتر شدن شرایط سیاسی کشور دانست و گفت: متأسفانه کارخانه‌های کشور ما در هیچکدام از کشورهای خارجی نمایندگی ندارند و باید گفت که امنیت اصلی در روابط تجاری نهفته است وقتی تبادلات با همسایگان و کشورهای دیگر خارجی صورت گیرد، امنیت اقتصادی در کشور نیز بالاتر خواهد رفت که امیدوار هستیم این اتفاق در آینده‌ای نزدیک در حد منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بیفتد.

وی با اشاره به اینکه ما از ابزارهای مالی برای تأمین مالی خود در کشور استفاده نکرده‌ایم، تصریح کرد: بازار ما مانند کودکی است که در حال یادگیری راه رفتن است و تا زمانی که به بلوغ خودش برسد، خیلی فاصله دارد و این فاصله را می‌تواند به سرعت طی کند و به وضعیت مطلوب خودش برسد و ما هم به این مسئله امیدوار هستیم.

روند معاملات در روزهای آینده
این کارشناس بازار سرمایه درباره روند معاملات در روزهای آینده اظهار کرد: به دلیل اینکه شاخص کل در حال رسیدن به ۱.۵ میلیون واحد است، رفتارها معمولا در نقاط اصلی و اعداد مشخص مقاومت‌هایی را نشان می‌دهند و به دلیل رشدی که در روزهای اخیر برای بسیاری از سهم‌ها افتاده است، به نظر می‌رسد برخی سرمایه‌گذاران قصد خارج کردن پول خود از این بازار را داشته باشند و بعد از گذر کردن از این مرز دوباره سرمایه خود را وارد بازار می‌کنند.

نصیری تأکید کرد: این رفتارها در نقاط مقاومت و حمایت طبیعی است و احتمال دارد که در یکی دو روز آینده هم مثبت بودن بازار را ببینیم اما شاهد بازاری خواهیم بود که سرعت رشد آن کاهش خواهد یافت و امید می‌رود بازار همچنان اقبال خود را نشان دهد چراکه رکود در بازارهای موازی مانند خودرو و کاهش قیمت خودرو در پی آزاد شدن واردات خودرو، کاهش قیمت طلای جهانی و همچنین کاهش قیمت سکه، انگیزه در سرمایه‌گذاری در بورس را افزایش داده است.

کد خبر: ۵۷٬۵۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha