۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
افزایش قیمت کامودیتی‌ها، عامل اصلی رشد بازار سرمایه است
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

افزایش قیمت کامودیتی‌ها، عامل اصلی رشد بازار سرمایه است

یک کارشناس بازار سرمایه دلیل اصلی کاهش قیمت مقطعی سهام فولادی‌ها در این بازار را ابهامات موجود در شیوه‌نامه نهاوندیان دانست و عنوان کرد: این ابهامات در اجرا می‌تواند باعث افزایش عرضه این سهم‌ها از سمت سهامداران شود اما افزایش قیمت کامودیتی‌ها و نفت در جهان باعث رشد سهم‌ها در بازار سهام شده است.

فاطمه میرزایی؛ بازار: امروز، تالار شیشه‌ای تبدیل به یک سرزمین رویایی برای سهامداران شد چراکه عمده سهم‌های این بازار روی ریل صعودی حرکت کردند و باعث شد که نماگر اصلی این بازار از مرز یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد با موفقیت و با اقتدار رد شود. کارشناسان بازار سرمایه این عقیده را دارند که اقبال بازار بیشتر از قبل شده است و این مسئله نشان دهنده این است که اعتماد به این بازار بازگردد. عمده سرمایه‌گذاران پس از اصلاح قیمت‌ها دوباره به این بازار برگشته‌اند تا به صورت مطمئن، سرمایه خود را در این بازار قرار دهند و در درازمدت از آن بهره‌برداری کنند.

از سوی دیگر ثبات قیمت دلار بین کانال ۲۴ و ۲۵ هزار تومان در دو هفته اخیر باعث شده است که در روند معاملات بورس هم تغییراتی ایجاد شود و در این میان، سهم‌هایی از جمله سهم‌های خودرویی که با بازار ارز رابطه مستقیم ندارند، در رشد سهام خود در روز جاری تفاوت‌های بنیادی حس کنند. علاوه بر این، گزارش منتشر شده از شرکت‌ها در ۸ ماهه نخست سال نشان می‌دهد که این شرکت‌ها توانسته‌اند نسبت به همین مدت زمان در سال گذشته، سود بیشتری کسب کنند و آن سوی میدان هم شیوه‌نامه‌ها و مصوبات مجلس که خبر از عبور محصولات ما از دیوار تحریم را تشدید می‌کنند باعث افزایش حجم و ارزش معاملات شده‌اند. با این حال به سراغ کارشناس بازار سرمایه رفته‌ایم تا روند معاملات و عوامل مؤثر بر روی آن‌ها را پیگیری کنیم.

محمدرضا صادقی مقدم، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار درباره تأثیر شیوه‌نامه نهاوندیان روی معاملات بازار سرمایه گفت: خبرهایی که در مورد اصلاح شیوه‌نامه مدیریت بازار فولاد به گوش رسیده است که با این اصلاحات، نظرات فعالان بازار سرمایه هم مدنظر قرار گرفته است و مثل قبل اجرا نخواهد شد چراکه قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس هم در جلسه هفته قبل معاونت اقتصادی ریاست جمهوری حضور داشته و انتقاد خودش را از اجرای این شیوه‌نامه به اعلام کرده و از حقوق سهامداران خردی که سهام شرکت‌های فولادی را در اختیار دارند، دفاع کرده است.

وی ادامه داد: البته سایه ابهامات این شیوه‌نامه هنوز بر سر بازار سرمایه دیده می‌شود و خبرها حاکی از این است که وزارت صمت مصر بر اجرای همین گونه شیوه‌نامه است و نامه‌هایی هم به شرکت‌های فولادی برای اجرای این شیوه‌نامه زده بود و  باید دید این مسائل به کجا خواهد رسید زیرا این گروه از تولیدکنندگان شب گذشته با معاون اقتصادی رئیس جمهور جلسه‌ای داشتند و خبرهایی که از آن شنیده می‌شود مبنی بر اصلاحات بندهایی از آن شیوه‌نامه است.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با عوامل مؤثر بر رشد بازار تصریح کرد: از عوامل دیگری که به رشد بازار کمک کردند افزایش قیمت کامودیتی‌ها و نفت بود که باعث رشد شاخص کل در معاملات روز جاری شد. علاوه بر این، تثبیت قیمت دلار در کانال بین ۲۴ هزار تا ۲۵ هزار تومان هم کمک بزرگی بوده است.

صادقی مقدم افزود: البته یک نکته دیگر هم این است که هیجانات در بازارهای موازی اتفاق خاصی پیش نیامده و رکود در این بازارهای موازی شکل گرفته است و می‌توانیم ورود سرمایه‌ها را به بازار بورس مشاهده کنیم و البته از این نکته هم نباید غافل شد که قیمت‌ها به شدت اصلاح شده و بهترین شرایط برای رشد و سرمایه‌گذاری پیش آمده است. 

وی در پایان درباره رون رشد بازار سرمایه در روز بعد و روزهای آینده تأکید کرد: شاخص کل بازار در روزهای آینده تا بالاتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد پیش خواهد رفت اما باید دید که نحوه رد شدن این شاخص از یک میلیون ۵۲۰ هزار واحد چگونه خواهد بود که اگر این گذشتن قدرتمند باشد، می‌توان گفت که روند افزایشی بورس ادامه‌دار خواهد بود و مسئله مهم این است که سهام‌هایی که نقش لیدر را در بازار داشته‌اند، باید کم‌کم خود را از سهم‌های پرپتانسیل جداکنند و بازار از چرخیدن بر پایه سهم‌های لیدری خارج شود.

کد خبر: ۵۷٬۳۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha