۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵
مجلس از ۵ ماه قبل برای نبود نهاده‌ها هشدار داده بود
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

مجلس از ۵ ماه قبل برای نبود نهاده‌ها هشدار داده بود

نقدعلی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: مجلس هشدارهای لازم را از ماه‌ها قبل به مسئولین در خصوص کمبود نهاده‌ها داده بود.

به گزارش بازار، فرهاد گیاهی صنعت طیور را برخواسته از نیاز جامعه دانست، گفت: جامعه ما نیازمند این صنعت است و این صنعت خوراک گوشتی جامعه را تامین می‌کند.

وی متذکر است: اگر اشکالاتی در این صنعت وجود داشته باشد هم مسئولین، هم تولیدکنندگان و هم اعضای تصمیم گیرنده کلان کمیسیون کشاورزی می‌توانند دخیل باشند. زمانی که می‌خواهیم نهاده‌ای را وارد کنیم نیازمند ارز و اعتبار است و در نتیجه نیازمند هماهنگی مسئولین کلان کشور است تا ارز به موقع تخصیص داده شود. از طرفی منابع تامین کننده مشخص شود.

عضو هیئت مدیره صنعت طیور و مرغ کشور افزود: کمیسیون کشاورزی تمامی این موارد را می‌تواند مورد نقد قرار دهد. این کمیسیون خیلی می‌تواند به این صنعت کمک کند. در حال حاضر ۸۵ تا ۹۰ درصد نهاده‌های صنعت طیور وارداتی و نیازمند ارز است و همه این‌ها از قبل باید پیش بینی و برنامه ریزی می‌شد.

وی اظهار کرد: مسئولین باید پیش بینی می‌کردند علی رغم تحریم از چه راه‌هایی می‌توانند نهاده‌ها را وارد می‌کردند و این قابل پیگیری بود و می‌توانستند نیازهای کشور را بررسی و در جهت رفع مشکلاتش پیگیری کنند. ولی این اتفاق نیفتاد و به ندرت این نهاده وارد کشور و در دست تولید کننده قرار گرفت و سبب این نوسانات در قیمت شد.

گوشت به ۲۰ هزار و ۴۰۰ و گوشت منجمد به ۱۴ هزار و ۴۰۰ خواهد رسید
گیاهی با اشاره به اینکه مشکلات در حال حل شدن است، بیان کرد: با شیوع کرونا، مردم تصور می‌کنند تولید و توزیع گوشت کم شده است در حالی که هم گوشت منجمد و هم گوشت گرم را بر اساس نیاز موجود است و تولید هم هست و قیمت به تناسب آن چیزی که نیاز جامعه است در حال فروکش است و به قیمت ستاد تنظیم بازار خواهد رسید و برای گوشت گرم ۲۰ هزار و ۴۰۰ و گوشت منجمد ۱۴ هزار و ۴۰۰ خواهد رسید.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی نقدعلی با اظهار به اینکه مجلس هشدارهای لازم را از ماه‌ها قبل به مسئولین داده بود، یادآور شد: قریب به چهار پنج ماه گذشته تا کنون با وزیر وزارت صمت، وزارت کشاورزی، بانک مرکزی، گمرک، بنادر و تمام نهادهایی که مرتبط بودند جلسات برگزار کردیم و هشدارهای لازم را داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه چند علت موجب این نوسانات و آشفتگی در بازار شده است، عنوان کرد: بی سرپرست بودن و بی وزیر بودن وزارت صمت و نبود قانون تمرکز در وزارت کشاورزی دست به دست هم داد و بعضی از سیاست‌هایی که باید پیش بینی می‌شد، انجام نشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به تشکیل جلسه با حضور وزرای صمت، کشاورزی، بانک مرکزی، گمرک و نهادهای مرتبط اظهار کرد: در این جلسه برخی از آفت‌ها بررسی شد و تصمیمات جدی گرفته شد.

جو روانی بر افزایش قیمت‌ها دامن زده است
وی متذکر شد: البته با وجود تزریق مواد پروتئینی در بازار ولی فضای روانی حاکم بر جامعه و ایجاد حالت قحطی تصنعی سبب شده تا مطالبه و تقاضا افزایش یافته و دلالان از این فرصت نهایت بهره برداری را کنند و اضطراب قیمتی ایجاده کرده‌اند وگرنه روزانه ۳۰۰ هزار تن مرغ به بازار تزریق می‌شود و باید قیمت‌ها کاهش پیدا کند.

کد خبر: ۵۷٬۲۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha