۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
منطقه آزاد اروند از جام جهانی قطر استفاده کند
یادداشت؛

منطقه آزاد اروند از جام جهانی قطر استفاده کند

آبادان- روابط خوب ایران و قطر فرصت مناسبی برای بهره‌مند شدن منطقه آزاد اروند از مزایای اقتصادی، گردشگری و ارتباطی رویداد جام جهانی است؛ محمود نواصر، کارشناس گردشگری در یادداشت زیر به این موضوع پرداخته است.

محمود نواصر؛ بازار: جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ بیست و دومین جام جهانی است که از ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آبان ۱۴۰۱) در کشور قطر برگزار می‌شود. 

این نخستین دوره جام جهانی خواهد بود که کشوری از خاورمیانه میزبان این مسابقات است و نخستین دوره جام جهانی خواهد بود که به دلیل شرایط جغرافیایی و اقلیمی کشور میزبان، بازی‌ها در فصل پائیز برگزار خواهد شد و همچنین برای دومین بار است که کشوری از آسیا میزبانی این مسابقات را بر عهده دارد.

ظرفیت‌های ایران به لحاظ گردشگری این فرصت را به بسیاری از هواداران و سایر عوامل جام جهانی ۲۰۲۲ خواهد داد تا جمعیت زیادی در کشورهای همسایه از جمله ایران حضور پیدا کنند به همین دلیل جام جهانی قطر می‌تواند فرصت بسیار مناسبی برای حضور گردشگران خارجی در منطقه آزاد اروند باشد.

رویداد بین‌المللی جام جهانی قطر ۲۰۲۲، یکی از مهمترین رویدادهای منطقه خلیج فارس در زمینه ورزش است که جنبه‌های اقتصادی و گردشگری بسیار خوبی برای کشور میزبان و کشورهای همسایه به همراه خواهد داشت.

با توجه به روابط بسیار خوب ایران و قطر و تنش‌های موجود بین سایر کشورهای منطقه با این دولت فرصت مناسبی برای بهره‌مند شدن منطقه آزاد اروند از مزایای اقتصادی، گردشگری، ارتباطی و فضای بازاریابی بین‌المللی این رویداد وجود دارد.

اقامتگاه‌های آبادان و خرمشهر
هتل‌ها و مراکز اقامتی منطقه آزاد اروند زمینه لازم برای میزبانی از اردوهای آمادگی و تمرین تیم‌های فوتبال خارجی را دارد که همین امر بر ضرورت استفاده از فرصت ارزشمند گردشگری ورزشی افزوده است.

زیرساخت‌های مناسب گردشگری و اقامتی در شهرهای آبادان و خرمشهر، عدم نیاز به ویزا و همچنین شرایط آب و هوایی یکسان با قطر، در زمینه پشتیبانی رویداد مذکور امکان حضور فعال منطقه آزاد اروند را فراهم آورده است.

هزینه پایین‌تر برگزاری اردوهای تدارکاتی پیش از رویداد جام جهانی قطر ۲۰۲۲ در منطقه آزاد اروند نسبت به استاندارد جهانی برای بسیاری از کشورهای شرکت کننده مشوق خوبی است که لازمه تحقق آن اطلاع رسانی مناسب در وسعت جهانی است

هزینه پایین‌تر برگزاری اردوهای تدارکاتی پیش از رویداد جام جهانی در منطقه آزاد اروند نسبت به استاندارد جهانی برای بسیاری از کشورهای شرکت کننده مشوق خوبی است که لازمه تحقق آن اطلاع رسانی مناسب در وسعت جهانی است.

احداث زمین فوتبال
هنگام برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر، باید شرایطی مهیا شود تا برخی تیم‌ها برای تمرینات خود به منطقه آزاد اروند سفر کرده و در این منطقه تمرین کنند.

منطقه آزاد اروند می‌تواند به عنوان کمپ دیدارهای تمرینی تیم‌های فوتبال جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر، میزبان تیم‌های فوتبال خارجی‌ باشد که تمایل دارند دیدارهای تمرینی و آمادگی خود را در این منطقه برگزار کنند.

در راستای توسعه امکانات ورزشی منطقه آزاد اروند برای میزبانی رویدادهای بین‌المللی در رشته‌های مختلف ورزشی، سازمان منطقه آزاد اروند باید به دنبال سرمایه‌گذاری ورزشی سریع باشد.

چنانچه این سازمان چند زمین چمن استاندارد در فرصت کوتاه احداث کند، ضمن درآمد ارزی از تیم‌های متقاضی، باعث می‌شود پس از جام جهانی این زمین‌ها در اختیار ورزش منطقه قرار گیرد.

توانمندی اروند در رویدادهای بین‌المللی
برگزاری رویدادهای بین‌المللی متعدد همچون مسابقات بین‌المللی بوکس آبادان و چندین دوره مسابقات کشتی جام باشگاه‌های جهان در اروند نشان دهنده ظرفیت بالای ورزشی این منطقه است.

بیشترین تعداد قهرمانان ورزشی استان خوزستان و مناطق آزاد نیز در منطقه آزاد اروند حضور دارند که خود گواه وجود یک فرصت ویژه است.

پرواز آبادان-قطر
فرودگاه بین‌المللی آبادان آمادگی لازم برای پذیرش ایرلاین‌های بین‌المللی و به خصوص قطری را دارد.

منطقه آزاد اروند با توجه به توسعه فرودگاه بین‌الملی آبادان از جمله افزودن یک ترمینال جدید می‌تواند نقش مقصد دوم گردشگران جام جهانی قطر را ایفا کند.

خط آبی آبادان-قطر
ضرورت دارد سازمان منطقه آزاد اروند با انجام رایزنی، خط دریایی آبادان-قطر را به دلایل مزایای متعدد راه‌اندازی کند.

چنانچه این خط آبی فعال شود، امکان حضور شهروندان منطقه آزاد اروند با هزینه‌های پایین به منظور بازدید از جام جهانی فراهم می‌شود.

خط آبی آبادان-قطر می‌تواند نقش ترانزیتی مهمی برای صادرات کالاهای تولیدی منطقه آزاد اروند و همچنین سایر نقاط استان خوزستان را داشته باشد.

سرمایه‌گذاری اروند و قطر
رویداد جام جهانی قطر بهانه‌ خوبی است تا سازمان منطقه آزاد اروند کمیته‌ای برای توسعه روابط مشترک قطر با این منطقه و همچنین فراهم کردن زمینه تقویت مناسبات، صادرات و واردات، حضور بخش خصوصی ایرانی در قطر و سرمایه‌گذاران قطری در اروند و تبادل گردشگر را تشکیل دهد.

کد خبر: ۵۷٬۲۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha