۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۸
ارزانی دلار، قیمت مسکن را کاهش می دهد؟

ارزانی دلار، قیمت مسکن را کاهش می دهد؟

سرحدی، تحلیلگر حوزه مسکن نوشت: هرچند قیمت بسیاری از مصالح ساختمانی و نهاده های تولید در بخش مسکن به قیمت ارز مربوط است اما کاهش قیمت دلار، اثر آنچنانی بر کاهش قیمت این مصالح ندارد.

به گزارش بازار، علیرضا سرحدی، تحلیلگر حوزه مسکن نوشت: در تحلیل های تازه از وضعیت بازار مسکن، بسیاری از افت قیمت دلار به عنوان اهرمی برای کاهش قیمت یاد می کنند و باید گفت، قیمت دلار بی اثر بر بازار مسکن نیست. هرچند که نوسان های دلار روزانه است  و وضعیت بازار مسکن در بلند مدت، شش ماه و یک سال برآورد می شود. با این حال اثرگذاری دلار بر بازار مسکن به معنای ارزان شدن مسکن نیست و در نهایت، اثرکاهشی دلار در این بازار خود را در رکود بازار مسکن نشان می دهد. در دوره رکود، قیمت ها کاهش پیدا نمی کند بلکه کاهش خرید و فروش ها، فروشندگان واقعی یا سرمایه گذارانی که به بازگشت سرمایه خود نیاز دارند را، به قیمت های کمتر راضی می کند.

هرچند قیمت بسیاری از مصالح ساختمانی و نهاده های تولید در بخش مسکن به قیمت ارز مربوط است اما کاهش قیمت دلار، اثرآنچنانی بر کاهش قیمت این مصالح ندارد. از جمله این مصالح آهن و سیمان است که حتی اگر دلار از ۳۰ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان برسد و نزدیک به ۵۰ درصد کاهش قیمت را ثبت کند، همگام با دلار، ارزان نمی شود. بنابراین، کاهش قیمت دلار از این نظر هم، اهرم ارزانی در بازار مسکن نیست بلکه رکود را تعمیق می کند.

مهم ترین عاملی که می تواند بازار مسکن را از رکود خارج کرده و بر قیمت ها اثر بگذارد، امنیت اقتصادی است. زمانی که تولید در بخش مسکن رونق بگیرد و ساخت مسکن به عنوان شغل مطرح شود، خرید و فروش زمین، سازندگی  و معامله مسکن رونق می گیرد. زمانی که امنیت اقتصادی وجود دارد، سازنده نگران این نیست که آیا خانه ای که می سازد مشتری دارد و سرمایه گذاری که انجام شده بازگشت دارد یا خیر. در شرایط کنونی، باتوجه به کاهش سطح پیش بینی پذیری اقتصادی، سرمایه گذاری در بخش ساخت مسکن کاهش یافته و سازندگان رغبتی به ساخت نشان نمی دهد.

باتوجه به مجموع عوامل، پیش بینی می شود رکود در بازار مسکن سنگین تر شود. با این حال کاهش عرضه به عنوان مانعی در مسیر کاهش قیمت عمل می کند و به این ترتیب به شرایطی می رسیم که از آن با اسم رکود تورمی یاد می کنند. شرایطی که علاوه باوجود کاهش تقاضا، قیمت ها کاهش پیدا نمی کند.

کد خبر: ۵۷٬۱۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha