۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
ایرلاین ها چگونه مسیر گرانی را با مصوبه طی می کنند؟ / رشد ۱۲۰ درصدی بهای بلیط هواپیما
چرا سازمان هواپیمایی گرانی برخی شرکت های هوایی را نمی بیند؟

ایرلاین ها چگونه مسیر گرانی را با مصوبه طی می کنند؟ / رشد ۱۲۰ درصدی بهای بلیط هواپیما

در حالیکه هنوز مُهر مصوبه شورای عالی هواپیمایی کشوری مبنی بر مجاز دانسته شدن افزایش ۱۰ درصدی بلیط هواپیما خشک نشده خبرها حاکی از این است که ایرلاین ها مسیر را به شکلی زیرکانه انتخاب کرده اند که بهای بلیط حتی تا ۱۲۰ درصد هم افزایش یابد.

بازار؛ راه و مسکن: شورای عالی هواپیمایی کشوری در ۲۴ آبان ماه امسال مصوب کرد که قیمت بلیت هواپیما برای پروازهای داخلی با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به جدول نرخی اعلام شده در خرداد ماه امسال افزایش یابد و حداقل قیمت‌ها و محدودیت حداقل قیمت‌ها از این نرخ نامه حذف شود. اما شاید کمتر به این مصوبه توجه شده بود که این افزایش ۱۰ درصدی در حقیقت نسبت به خرداد ماه بوده است و این عدد ۱۰ درصد در حقیقت برای خاموش کردم مخالفان افزایش بهای بلیط به خصوص نمایندگان مجلس است.

به هر سوی فارغ از این مصوبه، ایرلاین ها مسیر دیگری را نیز به خوبی فرا گرفته بودند که رشد قیمت را چگونه برای مسافران اضافه کنند که حتی مسافرانی که در هفته چندین بار از هواپیما برای حمل و نقل خود استفاده می کنند نیز متوجه این حربه ایرلاین ها نشوند.  

این حربه را می توان عدم حذف کف قیمت ها از سوی ایرلابن ها دانست. برخی نمایندگان مجلس به خصوص اعضای کمیسیون عمران نسبت به این اقدام ایرلاین ها هشدار داده و اعلام کرده اند که اگر ایرلاین ها قیمت های خود را اصلاح نکنند و کف قیمتی را حذف نکنند وزیر راه و شهرسازی را برای توضیح به مجلس فرا می خوانند.

قرار بود ایرلاین ها کف قیمتی نداشته باشند
مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری امروز اعلام کرده است که طبق تازه‌ترین بررسی سازمان هواپیمایی، شرکت‌های هواپیمایی از نرخ‌های جدید تعیین شده با افزایش ۱۰ درصد و الزام فروش فقط ۶۰ درصد ظرفیت پروازها، عدول نکرده‌اند گفت: یکی از انتقادهای ما به سازمان هواپیمایی کشوری این است که قرار بود که ایرلاین ها در نرخ نامه جدید خود کف قیمتی نداشته باشند تا هر شرکتی بتواند بر اساس نوع خدمات قیمت را پایین بیاورد، اما به نظر می رسد که ایرلاین ها در یک تفاهم نانوشته، کف قیمتی فرضی را تعیین کرده اند.

اگر مراجعه ای به قیمت های قبل از آبان ماه داشته باشید متوجه خواهید شد مسیرهای هوایی بیش از ۶۰ درصد تا ۱۲۰ درصد رشد قیمت بلیط داشته اند

وی با تاکید بر اینکه اگر مراجعه ای به قیمت های قبل از آبان ماه داشته باشید متوجه خواهید شد مسیرهای هوایی بیش از ۶۰ درصد تا ۱۲۰ درصد رشد قیمت بلیط داشته اند اظهار داشت: کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پیش بینی کرده بود که ایرلاین ها بخواهند در نرخ نامه جدید خود کف قیمتی بگذارند و بر روی سقف قیمت ها تمرکز کنند.  

یوسفی ادامه داد: شورای عالی هواپبمایی در نشست ۲۴ آبان ماه خود ایرلاین ها را مکلف به افزایش ۱۰ درصدی قیمت بلیط هواپیما علاوه بر نرخ نامه خرداد ماه کرد، با این مصوبه، شرکت های هواپیمایی باید نرخ نامه غیرقانونی خود را اصلاح می کردند. اما متاسفانه میانگین قیمت بلیط هواپیما از ۳۰۰ هزار تومان شروع و تا یک میلیون تومان متفاوت است.  

نماینده مردم اهواز در پاسخ به این سئوال که آیا اظهارات مقامات ارشد سازمان هواپیمایی به نوعی فرافکنی و دور کردن نمایندگان مجلس از حقیقت نیست؟ ادامه داد: این اقدام ایرلاین ها از لحاظ کمیسیون عمران مجلس غیرقانونی است و اگر بهای بلیط به قیمت های واقعی خود نزدیک نشود ما مجبور خواهیم بود که از اقدامات قانونی خود استفاده کرده و وزیر راه و شهرسازی را برای توضیحات به مجلس دعوت کنیم.

ایرلاین ها در نرخ نامه جدید خود کف قیمتی نداشته باشند تا هر شرکتی بتواند بر اساس نوع خدمات قیمت را پایین بیاورند اما به نظر می رسد که ایرلاین ها در یک تفاهم نانوشته، کف قیمتی فرضی را تعیین کرده اند و هیچ شرکتی حق عدول از این کف قیمتی را ندارد

یوسفی ادامه داد: از طرفی قرار بود که ایرلاین ها در نرخ نامه جدید خود کف قیمتی نداشته باشند تا هر شرکتی بتواند بر اساس نوع خدمات قیمت را پایین بیاورند. اما به نظر می رسد که ایرلاین ها در یک تفاهم نانوشته، کف قیمتی فرضی را تعیین کرده اند و هیچ شرکتی حق عدول از این کف قیمتی را ندارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این سئوال که ایرلاین ها اعلام می کنند متضرر شده اند و هزینه هر صندلی با ارز ۱۱ هزار تومانی محاسبه شده است و امروز دلار بالای ۲۵ هزار تومان است؟ گفت: چند هفته ای است که قرار شده تا ایرلاین ها آنالیز هزینه های خود را تهیه و به مجلس ارائه کنند. اما هنوز از این آنالیز خبری نیست. ما معتقد هستیم که ایرلاین ها نیز به هر حال حرفی برای گفتن دارند و می توانند با حضور در مجلس و ارائه آنالیز قیمتی خود ما را نیز کمک کنند.

وی خاطر نشان کرد: به هر حال اگر این آنالیز قیمتی ارائه شود ما نیز به عنوان نمایندگان مجلس از وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی می توانیم مطالبه کنیم و به ایرلاین ها کمک کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار، مقامات ارشد سازمان هواپیمایی نیز امروز در پی اعلام اخباری مبنی بر افزایش تا ۱۲۰ درصدی بهای بلیط هواپیما معتقد هستند که ارزی که پیش از این مبنای نرخ ‌گذاری قبلی بلیت پروازهای داخلی قرار گرفته بود، ارز نیمایی ۱۱ هزار تومانی بود و در شورای عالی هواپیمایی مقرر شد ۱۰ درصد افزایش نسبت به نرخ های خرداد ۹۹ اعمال شود و کف نرخی هم حذف شود.

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی معتقد است که در فروش بلیتِ پروازها با ۱۰ درصد افزایش نسبت به نرخ‌های خرداد ۹۹، نظارت‌های سازمان هواپیمایی دقیق انجام می‌شود و تازه ترین  بررسی‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌های هواپیمایی از نرخ‌های جدید عدول نکرده‌اند اما گزارشها از فروش بلیط هواپیما چیز دیگری را به اثبات می رساند

اگر چه معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی معتقد است که در فروش بلیتِ پروازها با ۱۰ درصد افزایش نسبت به نرخ‌های خرداد ۹۹، نظارت‌های سازمان هواپیمایی دقیق انجام می‌شود و تازه ترین  بررسی‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌های هواپیمایی از نرخ‌های جدید عدول نکرده‌اند اما گزارشها از فروش بلیط هواپیما چیز دیگری را به اثبات می رساند.

برخی آژانس های هواپبمایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار علت گران بودن برخی بلیط ها را نوع خدمات ارائه کننده به مسافران و امنیت پروازها عنوان می کردند. اما برخی مسافران با انتقاد از این موضوع که خدمات زیاد برخی ایرلاین ها در دادن یک شکلات و یا دادن ماسک و ضدعفونی خلاصه شده است و نباید در این حد از مسافران هزینه بلیط دریافت شود.

کد خبر: ۵۷٬۰۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha