۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶
بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری چینی‌ها در معادن قم؛ غفلت از ظرفیت عظیم دریاچه نمک
در شورای معادن قم مطرح شد؛

بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری چینی‌ها در معادن قم؛ غفلت از ظرفیت عظیم دریاچه نمک

قم- مسئولان قم در حالی از تفاهم‌نامه گروه دوستی بین ایران و چین و سرمایه‌گذاری در معادن قم غفلت دارند که به دلیل شیوع کرونا و تحریم‌های اقتصادی، کشور نیازمند توسعه صادرات غیر نفتی است.

بازار؛ گروه استان‌ها: هرچند در یک نگاه عمیق به استان کوچک قم تنها بعد گردشگری و زیارتی آن مطرح می‌شود اما در دل این استان کویری که در مرکز ایران اسلامی قرار دارد، معادن غنی و ثروتی نهفته که دریاچه نمک نمونه‌ای از آن است.

علاوه بر معادن ماسه و سنگ‌های عقیق و قیمتی، معادن آهن، مس و طلا هم در قم کشف شده است که می‌تواند نه تنها اقتصاد استان بلکه اقتصاد کشور را متحول و منشأ اشتغال‌زایی مطلوبی شود.

دریاچه نمک که از ذخایر مهم خدادادی است ثروتی پنهان در دل کویر قم است که اگر راه برای سرمایه‌گذاری در این دریاچه هموار شود می‌تواند در شرایطی که تحریم و کرونا ضربه‌های سنگینی به اقتصاد کشور و قم وارد کرده، اقتصاد را متحول و به آن جانی دوباره ببخشد.

هرچند برای مطالعات و اکتشافات در این معادن غنی کش و قوس‌هایی بین سازمان حفاظت محیط زیست استان، منابع طبیعی و سازمان صمت و دیگر مسئولان وجود دارد اما با یک راهبرد اجمالی مبنی بر این‌که نه بر عرصه‌های منابع طبیعی استان لطمه‌ای وارد شود و هم مسائل زیست محیطی به همراه داشته باشد می‌توان سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را برای بهره‌گیری از این ثروت به سمت قم هدایت کرد.

در سیزدهمین جلسه شورای معادن قم که ظهر پنج‌شنبه با حضور عضو هیئت رئیسه و نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، استاندار و معاونان وی و هم‌چنین مسئولان سازمان صمت قم، اتاق بازرگانی و نمایندگان منابع طبیعی و محیط زیست استان در سالن کرامت استانداری برگزار شد، درباره آخرین اقدامات صورت گرفته برای سرمایه‌گذاری در معادن طلا و مس و علاوه بر آن لزوم مطالعات جامع و ایجاد راه دسترسی برای دریاچه نمک بحث شد.

آمادگی چین برای سرمایه‌گذاری ۱۸۰ میلیون یورویی
دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم در این جلسه از آمادگی و علاقه چین به سرمایه‌گذاری ۱۸۰ میلیون یورویی در بخش معادن استان خبر داد و گفت: طبق گزارش رسیده و جلسه مشترکی که با فعالان اقتصادی کشور چین داشتیم سرمایه‌گذاران این کشور برای سرمایه‌گذاری در بخش معادن قم رغبت دارند و تفاهم نام هم منعقد شده است.

محمد حاجی زمانی افزود: باید استان قم از آمادگی سرمایه‌گذاری ۱۸۰ میلیون یورویی کشور چین استقبال و از این ظرفیت بهترین استفاده را داشته باشد در حالی که بحث‌های مرتبط با معادن قم به راحتی قابل حل و فصل بود ولی ما هفت ماه است که آن را کش داده‌ایم.

بررسی تفاهم‌نامه گروه دوستی ایران و چین
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه بیان کرد: قرارداد ۲۵ ساله گروه دوستی ایران و چین را در مجلس در دست بررسی داریم که این تفاهم‌نامه و قرارداد زیر نظر دکتر لاریجانی بود و ما به عنوان نمایندگان مردم قم برای استفاده از این ظرفیت منتظر اضافه شدن هرگونه پیش‌نویس و مواردی برای این استان هستیم.

احمد امیرآبادی فراهانی تصریح کرد: سفیر کشور چین علاقه بسیاری برای بازدید از شهر قم دارد و می‌توان برای استفاده از این ظرفیت این موضوع را با جدیت پیگیری کرد؛ پیگیری‌هایی هم در کمیته‌های مختلف که از سوی آقای لاریجانی تشکیل شده بود صورت گرفته است.

مشخص شدن نوع سرمایه‌گذاری‌ها در معادن قم
وی با بیان اینکه نوع سرمایه‌گذاری‌ها در معادن قم باید مشخص شود، گفت: باید در قالب یک تفاهم‌نامه اکتشاف مسائل را بررسی کنیم، هرچند این مسئله دارای فراز و نشیب‌های فراوانی است.

نماینده مردم قم در خانه ملت، تصریح کرد: در حالی که باید از این فرصت استفاده کنیم و جزو استان‌هایی باشیم که عملیات ژئوفیزیکی در آن صورت گرفته ولی عملاً هنوز دست روی دست گذاشته‌ایم؛ باید سریعتر کمیته حل اختلاف بین نهادهای جهاد کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی و سازمان صمت قم تشکیل شود.

سرمایه‌گذاران از اداره منابع طبیعی شاکی هستند در حالی که استان کوچکی مانند قم دارای ذخایر مهم معدنی است و ما جلوی توسعه آنها را گرفته‌ایم

وی تصریح کرد: قرار بود کمیته‌ای متشکل از منابع طبیعی و سازمان صمت و دیگر دستگاه‌های مرتبط تشکیل شود که متأسفانه دچار بخشی نگری و افراطی‌گری‌های فراوانی در این زمینه شدیم.

امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه تحریم کنونی باید درس عبرتی باشد تا چشم امید از نفت بگیریم، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی در مسئله صادرات غیرنفتی و مالیات به دنبال معافیت‌های مالیاتی نیست و در بحث صادرات غیر نفتی هم باید جلوی صادرات محصولات خام را بگیریم در حالی که یک سرمایه‌گذار برای قم پیدا کردیم سر راه او سنگ اندازی و او را فراری دادیم.

به گفته وی، ناچاریم ماده ۲۴ را اجرا کنیم، سرمایه‌گذاران از منابع طبیعی شاکی هستند در حالی که استان کوچکی مانند قم دارای ذخایر مهم معدنی است و ما جلوی توسعه آن‌ها را گرفته‌ایم.

در اکتشافات جلوی آسیب‌ها به عرصه‌های منابع طبیعی گرفته شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم نیز در این جلسه طی سخنانی اظهار کرد: چندین جلسه با دستگاه‌های مرتبط با اکتشافات معادن استان برگزار شد و برای نخستین بار در تاریخ استان کمیته حل اختلاف هم تشکیل شده است و منابع طبیعی هم تأکید داشتند که اختلافی وجود ندارد که باید طی بازدید رئیس مؤسسه زمین شناسی کشور این مسائل حل و فصل شود.

محسن بهشتی با اشاره به اینکه هرگونه بهره برداری از معادن به عرصه‌های طبیعی قم آسیب می‌رساند، افزود: باید کاری کنیم که ضمن جبران خسارت به عرصه‌های طبیعی به منابع طبیعی و زیست محیطی هم آسیبی وارد نشود و باید راهکاری برای احیای مراتع صورت گیرد.

وی تصریح کرد: باید طبق قانون از محیط زیست استان دفاع و هم از منابع معدنی استفاده کنیم و این امر در قالب توافق صورت گیرد.

اکتشاف معادن در اولویت
استاندار قم هم در پایان این جلسه با انتقاد از طولانی شدن بحث اکتشاف و تصمیم نهایی برای نحوه برخورداری از این ثروت در استان قم، گفت: درباره اکتشاف معادن طلا و مس خیلی بحث‌ها طولانی شده است و در بحث تعاملات باید اولویت‌های توسعه استان مشخص باشد؛ یک طرف ماجرا معادن مس و طلا است و یک طرف هم منابع طبیعی و مسائل زیست محیطی قرار دارد.

بهرام سرمست افزود: راهکار قانونی آن مشخص است و به احترام معاون عمرانی دو هفته دیگر صبر می‌کنیم و دیگر منتظر نمی‌مانیم؛ اولویت توسعه استان اکتشاف معادن است و تعیین اولویت اول استان خارج از مسئولیت من نیست، در استان ظرفیت عظیمی در زمینه معادن داریم ولی معطل ماندیم.

کد خبر: ۵۶٬۷۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha