۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
روسیه واکسن کرونا را با قیمت کمتر از ۱۰ دلار عرضه می‌کند
چهارمین واکسن کرونا هم خبر از کارایی ۹۵ درصدی داد؛

روسیه واکسن کرونا را با قیمت کمتر از ۱۰ دلار عرضه می‌کند

چهارمین واکسن کرونا با کارایی بالغ بر ۹۵ درصد معرفی شد و دولت روسیه از اقدام برای ثبت این واکسن در سازمان بهداشت جهانی خبر داد. واکسن اسپوتنیک فایو تنها واکسن کرونای دنیا است که توسط یک موسسه دولتی تولید شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: با اینکه واکسن اسپوتنیک فایو اولین واکسنی بود که به عنوان واکسن کرونا رسما ثبت شد ولی مطالعه روی این واکسن و انجام سومین مرحله از آزمایشهای بالینی آن ادامه داد.

طبق گزارشهای موجود واکسن تولید کشور روسیه ۹۵ درصد کارایی دارد و  از تکنولوژی مشابه دو واکسن تولید پی فایزر و مدرنا برای تولید آن استفاده شده است. اما این واکسن مانند دو واکسن مذکور نیاز به نگهداری در دمای بسیار پایین ندارد و در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی گراد قابل نگهداری است. به همین دلیل توزیع این واکسن نسبت به دو رقیب دیگرش ساده تر است.

وزیر بهداشت کشور روسیه در بیانیه ای که روز گذشته منتشر کرده بود در مورد انتظارش برای بیشتر بودن کارایی واکسن نسبت به ۹۵ درصد صحبت کرده بود. وی با بیان این مساله گه تا کنون هیچ عارضه جانبی منفی و نگران کننده ای در دریافت کنندگان واکسن مشاهده نشده است گفت: «برخی از افرادی که واکسن را دریافت کرده اند خبر از ضعف و خستگی در طول یک روز یا یک تب بسیار خفیف داده اند که به سرعت برطرف شده است. بنابراین ما توانسته ایم به موفقیت بزرگی دست پیدا کنیم و واکسنی برای مبارزه با این بیماری مهلک به بازار عرضه کنیم.»

قیمت کمتر از ۱۰ دلاری هر دوز واکسن
 وزیر بهداشت کشور روسیه در مصاحبه با راشاتودی در مورد قیمت این واکسن نیز صحبت کرد. وی تاکید کرد: «ما واکسن را از رقبای خود ارزان تر به بازار عرضه می کنیم. مردم روسیه واکسن را رایگان دریافت می کنند ولی ساکنان دیگر کشورها هم می توانند با پرداخت کمتر از ۱۰ دلار به ازای هر دوز واکسن، در برابر این ویروس ایمنی پیدا کنند.

وزیر بهداشت روسیه در ادامه گفت: «واکسن در دو دوز به داوطلبان تزریق شده است. تا کنون ۲۳ هزار نفر در این مرحله از آزمایشها شرکت کرده اند ولی تعداد افرادی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده اند برابر با ۱۸۷۹۴ نفر بود. طبق بررسی های انجام شده بعد از ۲۸ روز از تزریق اولین دوز واکسن میزان کارایی آن برابر با ۹۱.۴ درصد بود و با گذشت ۴۲ روز از تزریق دوز اول یا یک هفته بعد از تزریق دوز دوم، کارایی به ۹۵ درصد رسید. ما انتظار داریم با گذشت بیش از دو هفته از تزریق دوم، کارایی واکسن افزایش پیداکند. تا کنون تنها ۳۹ نفر از افرادی که در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی شرکت کرده بودند خبر از ابتلا به کرونا داده اند.»

مرکز مطالعاتی گامالیا که مسول تولید واکسن بود اعلام کرده است نتایج اولیه از این مرحله به زودی در یکی از نشریات معتبر پزشکی منتشر می شود ولی زمان دقیقی برای انتشار این مقاله عنوان نکرد. این مرکز مطالعاتی تاکید کرد نتیجه سومین مرحله از آزمایشهای بالینی بعد از تکمیل اطلاعات منتشر می شود.

روسیه یک میلیارد دوز واکسن تولید می کند
 نکته مهم دیگری که مطرح شد، توان تولید بالغ بر یک میلیارد دوز واکسن در سال ۲۰۲۱ است که با توجه به توان تولید دیگر شرکتهای داروسازی  انتظار می رود حجم واکسن تولید شده در دنیا تا انتهای سال بعد از مرز ۷ میلیارد دوز فراتر رود. حال اگر واکسن هایی که چین روی آنها کار می کند هم بتواند مورد تایید قرار بگیرد، می توان با اطمینان گفت که تمامی مردم جهان می توانند در سال بعد در برابر این ویروس مهلک ایمن شوند و زندگی در دنیا به حالت عادی بازگردد.

آذر قانی، متخصص بیماریهای عفونی در امپریال کالج لندن انتشار این خبر را بسیار امیدوارکننده خواند و گفت: «به نظر می رسد روزهای سخت سال ۲۰۲۰ در حال پایان یافتن است و موجی از امید در دنیا ایجاد شده است. واکسن تولید روسیه چهارمین واکسنی است که با کارایی بالغ بر ۹۰ درصد در دنیا تولید شده است و انتظار می رود به زودی و بعد از انتشار اطلاعات دقیق  تایید شود و مورد استفاده قرار بگیرد.»

او ادامه داد: «عدم وجود اثر جانبی منفی در بیش از ۲۰ هزار نفری که در این آزمایشها شرکت کرده اند هم بسیار شگفت انگیز است.»

روسیه اعلام کرده است برای ثبت واکسن در سازمان بهداشت جهانی اقدام کرده است و انتظار دارد به سرعت بررسی واکسن در این سازمان شروع شود. از طرف دیگر دولت روسیه  خبر از مشارکت این کشور با چین و هند برای تولید واکسن داد.

در بیانیه رسمی دولت آمده است: «کشورهای در حال توسعه BRICS شامل برزیل و روسیه و چین و هند و افریقای جنوبی، می توانند در تولید واکسن با هم همکاری کنند تا توان تولید و عرضه واکسن افزایش پیدا کند. توافق های اولیه با دو کشور چین و هند انجام شده است ولی مذاکرات با کشورهای دیگر همچنان ادامه دارد. کشور مجارستان هم خبر از همکاری با روسیه در تولید واکسن داد.»

کد خبر: ۵۶٬۳۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha