۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
دلار در حال سرازیری به کانال ۲۴ هزار تومان/ طلا حدود یک میلیون شد
«بازار» از سیر نزولی قیمت ها در بازار سکه و ارز گزارش می دهد؛

دلار در حال سرازیری به کانال ۲۴ هزار تومان/ طلا حدود یک میلیون شد

سیر نزولی قیمت ها در بازار ارز و سکه ادامه دار شده است، به گفته کارشناسان قیمت این کالاها تا رسیدن به نرخ واقعی همچنان کاهشی خواهد بود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت ها در بازار ارز و سکه مدتی است کاهشی است طوری که بهای این کالاها روز به روز به تدریج کم و کمتر می شود. به طور مثال قیمت سکه که اوایل ماه گذشته به ۱۷ میلیون رسیده بود و دلاری که نرخ ۳۲ هزار تومانی را در آن مدت زمان تجربه کرد اکنون در بازار بشدت کاهش یافته اند چرا که خریداری در بازار وجود ندارد.

کارشناسان و فعالان بازار می گویند؛ عدم رغبت سرمایه گذاران به سرمایه گذاری بر روی این کالاها به دلیل پرریسک بودن بازار و نوسان قیمت این کالاها دیگر جذابیتی را برای فعالان چنین بازار ایجاد نمی کند، علاوه بر این با توجه به برنامه های دولت در ثبات بخشی اقتصاد کشور و ساماندهی قیمت ها، اکنون مدتی است بازار جنب و جوش خاصی ندارد و همه فروشنده سکه و ارز شده اند تا خریدار.

قیمت ارز تا واقعی شدن باید کاهش یابد
اسماعیل صابری کارشناس بانکی در گفتگو با «بازار» درباره علل کاهش قیمت ها در بازار سکه و ارز می گوید؛ قیمت ارز باید به نرخ واقعی خود در بازار برسد، چرا که در ماههای گذشته قیمت این کالا بصورت هیجانی در بازار افزایش می یافت و این افزایش قیمت واقعی نبود.   وی با بیان اینکه حباب قیمت سکه ۱۷ میلیونی در ماه گذشته کاملا محرز بود افزود: با کاهش قیمت سکه، حباب این کالا به تدریج در حال خالی شدن است  از طرفی دولت نیز اکنون باید در این شرایط مناسب، با سیاست گذاری های خاص بازار را به خوبی مدیریت کند تا قیمت ها تثبیت شوند و دوباره افزایش نیابد.

این کارشناس بانکی اضافه کرد: افزایش بی منطق قیمت ارز باعث رشد قیمت ها در بازار می شود که در پی آن بهای کالا و خدمات نیز سیر صعودی به خود می گیرند. اما جالب اینجاست که با کاهش قیمت ارز در بازار، کالاهای که قبلا به بهانه افزایش نرخ ارز گران شده بوده اند ارزان نمی شوند.

افزایش بی منطق قیمت ارز باعث رشد قیمت ها در بازار می شود که در پی آن بهای کالا و خدمات نیز سیر صعودی به خود می گیرند. اما جالب اینجاست که با کاهش قیمت ارز در بازار، کالاهای که قبلا به بهانه افزایش نرخ ارز گران شده بوده اند ارزان نمی شوند

دلار در آستانه افتادن به کانال ۲۴ هزار تومان
بنا به این گزارش، هم اکنون در بازار ارز قیمت دلار ۲۵ هزار تومان، یورو ۳۰ هزار تومان است. این در حالی است که با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی نیز افزایش یافته است.

مهمترین عامل تأثیرگذار در بازار ارز از دیدگاه کارشناسان، چشم انداز مثبت به آینده این بازار است. هم‌اکنون قیمت فروش دلار در صرافی‌ها با کاهش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۵ هزار و ۵۰ تومان و قیمت خرید دلار نیز با اختلاف ۱۲۰۰ تومانی نسبت به قیمت فروش، ۲۳ هزار و ۸۵۰ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز با کاهش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل معادل ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است.

سیر نزولی قیمت سکه و طلا
 سیر نزولی قیمت ها در بازار سکه و ارز تا جایی است که دلار صبح روز یکشنبه در صرافی ها در کانال ۲۲ هزار تومان قیمت خورده بود ولی در ادامه با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد بار دیگر به کانال های بالاتر بازگشت.  گفتنی است نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی متغییر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می کند.

با کاهش قیمت ارز در بازار قیمت سکه و طلا نیز بر مدار کاهش قرار گرفت. هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۷۱ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون تومان است.

همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون ۴۲۸ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

کد خبر: ۵۶٬۲۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha