۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
 بودجه شرکت‌های دولتی ۳ برابر بودجه عمومی کشور است
نماینده مجلس شورای اسلامی:

بودجه شرکت‌های دولتی ۳ برابر بودجه عمومی کشور است

آزادی خواه، نماینده مجلس شورای اسلامی یکی از ضرورت‌های نظام بودجه‌ریزی و تغییر ساختار آن را شفافیت مالی شرکت‌های دولتی دانست.

 به گزارش بازار، حجت الاسلام احد آزادی خواه، نماینده مجلس شورای اسلامی یکی از ضرورت های نظام بودجه ریزی و تغییر ساختار آن را شفافیت مالی شرکت های دولتی دانست و گفت: عمده مراودات مالی در کشور توسط شرکت های دولتی انجام می شود که شرکت نفت یکی از آن ها محسوب می شوند.

وی با اشاره به شرکت های دولتی که خدمات از جمله آب، برق و گاز به مردم می فروشند، بر ضرورت شفافیت آنها تاکید کرد و افزود: در سال های گذشته از ۳۸۰ هزار میلیارد تا نهایتا ۴۷۰ هزار میلیارد تومان کل بودجه عمومی کشور بود در حالی که بودجه شرکت های دولتی حدود سه برابر بودجه عمومی کشور است.

نماینده مجلس شورای اسلامی، بودجه اصلی کشور را بودجه شرکت های دولتی دانست و عنوان کرد: گرچه برای عملکرد و هزینه کرد بودجه شرکت های دولتی گزارشی خوانده می شود اما اصلا این گزارش کافی نیست. شرکت نفت بیش از ۱۴ درصد از فروش محصولات نفتی را در اختیار می گیرد که باید مشخص شود در کجا و به چه شکل این پول ها هزینه می شود.

حجت الاسلام آزادی خواه افزود: تقریبا سهم شرکت نفت از میعانات گازی و فرآورده های نفتی ۶۰ تا ۷۰ درصد صندوق توسعه ملی است. باید مشخص شود این هزینه ها در چه بخش هایی صورت می گیرد اما متاسفانه شفافیتی در این زمینه به صورت کامل وجود ندارد.

وی به شرکت آب و فاضلاب اشاره و بیان کرد: این شرکت برای اینکه شفافیت داشته باشد، می تواند اعلام کند چه میزان و در چه بخش هایی و کدام شهرها و مناطق هزینه کرده است اما متاسفانه این شفافیت وجود ندارد و خیلی وقت ها مجبور هستیم با چند تبصره در بودجه، بودجه شرکت ها را تعیین تکلیف کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی نقش شرکت ها را دارای اهمیت دانست و عنوان کرد: باید به میزان توسعه یافتگی و نه کمیت، در بودجه ریزی کشور توجه کنیم و این برای ایجاد یک توازن در کشور است. یکی از جلسات علنی مجلس در هفته گذشته اصلاح ساختار بودجه بود و بعضی از احکامی که جای آن ها در نظام بودجه ای کشور خالی بود برای ساماندهی و هماهنگی و شفافیت بهتر قرار است در قالب احکام بودجه سنواتی گنجانده شود.

کد خبر: ۵۶٬۲۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha