۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
دیوار بلند صاحبان کوره های آجر پزی مقابل صنعتی سازی/ ترویج صنعتی سازی فقط با بازی کلمات!
مدیر مطالعات توسعه و عمران امید با بازار مطرح کرد

دیوار بلند صاحبان کوره های آجر پزی مقابل صنعتی سازی/ ترویج صنعتی سازی فقط با بازی کلمات!

محمدی پور، مدیر مطالعات اقتصادی شرکت توسعه و عمران امید با بیان اینکه به صنعتی سازی مسکن به عنوان یک صنعت نگاه نمی شود، گفت: جدی گرفتن صنعتی سازی در ایران به بازی با کلمات تبدیل شده و سازندگان مسکن هیچ انگیزه تشویقی برای ورود به این موضوع ندارند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: صنعتی سازی مسکن سالهاست که در ایران در جا می زند. عدم حمایت دولت و عدم وجود تشویق های مناسب برای رفتن سازندگان مسکن برای صنعتی سازی باعث شده تا این روزها صنعتی سازی به کمتر از پنج درصد برسد. 

احمد خرم وزیر اسبق راه و شهرسازی و رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با تاکید بر اینکه ۴۰ درصد ساخت و سازهای کشور باید صنعتی سازی باشد می گوید این درصد در حال حاضر به دلیل عدم حمایت دولت حدود چهار درصد است. او معتقد است در حالیکه با رفتن به سمت صنعتی سازی می توانیم هم کیفیت ساخت و ساز را بالا ببریم و هم می توانیم قیمت تمام شده ساخت را کاهش دهیم می بینیم که صنعتی سازی دز کشور فراموش شده و در حد چهار درصد است.

خاک رُس که در تولید آجر استفاده می شود از مواد اولیه و بستر مناسب برای کشاورزی است. که در اروپا به عنوان یک محصول استراتژیک مورد بهره ‌برداری قرار می گیرد گفت: متاسفانه خاک رُس در کشور ما به صورت آجر تولید شده و در دیوار ساختمان بکار رفته و سالها زیر گچ و خاک مدفون می شود

مقاومت صاحبان کوره های آجرپزی با صنعتی سازی
مسعود محمدی پور مدیر مطالعات اقتصادی شرکت توسعه عمران امید در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در خصوص دلایل پایین بودن سهم صنعتی سازی مسکن در کشور می گوید: در حال حاضر در کشور حدود هفت هزار کوره آجر پزی وجود دارد که صاحبان آن با حرکت ساخت و ساز به سمت فن آوری های نوین ساختمانی و ساخت صنعتی مسکن از خود مقاومت نشان خواهند داد.  


وی با اشاره به اینکه خاک رُس که در تولید آجر استفاده می شود از مواد اولیه و بستر مناسب برای کشاورزی است. که در اروپا به عنوان یک محصول استراتژیک مورد بهره ‌برداری قرار می گیرد گفت: متاسفانه خاک رُس در کشور ما به صورت آجر تولید شده و در دیوار ساختمان بکار رفته و سالها زیر گچ و خاک مدفون می شود.  

وی اظهار داشت: با حرکت به سمت رویکرد ساخت صنعتی مسکن و تبدیل آن به یک مدل و فرهنگ، محل صرفه جویی های عمده ای در ارتباط با مصرف انرژی، مصرف سیمان و فولاد و حتی هزینه های بکار گیری نیروی انسانی را در پی خواهد داشت. اما می بینیم که عدم مصرف بهینه سرمایه های ملی فوق الاشاره روز به روز در حال افزایش است.  

اگر صنعتی سازی ساختمان در ایران رونق می گرفت و از سنتی سازی فاصله می گرفتیم امروز واحد های مسکونی ۳۰ ساخت را به عنوان کلنگی تخریب نمی کردند

محمدی پور در پاسخ به این پرسش که سنتی سازی باعث شده که عمر مفید ساختمان ها در ایران به ۳۰ سال کاهش یابد؟ گفت : اگر صنعتی سازی ساختمان در ایران رونق می گرفت و از سنتی سازی فاصله می گرفتیم امروز واحد های مسکونی ۳۰ ساخت را به عنوان کلنگی تخریب نمی کردند. امروز با استفاده از فناوری های نوین ساختمانی و توسعه صنعتی سازی می توانستیم با بهبود کیفیت ساخت عمر مفید ساختمان ها را در عدد ۵۰ تا ۱۰۰ سال برآورد کنیم.  

مدیر مطالعات اقتصادی شرکت توسعه و عمران امید افزود: از مزیت های صنعتی سازی مسکن می توان به جلو گیری از هدر روی انرژی در ساختمان ها اشاره کرد. چرا که آمار ها نشان می دهد که میزان هدر روی انرژی در ساختمان ها در ایران چهار تا پنج برابر کشور های اروپایی است و این یک هشدار برای مسئولان است که هر چه سریعتر نسبت به این موضوع چاره ای بیندیشید.

مقایسه ای بین آجر فشاری سنتی و بتن سبک گازی AAC
وی ادامه داد: اگر بخواهیم از لحاظ کاهش هزینه های سرمایش و گرمایش و صرفه جویی انرژی ، مقایسه ای بین آجر فشاری سنتی و بتن سبک گازی AAC انجام دهیم یک دیوار به ضخامت ۲۰سانتی متر ساخته شده از بلوک بتن سبک گازی به علت پایین بودن وزن مخصوص اش و عدم نیاز به عایق کاری اضافی برابری می نماید با دیوار ضخامت ۱۳۵ سانتی متر آجر فشاری که این امر سبب کاهش هزینه های ساخت و جلوگیری از اتلاف سرمایه های ملی و شخصی می شود.  

محمدی پور با تاکید بر اینکه با نگاه ویژه به ساخت صنعتی مسکن و توسعه انبوه سازی مسکن، زمینه های صادراتی خدمات فنی و مهندسی به کشورهای همسایه را می توان فراهم نمود و این خود فرصت جدیدی برای ایجاد درآمدهای ارزی و رشد درآمد ملی است، گفت : در صنعتی سازی سرعت ساخت و ساز بالا می رود و خواب سرمایه کاهش می یابد. اما نکته منفی در صنعتی سازی ساختمان این است که در این روش نیازمند سرمایه اولیه زیاد نسبت به روش سنتی هستیم.

وی افزود: اما هدر رفت مصالح ساختمانی با بهره گیری از فناوری های نوین ساختمانی به شدت کاهش یافته و حتی می توان گفت تقریبا به صفر می رسد و از سوی دیگر استفاده از مصالح سبک، به کار گیری شیوه های جدید ساختمان سازی و متعاقبا اجرای ساختمان های سبک صنعتی گامی موثر در کاهش خطرات ناشی از زلزله است. چرا که اگر دقت بفرمایید در کشوری مثل ژاپن که کشوری زلزله خیز است در هنگام وقوع زلزله تنها چند مصدوم بجا می گذارد که دلیل آن ساخت ساختمان های با مصالح و سازه های سبک است.  

مدیر مطالعات اقتصادی شرکت توسعه و عمران امید با بیان اینکه در سنتی سازی بار مرده ساختمان بسیار بالا است و در هنگام زلزله، ساختمان ها مقاومت می‌ کنند و به همین دلیل می بینیم که آمار خسارت بسیار افزایش می یابد گفت: بطور نمونه با استفاده از بتن سبک گازی به جای آجر سفالی وزن بار مرده ساختمان حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد کاهش می یابد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای ترویج صنعتی سازی در ایران نیازمند سرمایه گذاری هستیم یا اینکه ابتدا باید فرهنگ سازی شود؟ گفت :ابتدا باید به این موضوع اشاره کنم که ساخت و ساز بصورت نیمه صنعتی، سنتی سازی است که با استفاده از مصالح نوین ساختمانی باعث ارتقاء کیفی بنا می‌شود که بتدریج با استقبال تقریبا خوبی در کشور مواجه شده است.  

وی افزود: بطور مثال بتن سبک گازی یک نوع مصالح ساختمانی ایده آل برای کاهش صدا می باشد. که در ساخت و ساز اماکن درمانی مانند بیمارستان ها می تواند مورد استفاده قرار گیرد. پس اگر فرهنگ سازی در هر بخش چه بهره بردار مسکن و چه متخصصین و سرمایه گذاران صورت پذیرد به خوبی از آن روش و تکنولوژی استقبال خواهد شد.             
 

نکات منفی صنعتی سازی
وی افزود: اما نکات منفی صنعتی‌ سازی را باید در محدودیت طراحی در کنار هزینه سرمایه ای اولیه نسبتا زیاد برای سازندگان بدانیم. به هر حال اگر اتمام یک پروژه به روش سنتی دو سال به طول بیانجامد، در روش صنعتی هشت ماه به اتمام خواهد رسید. بطور کلی دوره بازگشت سرمایه ۱/۳روش سنتی خواهد بود.

محمدی پور خاطر نشان کرد: به هر حال باید ابتدا برای گسترش صنعتی سازی مسکن، فرهنگ سازی را جدی بگیریم. این اقدام می تواند با دادن امتیاز از سوی شهرداریها به سازندگان مسکن سرعت بیشتری به خود بگیرد. یعنی شهرداریها می توانند با تشویق هایی مثل دادن تراکم بیشتر به سازنده های مسکن که از صنعتی سازی با رعایت استاندارد ها استفاده می کنند به سمت رونق صنعتی سازی حرکت کنیم.  

باید صنعتی سازی همانند زمانی که مسکن مهر به اوج خود رسیده بود در دولت نهم و دهم به عنوان یک صنعت شناخته شود

وی در پاسخ به این پرسش که به هر حال این روزها شاهد این هستیم که برخی مسئولان وزارت راه و شهر سازی از صنعتی سازی حمایت می کنند و یا مقامات بانک مسکن عنوان می کنند که سقف تسهیلات ساخت مسکن برای سازندگانی که از فن آوریهای نوین استفاده کنند بیشتر خواهد بود گفت: باید صنعتی سازی همانند زمانی که مسکن مهر به اوج خود رسیده بود در دولت نهم و دهم به عنوان یک صنعت شناخته شود. منظور از بیان این مطلب، ترسیم مسیر و توالی اقدامات همسو، یکپارچه و سیستماتیک برای دستیابی به هدف نهادینه کردن سهم صنعتی سازی در بخش ساختمان و مسکن کشور است.

محمدی پور خاطر نشان کرد: همزمان با رشد جمعیت کشور و حرکت سریع به سمت افزایش تقاضای ازدواج، اشتغال و مسکن، پاسخ گویی به این تقاضا و نیاز دیگر با روش های دستی و سنتی امکان پذیر نخواهد بود و ضرورت ایجاب می کند با حمایت از صنعتی‌سازی مسکن به عنوان یک صنعت راهبردی و استراتژیک، ساز و کار های موجود متناسب با تقاضا تغییر نماید، که مناسب ترین گزینه در حال حاضر همان ساخت مسکن بصورت صنعتی و با استفاده از فناوری های نوین ساختمانی می باشد. که علاوه بر پاسخ گویی به تقاضا روز افزون، برآیند آن باعث رونق تولید و تاثیر مستقیم در رشد اقتصاد ملی خواهد داشت.  

وی تاکید کرد: ترغیب آحاد جامعه نسبت به جایگزینی ساختمان های صنعتی ساز با سنتی ساز،  ایجاد گرایش در انبوه سازان نسبت به سرمایه‌ گذاری در حوزه صنعتی‌سازی مسکن، جذب حمایت بانک ها درکمک به احداث کارخانه های تولید مصالح نوین ساختمانی و پیشنهادات دیگر به عنوان یک هدف کلان با ایجاد یک مرکز راهبری و متمرکز صنعتی‌ سازی مسکن این امر می تواند محقق شود.

کد خبر: ۵۶٬۱۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha