۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۶
بورس  این هفته صعودی تمام می‌شود
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار:

بورس این هفته صعودی تمام می‌شود

قلی پور، کارشناس بازار سرمایه اعتقاد دارد بازار در این هفته صعودی تمام خواهد شد.

رامین کیانی؛ بازار:  بورس دومین روز از آخرین ماه فصل پاییز را با رنگ سرخ شروع کرد و بیشتر سهام داران را ناراحت کرد چرا که روند نزولی دیروز را ادامه داد و البته در میانه معاملات با شیب نسبتا ملایمی بالا رفت اما نتوانست  به حالت قبل برگشته و کسری را جبران کند  و بالاخره بازار در حالت منفی و سرخ به کار خودش پایان داد.  

به گفته کارشناسان دخالت‌های دولت و مجلس از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند باعث شود شاخص کل بازار سرمایه به این شکل تغییر موضع دهد و از حالت مثبت پس از هفت روز به سمت منفی گرایش پیدا کند پس این دو قوه باید برای نحوه قیمت‌گذاری‌ها چه در بورس کالا و چه در بورس اوراق بهادار کمترین دست‌اندازی را داشته باشند و اجازه دهند بازار و سهامداران کار خود را جلو ببرند و بازارگردانی‌ها و حمایت‌ها از طرف سهامداران حقیقی سهم‌ها انجام شود پس افت قیمت شدید دو روزه فلزات اساسی و همچنین رشد قیمت شرکت‌های فعال در حوزه سنگ آهن را می‌توان گردن شیوه‌نامه جدید تعیین قیمت محصولات فولادی از طرف دولت انداخت.

مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار در تحلیل شرایط بورس گفت: شرایط بازار عادی است چرا که در حالت طبیعی مدتی سیر بازار صعودی است و پس از آن مسیر بازار نزولی می شود؛ و این نوسان خیلی عجیب نیست.  

او ادامه داد: در بلند مدت بازار باید براساس متغیرهای بنیادی تعدیل بشود که متغییرهای بنیادی هم شامل  سودآوری شرکت ها؛ نقش تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی؛ نرخ ارز می شود که اگر اینها را در نظر بگیرید چشم انداز بازار مشخص شده و می توان آن را تعیین کرد. 

قلی پور تصریح کرد: مهم ترین مسئله نرخ ارز بوده که الان حدود ۲۶ هزار تومان است و ارزش ارزی بازار بورس حدود ۱۵۰ میلیارد دلار هست‌ که بر این اساس ارزش بازار مشخص می شود. در حال حاضر بازار بیش از ۵ میلیون میلیون میلیاردتومان ارزش داشته و بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار هست و به نظر می رسد که بازار یا چشم انداز نرخ ارز را بالاتر می بیند یا باید شاهد تعدیل تدریجی در ارزش بازار باشیم. البته در بلند مدت ما همواره شاهد رشد نرخ ارز در اقتصاد کشور بالاخص سالهای اخیر بودیم.  

قلی پور تاکید کرد: چشم انداز بورس در حال حاضر به آثار عملی انتخاب بایدن در ایالات متحده آمریکا و تاثیر آن بر نرخ ارز وابستگی دارد، البته نرخ بهره هم که در بازار اثر  معکوس دارد و اگر با کاهش احتمالی نرخ ارز، نرخ بهره هم کاهش یابد، بورس نگرانی نخواهد داشت. 

او افزود: در مورد سودآوری شرکت ها باید ببینیم که پس از احیای برجام چه اتفاقی برای شرکت ها خواهد افتاد و باید درک کنیم نوسانات در بازار طبیعی هست‌ اما باید منتظر بود و دید که شرایط چه طور رقم خواهد خورد. 

روند بازار تا پایان سال چگونه است؟
قلی پور در مورد روند بازار تا پایان سال ۹۹ گفت: رفتار سرمایه گذاران کوتاه مدت یعنی سفته بازان و بلند مدت که هر دو برای بازار اساسی هستند، چشم انداز بازار را تعیین خواهد نمود.

او افزود: در بلند مدت به خاطر تورم موجود در اقتصاد کشور که سالانه بیش از ۲۰ درصد است احتمالا  بازار صعودی خواهد بود البته نوسان هم در این سیر وجود خواهد داشت اما پیش بینی من این است که اگر با آمدن بایدن نرخ ارز کاهش پیدا کند؛ بازار متناظر افت خواهد کرد مگر آنکه نرخ بهره تا پایان سال خیلی کاهش پیدا کند که الان حدود ۲۰ درصد است البته این اصلاح بازار موقتی خواهد بود حتی اگر کاهشی باشد و دوباره روند رو به رشد را شاهد خواهیم بود. 

اثر شیوه نامه جدید برای محصولات فولادی
قلی پور در پایان درباره اثر شیوه نامه جدید زنجیره فولاد در بازار سرمایه و بورس فلزات اساسی گفت: اینکه قیمت گذاری براساس یک مرجعی باشد در بورس در واقع فرع قضیه بوده  و اصل ماجرا به نرخ ارز بستگی دارد. اگر دولت باز هم دخالت در بازار را رویه داشته باشد؛ فرقی نخواهد داشت مرجع این قمیت گذاری فوب خلیج فارس بوده با نرخ منطقه CIS چرا که باز هم بازار به هم خواهد خورد. در این دستورالعمل شاهد  دستکاری به ضرر صنعت فولاد هستیم و به نظرم هر جا از منطق بازار فاصله می گیریم، نه تنها سرمایه گذاران آسیب می بینند، بلکه طرح های توسعه در صنعت دچار مشکل شده، رانتها تشدید می شوند و دولت نیز به علت افزایش عدم شفافیت درآمدهای خود را از دست خواهد داد. اگر دولت قصد حمایت از صنعت و مصرف کننده فولد دارد می تواند سوبسیدهای دیگری مثل نرخ بهره ترجیحی، مالیات ترجیحی، سوبسید انرژی و غیره داشته باشد.

کد خبر: ۵۵٬۸۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha