۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵
خام فروشی دانه‌های روغنی در دهلران/ کارخانه روغن کشی احداث نشد
بازار گزارش می‌دهد؛

خام فروشی دانه‌های روغنی در دهلران/ کارخانه روغن کشی احداث نشد

ایلام- شهرستان دهلران در حالی به عنوان قطب تولید دانه‌های روغنی کلزا و کنجد در استان ایلام شناخته می‌شود که این محصولات به صورت خام و در نبود صنایع تبدیلی به دیگر مناطق کشور ارسال و به فروش می‌رسند.

بازار؛ گروه استان‌ها: شهرستان دهلران با داشتن زمین‌های حاصلخیز و آب فراوان با تولید سالانه ۴۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی یکی از مهمترین مناطق کشور برای کشاورزی شناخته می‌شود.

هم اکنون این شهرستان با ظرفیت ۵۰ درصد کل تولیدات بخش کشاورزی استان ایلام، به عنوان قطب اصلی تولید کشاورزی در استان شناخته می‌شود.

از مهمترین محصولات تولیدی در شهرستان دهلران، رونق کشت دانه‌های روغنی کنجد و کلزا است که هر ساله با استقبال بسیار خوب کشاورزان منطقه مواجه می‌شود.

مقاومت این محصولات در مقابل تنش‌های آبی و سازگاری آب و هوا و خاک منطقه و همچنین درآمد خوب باعث استقبال کشاورزان از کشت این دانه‌های روغنی در شهرستان شده است.

استقبال کشاورزان دهلرانی از کشت دانه‌های روغنی
یکی از کشاورزان شهرستان دهلران در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: کشت دانه‌های روغنی مثل کلزا و کنجد به دلیل با ارزش بودن این محصولات با استقبال بسیار خوب کشاورزان منطقه مواجه شده است.

علی کاوری عنوان کرد: هم اکنون فصل کشت کلزا و برداشت کنجد در شهرستان آغاز شده و کشاورزان مشغول فعالیت هستند.

اگر صنایع تبدیلی مثل کارخانه‌های روغن کشی در منطقه وجود داشته باشد، قطعاً سطح زیر کشت این دانه‌های روغنی در شهرستان بالا خواهد رفت

وی با اشاره به اینکه تنها مشکل کشاورزان منطقه بحث فروش محصول در دیگر مناطق کشور است، افزود: اگر صنایع تبدیلی مثل کارخانه‌های روغن کشی در منطقه وجود داشته باشد، قطعاً سطح زیر کشت این دانه‌های روغنی در شهرستان بالا خواهد رفت.

کاوری بیان کرد: کشت کنجد و کلزا بهترین راه مقابله با کم آبی است، این محصولات به دلیل مقاومت به خشکی و گرما اهمیت بسیار زیادی در توسعه کشاورزی مناطق نیمه خشک دارد.

دهلران قطب تولید کلزا و کنجد در ایلام
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهلران در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: دانه‌های روغنی یکی از مهمترین محصولات استراتژیک در بخش کشاورزی به شمار می‌رود.

علی غلامی بیان کرد: با توجه به سیاست‌های حمایتی جهاد کشاورزی از کشت دانه‌های روغنی، خوشبختانه چند سالی است که کشت کنجد و کلزا در شهرستان رونق خوبی گرفته است.

پیش بینی می‌شود امسال ۶۳۰ تن دانه‌های روغنی کنجد به ارزش بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان از این مزارع تولید و روانه بازار مصرف شود

وی با اشاره به فصل برداشت کنجد در سطح شهرستان دهلران، افزود: برداشت کنجد در سطح ۶۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان آغاز شده و پیش بینی می‌شود امسال ۶۳۰ تن دانه‌های روغنی کنجد به ارزش بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان از این مزارع تولید و روانه بازار مصرف شود.

غلامی گفت: دانه‌های کنجد دارای ۴۵ تا ۵۰ درصد روغن است که درآمد بسیار خوبی نصیب کشاورزان شهرستان دهلران کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی دهلران افزود: سال گذشته از مجموع ۲۲ هزار تن کلزای تولیدی در استان ایلام، بیش از ۷۰ درصد این میزان در شهرستان دهلران تولید شده است.

کارخانه روغنی کشی در دهلران احداث می‌شود
فرماندار شهرستان دهلران نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با توجه به تولید بسیار خوب دانه‌های روغنی نظیر کلزا و کنجد در سطح شهرستان دهلران، مقدمات راه اندازی کارخانه روغن کشی در شهرستان فراهم شده است.

مجید عسگری عنوان کرد: هم اکنون سرمایه گذار برای احداث کارخانه روغنی کشی اعلام آمادگی کرده و تسهیلات لازم نیز در اختیار این سرمایه گذار قرار خواهد گرفت.

وی افزود: با احداث کارخانه روغن کشی قطعاً مشکل اصلی خام فروشی محصولات کنجد و کلزا در شهرستان حل می‌شود و در آینده این شهرستان در بحث تولید دانه‌های روغنی در کشور سرآمد خواهد شد.

لزوم برندسازی محصولات مهم کشاورزی در ایلام
یکی از کارشناسان حوزه کشاورزی در استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: محصولات با کیفیتی مثل کنجد و کلزا امروزه در سطح استان ایلام تولید می‌شود که به دلیل نبود صنایع تبدیلی به دیگر مناطق کشور ارسال می‌شوند.

محمد عباسی افزود: ایجاد صنایع تبدیلی، کارگاه‌های فرآوری و بسته بندی از مهمتری نیازهای بخش کشاورزی در استان ایلام شناخته می‌شوند.

متاسفانه محصولات کشاورزی باکیفیت ایلام در سطح کشور شناخته شده نیستند

وی با اشاره به اینکه کیفیت بالای محصول کنجد تولیدی در دهلران نیازمند برندسازی است، افزود: متاسفانه محصولات کشاورزی باکیفیت ایلام در سطح کشور شناخته شده نیستند.

با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی در شهرستان دهلران برای تولید دانه‌های روغنی مثل کنجد و کلزا، حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی برای راه اندازی صنایع تبدیلی و بسته بندی در این شهرستان بسیار حایز اهمیت است.

در آینده‌ای نزدیک با طرح موسوم به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری بخش مهمی دیگر از اراضی کشاورزی شهرستان آبی می‌شوند، برنامه ریزی برای کشت محصولات دانه‌های روغنی در صورت احداث صنایع تبدیلی می‌تواند درآمد و اشتغال بسیار خوبی نصیب کشاورزان شهرستان شود.

  ۹۰ درصد روغن خوراکی کشور ما وارداتی است، افزایش سطح زیر کشت دانه های روغنی مثل کنجد در شهرستان دهلران می تواند بخشی از نیاز کشور هرچند اندک را مرتفع کند.

کد خبر: ۵۵٬۸۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha