۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
 دولت با دخالتهای خود در بازار سرمایه تلاطم را افزایش داده است/ دولت بورس را به روند طبیعی خود رها کند
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

دولت با دخالتهای خود در بازار سرمایه تلاطم را افزایش داده است/ دولت بورس را به روند طبیعی خود رها کند

یک کارشناس بازار سرمایه درباره روند معاملات امروز بازار سرمایه گفت: بعد از هر صعودی، روند نزولی برای یک بازار طبیعی است اما دولت نباید با دخالت‌های خود این تلاطم قیمت‌ها را افزایش دهد و باید اجازه دهد تا بازار کار خود را انجام دهد.

فاطمه میرزایی؛ بازار: بازار سرمایه روز بارانی خود را با رنگ خون آغاز کرد و بیشتر سهم‌های این بازار با رنگ قرمز روی تابلو آغاز به کار کرده و ته دل سهامداران را خالی کردند. چراکه تالار شیشه‌ای هنوز روی موج نزولی روز گذشته خود قرار داشت و جایی برای رفتن نداشت که به هر حال، این ریل نزولی بالاخره قطع و حرکت دوباره شاخص کل به بالا آغاز شد اما این صعود چندان چشمگیر نبود که سقوط ۲۸ هزار واحدی خود در ابتدای معاملات را جبران کند و به طور کلی کار خود را با آخرین جان دادن‌های خود برای بالا آمدن، منفی تمام کرد.

سیکل صعودی خیلی از سهم‌ها کامل نشده است و اگر مقایسه کنیم، قیمت اغلب سهم‌های اثرگذار تقریبا قیمت زمستان ۹۸ یا حتی قبل از آن است

افت سهام فلزات در سایه سنگین دخالت دولت
به گفته کارشناسان دخالت‌های دولت و مجلس از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند باعث شود شاخص کل بازار سرمایه به این شکل تغییر موضع دهد و پس از هفت روز، از حالت مثبت به سمت منفی گرایش پیدا کند. پس این دو قوه باید برای نحوه قیمت‌گذاری‌ها چه در بورس کالا و چه در بورس اوراق بهادار کمترین دست‌اندازی را داشته باشند و اجازه دهند بازار و سهامداران، کار خود را جلو ببرند و بازارگردانی‌ها و حمایت‌ها از طرف سهامداران حقیقی سهم‌ها انجام شود. به همین دلیل، افت قیمت شدید دو روزه فلزات اساسی و همچنین رشد قیمت شرکت‌های فعال در حوزه سنگ آهن را می‌توان گردن شیوه‌نامه جدید تعیین قیمت محصولات فولادی از طرف دولت انداخت.

حسین نصیری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار درباره آغاز به کار منفی بازار سهام گفت: معمولا، بازار بعد از هر صعود، یک مدت کوتاه هم به سیر نزولی میل خواهد کرد و در چند روز آینده تکلیف بازار در مورد اینکه روی ریل نزولی قرار خواهد گرفت یا به مسیر صعودی باز خواهد گشت هم روشن می شود. اما آنچه که بسیار روشن و شفاف است این است که تغییر چندانی در متغیرهای ذاتی به وجود نیامده و خیلی از سهم‌ها با ارزش کمتری نسبت به قیمت واقعی امروزی خودشان در بازار معامله می‌شوند و به همین خاطر احتمال رو به صعودی بودن بازار بیشتر است.

وی افزود: ما نباید انتظار داشته باشیم که همیشه روند بازار به صورت همیشگی و ثابت، مثبت و صعودی باشد بلکه احتمال سیر نزولی هم باید داد، اما مهم این است که برآیند بازار مثبت و رو به رشد باشد و این برآیند خیلی مهم‌تر است و این مسیری که بازار در صعود و نزول می‌رود مسیری طبیعی و ذات همیشگی آن است.

بازار به ثبات بیشتری خواهد رسید
این کارشناس بازار سرمایه درباره تأثیر عوامل پشت پرده بازار تصریح کرد: اینکه عواملی پشت پرده و مخفی وجود داشته باشند مثل بحث توافقات و بازگشت به برجام، انتخابات آمریکا و تصویب FATF در کشور به دلیل بازگشت به توافقات با آمریکا و اینکه سیاست دولت جدید آمریکا چگونه باشد هم می تواند اثرگذاری خود را در بازار سهام داشته باشد اما در شرایط کنونی، مهم‌تر از همه این مسائل،  این است که در حال حاضر این روند ثبات بیشتری نسبت به زمان ترامپ دارد چراکه او خیلی قابل پیش‌بینی نبوده و بسیار از تحرکاتش غیر عادی بوده است و ترجیحا، بازار نگاه مثبت‌تری به دموکرات‌ها تا اشخاصی از جریان جمهوری‌خواه در آمریکا دارد.

خیلی از سهم‌ها هم زیر یک دلار ارزش دارند که تعداد قابل توجهی از سهم‌های بازار را تشکیل می‌دهند، مثل سهم شرکت‌های پتروشیمی‌ که باید در مسیر صعودی قرار بگیرند

نصیری با اشاره به اینکه تلاطم مثبت و منفی بازار طبیعی است، ادامه داد: مهم‌تر از همه این است که سیکل صعودی خیلی از سهم‌ها کامل نشده است و اگر مقایسه کنیم، قیمت اغلب سهم‌های اثرگذار تقریبا قیمت زمستان ۹۸ یا حتی قبل از آن است، در حالی که قیمت‌ها در بازارهای مالی دیگر نظیر مسکن، ارز و خودرو رشد بسیار زیادی داشته است و همین مسئله نشانگر آن است که روند صعودی در انتظار بورس کشور است.

سهام گروه پتروشیمی باید افزایشی شود
وی در پایان گفت: قیمت خیلی از سهم‌ها دلاری بوده است. بنابراین باید رشد دلار بیشتر می ‌شد و خیلی از سهم‌ها هم زیر یک دلار ارزش دارند که تعداد قابل توجهی از سهم‌های بازار را تشکیل می‌دهند، مثل سهم شرکت‌های پتروشیمی‌ که باید در مسیر صعودی قرار بگیرند. دولت باید کمتر در روند معاملات بازار دخالت کرده و آن را به حال خود رها کند. چرا که در هر حالتی، چه صعودی و چه نزولی شتاب ‌ها و دخالت‌ها زیاد است. این در حالی است که در بازار آرام و بدون احساس فشار خارجی، فروشنده و خریداران خودشان تصمیم می‌گیرند.

کد خبر: ۵۵٬۷۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha