۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷
صعود نفت؛ تردید طلا
یک هفته با بازار جهانی؛

صعود نفت؛ تردید طلا

نوسان این هفته بازارهای جهانی به کام فلزات رنگی و نفت تمام شد اما در این میان، طلای جهانی افتی یک درصدی را ثبت کرد. به این ترتیب طلا معاملات هفتگی خود را با افت حدود یک درصدی به پایان رساند و هر اونس این فلز گرانبها در سطح یک هزار و ۸۷۰ دلار قرار گرفت.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، از دو هفته پیش یعنی درست زمان که خبرهای امیدوارکننده‌ای در خصوص ساخت واکسن کرونا به بازار مخابره شد، طلا در مسیر نزولی قرار گرفت. به این ترتیب در حالی که این فلز گرانبها در زمان انتخابات آمریکا و با خوش‌بینی به ریاست‌جمهوری بایدن نزدیک به ۴ درصد رشد قیمت را ثبت کرده بود، طی دو هفته اخیر، نزدیک به ۴.۳ درصد از ارزش خود را از دست داده است؛ چرا که بهبود چشم‌انداز اقتصادی جهانی با کاهش ریسک کووید۱۹، سبب کاهش جذابیت پناهگاه‌های امن سرمایه همانند طلا شده است. در این میان افزایش آمار مبتلایان در سراسر دنیا سبب سردرگمی سرمایه‌گذاران شده است.

جهش نفت با محرک کرونا
در جهت عکس، هفته گذشته هر دو شاخص مهم طلای سیاه یعنی وست تگزاس اینترمدییت و برنت با رشد بیش از ۵ درصدی همراه شدند. آزمایشات موفقیتآمیز واکسن کرونا، امیدواری به تعویق افزایش تولید اوپک و متحدانش و همچنین ظهور نشانههای تصویب بسته محرک اقتصادی آمریکا از عوامل تقویتکننده بهای نفت بودند. تاکنون واکسنهای فایزر، مدرنا و دانشگاه آکسفورد توانستهاند پیشرفت قابلملاحظهای داشته باشند و چشمانداز تقاضا در میان و بلندمدت برای تقاضای نفت را بهبود بخشند. در کوتاهمدت واکسنها در عمل اثری نخواهند داشت اما انتظارات مثبت میتواند بر بازار آتی تاثیر بگذارد. فاز بعدی توافق اوپکپلاس برای افزایش تولید نزدیک به ۲ میلیون بشکه در روز با چراغ سبز عربستان و روسیه احتمالا با تاخیر ۳ تا ۶ ماهه انجام شود. با این وجود، نگرانیها در مورد مازاد عرضه ادامه دارد چراکه لیبی تولیدش را به ۱.۲۵میلیون بشکه در روز رسانده و مبتلایان به کرونا هر روز بیشتر میشوند.   

پرواز فلزات رنگی
قیمت مس نیز در سایه کاهش عرضه همچنان روی روند صعودی خود در حال حرکت است. قیمت این کالا در هفته گذشته با ۳.۷۷ درصد افزایش به هفت هزار و ۲۶۵ دلار در هر تن رسید. کشورهایی که دارای نقش تعیین کننده در بازار مس هستند، از جمله شیلی، به دلیل پیامدهای ویروس کرونا، عرضه مس را کاهش داده اند. تقویت تقاضا در چین به ویژه برای سرمایه گذاری های زیرساختی که منجر به افزیش قابل توجه واردات این کشور نیز شده، بازار این محصول را دچار کمبود کرده است. در این میان رشد هفتگی سرب به ۶.۴درصد رسید تا هر تن این فلز از سطح ۲هزار دلار فراتر رود. روی نیز این هفته را با افزایش ۵.۹ درصدی پشت سر گذاشت و در آخرین معاملات خود دو هزار و ۷۹۹ دلار در هر تن قیمت خورد. رشد هفتگی آلومینیوم به ۲.۸ درصد رسید تا شاهد دادوستد یک هزار و ۹۸۷ دلاری هر تن آلومینیوم باشد.

کد خبر: ۵۵٬۷۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha