۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۰
روند طبیعی بازار در پی خروج سهامداران برای نقدشوندگی/ نقش قیمت‌گذاری فولاد در بازار سرمایه چیست؟
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار مطرح کرد؛

روند طبیعی بازار در پی خروج سهامداران برای نقدشوندگی/ نقش قیمت‌گذاری فولاد در بازار سرمایه چیست؟

یک کارشناس بازار سرمایه درباره روند دیروز معاملات بازار سرمایه توضیحاتی داد و گفت: پس از سودآوری اغلب سهم‌ها در هفته گذشته، خروج سهامداران از بازار برای به دست آوردن نقدینگی طبیعی است.

فاطمه میرزایی؛ بازار: روند معاملات بازار سرمایه، در روز شنبه نشان داد که این بازار دچار تلاطم‌ها شدیدی پس از هفته پرسود خود بوده است چراکه در دقیقه های ابتدایی معاملات شاهد بالا رفتن شاخص اساسی بورس بودیم ولی این روند دوام نداشت و بورس با سر به زمین خورد تا پس از جمع و جور کردن خودش، درس عبرتی گرفته باشد و این بار آهسته و پیوسته مسیر صعود خود را طی کند تا اگر هم در مسیر خود نتوانست راهش را ادامه دهد، خیلی هم سقوط نداشته باشد اما در نهایت معاملات بازار با چراغ‌های سبز تالار شیشه‌ای بسته شد.

بازارهایی مثل بازار طلا و ارز دیگر هیجان خاصی با ثبات قیمت دلار ندارند چراکه بازار طلا هم در کشور ما متأثر از ارز است و در این میان افزایش سود سپرده‌های بانکی هم با اعلام بانک مرکزی منتفی شد پس می‌توان به این نکته اشاره کرد که بازارهای موازی جذابیت خاصی برای سرمایه‌گذاری ندارد

در روز شنبه، فلزات اساسی هم روند خوبی را در معاملات پشت سر نگذاشتند و در پی تصویب نسخه نهاوندیانی که برای فولاد صادر شده است، به نظر می‌رسد که بازار فلزات، بیماری شدیدی گرفته باشد و احتمال دارد در این میان، کانه‌های فلزی و صنایع معدنی کار را به نفع خود تمام کنند. در معاملات دیروز بازار سهام، سهم شرکت‌های فولادی با اینکه بخاطر رشد قیمت هفته گذشته خود بالاتر هم رفتند اما نسخه خواب‌آور تنظیم بازار، این سهم‌ها را دوباره پایین کشید تا مشخص نباشد که تا کجا قرار است به خواب قیمتی فرو بروند. همین مسائل باعث شده است تا ما به سراغ کارشناس بازار سرمایه برویم تا از روند دقیق معاملات امروز باخبر شویم.

سهامداران هراس داشتند و پرتفو را نقد کردند
محمدرضا صادقی مقدم، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار درباره وضعیت امروز بازار سهام گفت: روند معاملات امروز قابل پیش‌بینی بود چراکه این احتمال وجود داشت که مثبت بودن بازار در هفته گذشته این خواسته را در دل سهامداران بیندازد که بخواهند سهام خود را نقد کنند و از بازار خارج شوند و از لحاظ تکنیکال، مقاومت‌هایی را برای نگه داشتن شاخص در رقم‌های یک میلیون ۳۵۰ هزار واحد و یک میلیون و ۳۲۰ هزار و در نهایت یک میلیون و ۴۲۰ هزار دیده می‌شد.

وی ادامه داد: نقطه مهم‌تر روند معاملات دیروز در بازار که خیلی ناخوشایند بود، بحث قیمت‌گذاری محصولات زنجیره فولاد بود که با دستورالعمل معاون اقتصادی رئیس جمهور قرار است در دو ماه آینده در بازار فولاد، اجرایی شود که همین مسئله تفسیرهای گوناگونی را در بر دارد.


این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: عده‌ای از این شیوه‌‎نامه تنظیم بازار این برداشت را دارند که سودآوری شرکت‌های معدنی بالا خواهد رفت و در مقابل، سودآوری فولادی‌ها پایین خواهد آمد و از طرفی ، چون شرکت‌های فولادی فعال در بازار سرمایه ما سهامدار شرکت‌های معدنی هم هستند تأثیر منفی کمتری در اثر این شیوه‌نامه خواهند پذیرفت.

صادقی مقدم درباره تأثیر باز شدن صادرات محصولات فولادی مطرح کرد: به دلیل اینکه صادرات محصولات فولادی در بازار آزاد شده است، سقف قیمتی در بازار برای این محصولات تعیین نشده است و ممکن است قیمت‌ها در داخل کشور ۲۰ درصد کمتر از قیمت جهانی محصولات فولادی تعیین شود که این ۲۰ درصد می‌تواند وزن فروش داخل را بیشتر از فروش خارجی کند که با این حالت، درآمد شرکت‌های فولادی کمتر خواهد شد.

وی درباره کاهش یکباره قیمت سهم‌ها پس از رشد شاخص کل تصریح کرد: افت شدید و یکباره شاخص کل پس از پایین آمدن سهم شرکت‌های فولادی رخ داد و نمادهایی مانند فولاد مبارکه منفی شدند و فشار فروش روی آن‌ها گذاشته شد و خودرویی‌ها هم که هفته گذشته نقش لیدر بازار را داشتند با افت قیمت مواجه شدند و به تبع این کاهش قیمت‌ها، حجم فروش بازار هم بالا رفت.

نقطه مهم‌تر روند معاملات دیروز در بازار که خیلی ناخوشایند بود، بحث قیمت‌گذاری محصولات زنجیره فولاد بود که با دستورالعمل معاون اقتصادی رئیس جمهور قرار است در دو ماه آینده در بازار فولاد، اجرایی شود که همین مسئله تفسیرهای گوناگونی را در بر دارد

بازارهای موازی در رکود فرو رفته است
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تثبیت قیمت بازار بین ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان، عنوان کرد: بازارهایی مثل بازار طلا و ارز دیگر هیجان خاصی با ثبات قیمت دلار ندارند چراکه بازار طلا هم در کشور ما متأثر از ارز است و در این میان افزایش سود سپرده‌های بانکی هم با اعلام بانک مرکزی منتفی شد پس می‌توان به این نکته اشاره کرد که بازارهای موازی جذابیت خاصی برای سرمایه‌گذاری ندارد.

صادقی مقدم افزود: بازار با سرعتی آرام وضعیتی متعادل به خود خواهد گرفت هرچند کمی ترس و نگرانی از روی کار آمدن بایدن، گشایش‌های اقتصادی با توجه به آزاد شدن حساب‌های مسدود شده ایران در خارج از کشور و همچنین سیاست‌های بانک مرکزی به عنوان تأثیرگذارترین نهاد در بازار ارز در سهامداران وجود دارد چراکه سرمایه‌گذاران از سرنوشت بازار ارز سردرگم هستند.

وی در پایان گفت: در بازار سرمایه کیس‌های سرمایه‌گذاری با PBEهای تحلیلی مربوط به سال ۱۴۰۰ بین ۴ تا ۸ بسیار زیادی وجود دارد که فرصتی بسیار عالی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد داد تا در میان مدت و بلند مدت می‌تواند سودآوری خوبی برای آن‌ها به همراه داشته باشد اما نمی‌توان پیش‌بینی کرد که فردا چه اتفاقی در انتظار بازار سرمایه خواهد بود.

کد خبر: ۵۵٬۵۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha