۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
بندرخواجه نفس پیشران توسعه غرب گلستان می شود
نماینده مردم گلستان در مجلس با بازار مطرح کرد:

بندرخواجه نفس پیشران توسعه غرب گلستان می شود

گرگان- نماینده مردم شهرستان های شرق گلستان در مجلس گفت: بندرخواجه نفس پیشران توسعه غرب گلستان می شود.

رامین نورقلی پور، در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: اشتغال آفرینی اندک در مناطق ساحلی استان گلستان و نرخ حداکثری بیکاری در مناطق غرب و شمال غربی گلستان سال ها است مردم این منطقه را رنج می دهد.

نماینده مردم شهرستان های گمیشان، بندرترکمن، بندرگز و کردکوی در مجلس شورای اسلامی افزود: ‌برای ایجاد تغییر بنیادین و جهش در امر اشتغال نیاز به یک صنعت یا خدمت پیش ران در منطقه احساس می شود.

نورقلی پور گفت: علیرغم این که تمام سواحل جنوب شرقی دریای خزر در اختیار گلستان است اما استان فاقد بندرگاه فعال بوده که امیدواریم با راه اندازی بندرخواجه نفس، گلستان هم دارای بندر تجاری شود.

وی با بیان این که امیدواریم که بندرخواجه نفس پیش ران توسعه در منطقه غرب گلستان باشد، ادامه داد: ‌هر چند مطالعات ساخت این بندر در چیزی حدود دو دهه گذشته انجام شده است اما مطالعات اخیر هم موید آن است که سواحل خواجه نفس در محدوده چارقلی گمیشان بهترین موقعیت را برای ساخت بندر دارا است و از منظر مطالعات سازمان بنادر و کشتی رانی هم تمام پیش شرط های لازم را وجود دارد.

نورقلی پور با اشاره به مصوبه مجلس کشور گفت: با عنایت به این که به مدت ۱۰ سال هرگونه بهره برداری از جنگل های شمال کشورمان ممنوع است تلاش کرده ایم تا بندرخواجه نفس را به بندری برای واردات چوب اختصاص دهیم که این بندرگاه کمک بزرگی به حفظ مواهب خدادادی و جنگل‌های شمال کشور هم خواهد کرد.

وی افزود: برای تامین چوب مورد نیاز صنایع مختلف و حفاظت مطلوب تر از جنگل های شمال باید به واردات چوب به طور ویژه بیندیشیم و برای این کار ایجاد یک بندر ویژه مخصوص واردات چوب بسیار ضروری به نظر می رسد.

نورقلی پور تأکید کرد: با توجه به این که تاکنون هیچ یک از بنادر فعلی فعال در حاشیه دریای خزر در استان های شمالی کشور نتوانسته مجوز واردات چوب آلات را کسب کنند مذاکراتی در این خصوص در دستور کار قرار گرفته و موافقت وزیر جهاد کشاورزی برای صدور مجوز واردات «گرده بینه» از طریق مسیر آبی خزر برای گمیشان اخذ شده است.

وی افزود: در حال حاضر هدف از تاسیس این بندر این است که در راستای اخذ مجوز برای احداث یک بارانداز و بندر اختصاصی واردات تنه درخت باشد و با توجه به ممنوعیت بهره‌برداری از جنگل‌های شمال و افزایش نیازمان به واردات چوب و به دلیل این که ۸۰ درصد واردات چوب تا قبل از ممنوعیت جنگل‌های شمال از طریق باراندازهای شمال کشور صورت می‌گرفت امیدواریم بتوانیم این بندر را به واردات چوب‌آلات از روسیه اختصاص دهیم.

نورقلی پور بیان کرد: با توجه به اینکه این بندر با جنگل‌های شمال بیش از ۵۰ کیلومتر فاصله دارد هیچگونه نگرانی در راستای انتقال آفات جنگلی ناشی از واردات چوب به جنگل‌های شمال کشور وجود ندارد و به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی با تاسیس این بندر اختصاصی موافقت کرده است.

وی تصریح کرد: وجود اراضی وسیع پیرامون این بندرگاه سبب شده تا برای ایجاد سایت قرنطینه در مجاورت این بندر مشکلی نداشته باشیم و بتوان آفت‌کشی اولیه برای تنه وارداتی از روسیه صورت گیرد و بتوانیم کارهای متعددی را نسبت به ایجاد ارزش افزوده بر روی این چوب‌آلات انجام دهیم.

نورقلی پور ابراز امیدواری کرد با توجه به مذاکرات موافقت سازمان بنادر و کشتیرانی کشور و حمایت های همه مدیران استانی و نمایندگان پرتلاش استان هر چه سریعتر ساخت این بندرگاه وارد فاز اجرایی شود.

کد خبر: ۵۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha